Dolgozat első részében a zalaegerszegi zsidóság történek rövid
ismertetése, majd az épület históriája található. Ezután a zsinagóga
homlokzatán szereplő héber felirat exegézisét, majd a történelemmel
való hipotetikus összevetését kíséreltem meg. Ezenfelül néhány
gondolat erejéig megemlítem a zsinagóga zárókövében megtalált
dokumentumot, melynek mind a héber, mind a magyar nyelvű szövege
megerősített a végső konklúzió kialakításában.
A zalaegerszegi zsinagóga épületének, és közösségének története
nagyjából megegyezik a magyarországi vidéki zsidóság életének
alakulásával, virágzásával és szörnyű tragédiájával. Ha megnézzük a
zalaegerszegi zsidóság közel háromszáz éves történelmét, a
társadalmi megvetés és elfogadás között hullámzó történelem
szemtanúi lehetünk.
A zsidóság megjelenését Zalaegerszegen a XVIII. Század elejére
tehetjük, bár kevés történelmi feljegyzés szól az első, a városban
letelepedett zsidókról. Az első hiteles írásos dokumentum (1711)
feljegyzi, hogy a rohonczy közösségből egy zsidó kereskedő több
alkalommal megfordult üzleti célból Zalaegerszegen, de nem élt ott.
Az első magyarországi zsidóösszeírás Zala megyei adataii
1728-ból
viszont már említést tesznek néhány Zalaegerszeg környékén,
Alsólendván letelepedett rohonczy zsidóról, 1736-ban pedig már 16
személyről tudunk, akik Batthyány Ádám birtokán éltek, és tanítással
foglalkoztak. 1746 -ban kilenc zsidó család élt Zalaegerszegen,
többségük kereskedő, illetve kézműves, és iparos.
A város vezetőségének és lakosságának hozzáállása a helyi
zsidósághoz sokszor barátságtalan és a XIX. Század végére egyre több
az antiszemita megnyilvánulás. (Akár máshol az országban például
1882-ben Tiszaeszlár.) A levéltári okiratok között olvashatjuk már
1814-ben2, hogy Perlaki Somogyi Leopold szombathelyi püspök,
Zalaegerszeg mezőváros földesura meginti nemes Tüttősy Györgyöt, aki
egy kölcsönügylet folytán önkényesen megbontotta a zsinagóga
cserépfedelét és száz zsindelyt eltávolított. 1848 áprilisában
jegyzőkönyv készült Csány László kormánybiztoshoz3 a helyi
zsidóellenes zavargások miatt. 1886-ban egy másik, teljesen
erőszakos megnyilvánulás, mikor a tömeg megtámadta a helyi
zsidóságot egy a parlamentben elhangzó antiszemita felszólalás
nyomán. 1880 és 1890 között Zalaegerszegre és környékére az
antiszemita megnyilvánulások megszaporodása volt jellemző. Ezzel
szemben a századvég egyértelmű jelét adta a nemzeti elfogadásnak, ám
mint később kiderült, ez csak csalfa jel volt...
Ebben az időben épülhetett fel az új zsinagóga és került fel
homlokzatára a felirat
,4 ami Jesaja könyvének 56. fejezet 7. versének töredéke. Jól jelzi, az
1900-as évek első felében virágzó közösséget. Az asszimiláció
erősödése azonban csak később mutatta meg valódi hatását. Az akkori
statisztikai adatok összevetése alapján jól látszik, hogy a zsidóság
számaránya a város lakosságához képest jelentős volt, majd az
1920-as évektől rohamosan csökken. Később, 1934-ben Dr. Winkler Ernő
nagykanizsai rabbi statisztikai elemzésében négy fő okot sorol fel
ennek a tendenciának az igazolására.5
A zsidóság számarányának alakulását tükrözi az alábbi táblázat.6
Év
|
fő
|
Teljes lakosság
aránya
%-ban
|
1735-8
|
16
|
|
1784/85
|
103
|
|
1840
|
349
|
10.1
|
1869
|
937
|
15.0
|
1880
|
1,005
|
14.9
|
1900
|
1,341
|
13.2
|
1910
|
1,359
|
12.1
|
1920
|
1,659
|
12.5
|
1930
|
1,047
|
8.0
|
1941
|
873
|
6.2
|
1946
|
133
|
|
1956
|
60
|
|
|
|
Mindenesetre az új templom építésének és működésének első évei
tükrözik a közösség és a város egymás iránti kölcsönös szimpátiáját.
A már akkor is frekventált helyen álló zsinagóga a város kiemelkedő,
impozáns épületévé vált, amit az ekkor megjelent képeslapok is jól
illusztrálnak. Kép alul baloldalt7, alul jobbra8.
A jelenleg az Ady Endre u. 14. szám alatt megtekinthető zsinagóga
nem az első zsinagóga volt a városban, hiszen elődjéről (elődjeiről)
hacsak keveset is, de tudunk (lásd később: zárókőben megtalált
emlékirat).
Az első zalaegerszegi zsinagóga egy, a szombathelyi püspök (aki
egyben Zalaegerszeg mezőváros földesura volt) által adományozott
telken épült. 1848-ig a közösségnek a földterületért szimbolikus
bérleti díjat kellett fizetnie, ezután került a közösség
tulajdonába. 1867 után, a kiegyezést követően, a magyarországi
zsidóság emancipációjának hosszan elhúzódó ügye megoldódni látszott
és talán ennek is tulajdonítható gyülekezet létszámának növekedése.
Viszont, ahogy közösség fejlődött, egyre nagyobb igény mutatkozott a
már meglevő épület restaurálása, vagy egy új, nagyobb zsinagóga
felépítése. Sokáig nem lehetett halogatni a kérdés megoldását, mivel
az akkori épület állaga egyre romlott, helyenként a tetőszerkezet
már-már életveszélyessé vált, így 1883-ban az építkezés mellett
döntöttek. Ám a szükséges anyagi tőke hiányában a munkálatokat Stern
József műépítész tervei alapján csak 1903-ban kezdték meg, viszont
egy év múlva Morandini Tamás - aki a belső berendezéssel együtt
100.000 koronáért elvállalta a munkálatokat - zalaegerszegi építész
vállalkozó segítségével elkészült az új zsinagóga. Amelynek díszes
voltát sajnos a régi képeslapi emlékeken kívül ma már más nem őrzi.

A Stern József tervei alapján elkészült zsinagóga eklektikus
stílusban épült. A homlokzat jellegzetessége a két vaskos,
gömbsisakos torony, melyek között csúcsíves oromzat van. Alaprajzi
mérete 15,34x30,01 m. A romanizáló és a gótikus stíluselemek, melyek
végigfutnak mind a fő, mind a mellékhomlokzaton (kis, félköríves
végződésű ablaksorok, egy keretbe foglalva a díszes nagy
körablakokkal) egyaránt megtaláljuk az épületen. A szépen felújított
épület, ma kiállító és hangversenyterem sem kerülte el a holokauszt
pusztítását, a berendezési tárgyakat tönkretették, vagy ellopták
(államhatalom által nemzeti vagyonnak minősítetett), mindössze a
Tóraolvasó asztal két oldalsó eleme, maradt meg, melyek jelenleg a
zalaegerszegi hitközség Eötvös utcai termében kaptak helyet.
1960-ban a Magyar Izraeliták Országos Szövetsége úgy döntött, hogy a
zsinagógát eladja a Magyar Államnak 400.000 forintos vételárért.
Ezután az épületet raktárnak használták, főként ezalatt az idő alatt
romlott a legtöbbet a belső állapot. 1973-ban a zsinagóga gondozója
a zalaegerszegi Ingatlankezelő és Közvetítő Vállalat lett és
nagyrészt az ő közreműködésük folytán 1983-ban átadhatták a zenei és
képzőművészeti élet új reprezentatív otthonát.
1993-ban a Béke-Shalom Baráti Társaság kezdeményezésére nyugati
oromzatára visszakerült a két kőtábla (fémből), valamint a bejárat
feletti hármas oromfalra elosztva az egykor is olvasható bibliai
idézet, Németh János keramikusművész betűivel.

Maga a felirat, mely magyarul: "mert házam imádság házának
neveztetik minden nép számára" kettő, egymástól részben eltérő
jelentést hordoz magában. Jesaja könyvének 56. fejezetében
kifejezésre jut az Örökkévalónak azon ígérete a prófétán keresztül,
hogy akik hűségesen ragaszkodnak a parancsolatokhoz, különösképp a
szombatot említi, és követik a jogot, igazságot cselekednek,
visszatérnek a fogságból és összegyűjtetnek a Szentélybe:
9 De vajon ennek az
ígéretnek akart emléket állítani a zalaegerszegi hívő közösség
feloldva a századvég zsidóvádjait? Avagy az imádság házának
kiemelésével akarták kifejezni az asszimiláns törekvések
rosszallását? Mindkét magyarázat megállná a helyét ismerve a
történelmet, ám figyelembe kell venni, hogy ebben az időben
éppenséggel nyitottság és elfogadás volt tapasztalható a város
vezetése, lakossága és a zsidóság körében is. Ugyanakkor fontos
momentum, hogy a történelmi Zala vármegyében, a 17 működő hitközség
többsége a neológ vallási irányzatot követte, mindösszesen négy, a
balatonfüredi, a hahóti, a kővágóörsi és a zalaszentmihályfai
közösség képviselte az ortodox vonalat.10 Zalaegerszegen egy minden
szempontból modern gondolkodású, nyitott közösséget találunk. Vagyis
nem annyira vallási, mint inkább társadalmi oldalról kell
vizsgálnunk a szöveg és a zsinagóga épületének, történetének
kapcsolatát. Az épület felirata annak a kölcsönös elfogadásnak a
bizonyítéka, mely az 1900-as évek elején megmutatkozott. Ezt
bizonyítja az avatás napján 1904. szeptember 1.-én, a városháza
nagytermében tartott díszgyűlésen elhangzottakat megörökítő
dokumentum, ahol Boschán Gyula hitközségi elnök beszédében is hangot
adott a zsidóság magyar nemzethez való szoros kapcsolódásáról. Ezen
az alkalmon számos tekintélyes vendég is részt vett a város
részéről.
"Felvétetett a zalaegerszegi izr. Hitközségnek 1904. évi szeptember
1.-én az új templom felavatása alkalmából a Városháza nagytermében
tartott díszgyűléséről.
Elnök: Boschán Gyula
Elnök megnyitván a közgyűlést és azt alapszabályaink értelmében
határozatképesnek nyilvánítja; a hitközség hálás köszönetét fejezi
ki a nagylétszámban megjelent díszes vendégeknek, kik
megjelenésükkel a hitközséget megtisztelték, és a díszközgyűlésnek
ezáltal fényt kölcsönöztek, nem különben a városi hatóságnak azon
előzékenységéért, mellyel a termet rendelkezésünkre bocsátani szíves
volt.
A közgyűlés lefolyásáról felveendő jegyzőkönyv hitelesítésére
Dr. Oberschon Mór
És Schwarcz Mór
Hitk. Tag urakat kéri fel.
Elnök ezután a következő magvas és gyönyörű vallásos érzéstől,
emberszeretettől és hazafiságtól áthatott beszédet mondta el:
"A sorompók, melyek a hazában élő vallásfelekezetek közt léteztek,
lehullottak, és ha már harcznak, versengésnek lennie kell, legyen az
az eszmék harcza, és küzdjük azt végig az erkölcs fegyverével. Ne
ismerjünk ezentúl más végczélt, más pályabért, mint a haza
boldogságát. Törekedjünk mindannyian a hazát minél jobban szeretni
és mindenikünk saját templomában szándékozzék a haza jólétéért.
Véssük be szívünk legbelsőbb rejtekébe kiolthatatlan érczbetűkkel
koszorús költőnk e vers szavait:
A nagy világon e kívül nincsen számodra hely,
Áldjon vagy verjen sors keze, itt élned, halnod kell!!"11
Ezen dokumentumon kívül bizonyító erővel bír az a tény, hogy az
avatási ünnepségen is részt vettek a város vezetői és előkelő
rétege. "Az avató ünnepen részt vett a város mindenik osztálya
valláskülönbség nélkül."12 Sőt a másnapi, pénteki istentiszteleten
is megjelentek, részt vettek ezek a vendégek: "Az első pénteki
istentiszteletet szeptember 2.-án tartották. "A felavatás ünnepének
kellemes hatása alatt" zsúfolásig megtöltötték a látogatók az új
templomot, hogy az istentiszteletnek tanúi lehessenek. "Részt vett
azon a város intelligenciájának - vallási és társadalmi állásra
tekintet nélkül - jó része s örömmel gyönyörködtek Leichner Herman
főkántor vonzóan szép énekében, valamint Mátrai Ferenc
székesfehérvári tanárnak elragadó orgonajátékában."13
Végezetül szeretném megemlíteni a zsinagóga zárókövéből előkerült
oklevelet, mely igazán kifejezi a hitközség vágyait, szándékát és
egyértelművé teszi, hogy miért pont az a bizonyos Jesaja idézet
szerepel a zsinagóga oromzatán:1"Imádság háza, minden népnek.14
Az Oklevél díszes emlékirat a zárókő ünnep tiszteletére.
Kartonpapírra tollal rajzolt, kézzel írt. A zsidó temetők sírköveit
idéző ábra, a szélén körbefutó díszítés: keretbe foglalt
Dávid-csillagok és körök. Tetején félkör alakú lezárás, felette
palmetták töredékei, benne az ívet követő, elmosódott héber nyelvű
felírat a zsoltárok könyvének 27. fejezetéből,
15 mely a középre helyezett építési évszám(a héber időszámítás szerint
5664) alatt folytatódik. Ezután következik az oklevél magyar
szövege, helyenként olvashatatlan részekkel, melyeket zárójel jelöl.
Tartalmazza röviden a zsinagóga építésének történetét, és
kifejezésre jut benne a közösség vágya a jövő nemzedékét illetően.
"Mi, Zalaegerszeg rendezett tanácsú városban élő (izraeliták)
gyülekezete adjuk tudtára a késő utódoknak, akik ezen írásunkat
nyugvó helyiből ki fogják emelni, hogy Istennek kedvező kegyelméből
a Teremtés 5664. évében Elul hó 21-én (...) hóján új templomunkat
befejezvén annak zárókövét a (...) fala közepének aljában
elhelyeztük. Gyülekezetünk keletkezésének írásbeli hiánya (folytán)
előttünk ismeretlen. Szájhagyomány útján csak annyit tudunk, hogy (a
gyülekezet) első imaháza ugyanazon helyen állott, melyen a múlt
század negyvenes éveiben a szombathelyi püspök által adományozott
telken templomunk felépült. A gyülekezet tagjainak megszaporodása és
a régi templomunk tetőzetének megromlása folytán alkalmatlanná vált.
Hitközségünk előljárósága már 21 évvel ezelőtt foglalkozott azon a
gondolattal, hogy új imaház építessék. Ezen óhaj azonban csak két
évvel ezelőtt volt megvalósítható, midőn a magas kormány (...)
támogatása mellett sikerült országos tanítói nyugdíjalapból 120.000
korona kölcsönt kieszközölni. Ezen új templom kiépítése Stern József
budapesti műépítész tervei alapján 1903. évi március 19.-én
kezdődött és tizenhét hónap alatt elkészült és a mai napon adatik át
a szent rendeltetésnek. Az immár befejezett művet a mennyei
Gondviselésnek oltalmába ajánljuk, óhajtván, hogy kései unokáink
olyan hitbuzgósággal szolgálják (...) őseik hitét, aminő
ragaszkodással o(ttho)nuk vallásához mi Istennek e hajlékát
megalkottuk. Maradjon mindig a vallásosság és a (ho)nszeretet
melegágya. Készült a zárókő ünnep (...). Délután 3 egész" órakor a
fent kitett napon."16
A rabbi, az elnök és a titkár felirat felett olvashatatlan aláírások
és kivehetetlen pecsétnyomat.
Ezen történelmi dokumentumok fényében kijelenthetjük, hogy a Jesaja
könyvéből vett felirat egyértelműen a nyitottság és az elfogadás
végett került fel a zsinagóga oromzatára. 1904. Szeptember 1.-én
nemcsak a templom kapui nyíltak meg a közösség tagjai és a város
polgársága számára, hanem az emberi szívek is. Ez a közhangulat
érezhető volt Zalaegerszegen kívül is, így eme textus más a korban
épült zsinagógán is olvasható volt, illetve olvasható ma is. Az
épület és a textus között bizonyítottan szoros kapcsolat van. A
szöveg megfelelő értelmezése nagyrészt függ az épület és az
építtetők történetének ismeretétől és viszont, a megismert történet
természetes folyománya kell legyen, ha konkrétan nem is ez, de egy
hasonló biblikus, vagy talmudikus szöveg.
Hogy mi a helyzet ma?
Aki ma feltekint a zsinagóga épületére, a textus értelmének
hiányában nem is tudja, hogy milyen nemes cél lebegett az építtetők
előtt. A vidéki zsidóság mostoha sorsa pedig azt mutatja, hogy
lassan elfogynak azok, akik megvalósítói lehetnének ennek az ősök
által megálmodott szép jövőnek.
Ugyanakkor, az a momentum, hogy a zsinagóga épületére visszakerült a
régi felirat, jel lehet, amely mintegy összekapcsolva a múltat,
jelent és jövőt, emlékeztet azon zalaegerszegi zsidó polgárokra,
akik Jesaja szavaival a mai és a jövő nemzedékekhez is szólnak:

További forrásanyag a zsinagóga történetéhez:
Gazda Anikó - Kubinyi András - Pamer Nóra - Póczy Klára - Vörös
Károly. Szerk. Gerő László. Bp. 1989.; Magyarországi zsinagógák.
Gazda Anikó ; Zsinagógák és zsidó községek Magyarországon. MTA
Judaisztikai Kutatóközpont, Bp. 1991.
i Németh László: Zala megyei zsidóság történetének levéltári
forrásai 1716-1849; Zalaegerszeg, 2002; 16.oldal
2 uo.: 59. oldal
3 uo.: 176-177. oldal
4 Idézet magyarul: "Mert házam imádság házának neveztetik minden nép
számára."
5 Első ok, a természetes szaporodás mérséklődése, melynek oka a
zsidó polgári családokban is divattá vált egyke. Második ok a
kitérés, vagy vallásváltoztatás, melynek során a kitért egyén
'eltűnik' a zsidóság látóköréből. Harmadik ok a kivándorlás, bár
ennek tendenciája szerinte alacsony. Negyedik, végső okként a Vegyes
házasságot említi; 1920-24 között Nagykanizsán kötött 166
házasságból 35 esetben tapasztalható. - Winkler Ernő: Statisztikai
Függelék a kiegészítő szabályzat indoklásához. Közzéteszi a
Magyarországi Izraeliták Országos Irodája, Budapest, 1934
6 Forrás; http://www.jewishgen.org/yizkor/pinkas_hungary/hun290.html
7 http://regikepeslap.atw.hu 1904. szeptember 1-jén avatták fel a
Stern József budapesti műépítész tervei szerint elkészült izraelita
templomot a Wlassics Gyula utcában. Az utca névadója ebben az
utcában született, később vallás és közoktatási miniszterként
jelentős szerepe volt a zalaegerszegi iskolahálózat fejlesztésében.
(1910 körül)
8 Zsinagóga belülről (1930 körül)
9 Idézet magyarul: "Szól az Úr, az Örökkévaló, aki összegyűjti
Izrael száműzöttjeit" Jes. 56:8; az ígéret folytatása tartalmazza,
hogy még másokat is gyűjt az Örökkévaló a népéhez, emlékeztetve a
Salamoni Templom avatásakor is megjelenő üzenetre, mely szerint,
minden nép eljön Istent imádni.
10 Magyarországi zsidó hitközségek. 1944. április. A Magyar Zsidók
Központi Tanácsának összeírása a német hatóságok rendelkezése
nyomán. I. szerk. Schweitzer József, adattár s. a r. Fromijovics
Kinga, Budapest, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, 1994. 786-795.
oldal
11 Megyeri Anna: A zalaegerszegi zsinagóga (ma hangverseny- és
kiállítóterem) építéstörténete. Zalai Múzeum 2004. 13. szám.
230-231. oldal
12 Magyar Paizs ; 1904. szeptember 8.
13 Zala ; 1904. szeptember 4.
14 Fenn a bal sarokban szereplő fénykép a templom avatásakor
készült. Antal Béla felvétele Morandini Tamás hagyatékából, 1904.
15 Idézet magyarul: "Egyet kérek az Örökkévalótól és esedezem, hogy
lakjam az Örökkévaló házában életem minden napján, hogy lássam az
Örökkévaló gyönyörűségét és felkeressem Szentélyében" 27. Zsoltár 4.
vers
16 A zárókő és a tartalma jelenleg Zalaegerszegen, a Göcsej
Múzeumban megtekinthető.
Tóth Szilárd, 2008
Zsidó Művelődéstörténet szak, IV. évf.
 |