"Új zsidó szimbólumok születtek Fehér ecsetje nyomán."
/dr. Scheiber Sándor/
"Úgy érzem, addig festek, amíg Isten örömét leli benne."
/Fehér László/

Zsidó témák
Fehér László festményein
Kárpáti Ildikó
OR-ZSE
Doktori iskola III. évf. 1. félév
Út a zsidósághoz
Fehér László festményein a zsidóság bár
nem alapvető, mégis minden korszakában egy-egy alkotás erejéig
visszatérő téma. Fehér zsidó identitását tehát minden korszakában,
mindenféle formában következetesen megjeleníti. Ennek tekintetében
talán meglepetést okoz, hogy a zsidóság számára nem születési, hanem
választott identitás.
Fehér László 1953-ban, Székesfehérváron protestáns-katolikus
családban született. A zsidóságot voltaképpen már gyerekkorában,
leendő festőhöz illően képek hatására választotta:
"Döntő momentum volt számomra, mikor kisgyerekkoromban kezembe
került egy képes kalendárium, amiben volt egy nagy riport az első
világháború utáni időszak zsidóiról. Elszegényedett, rongyos rebék,
szakállas orosz zsidók fekete-fehér fotói néztek velem szembe.
Hihetetlen volt a tekintetük. Benne volt több ezer év szomorúsága,
hite, vágyakozása. Ahogy néztem ezeket a fotókat, olyan volt, mintha
évezredek óta bennem lenne ez a tekintet. Mintha tükörbe néztem
volna. Ezek után elkezdtem festeni ezeket az arcokat és embereket.
Csak hogy jobban értsd: apám református, anyám katolikus. Emiatt
templomi esküvőjük sem volt. Ennek következtében aztán, nagy
szerencsémre, semmilyen elkötelezett hitre vagy vallásra nem
neveltek. Istenszeretetre viszont igen. Mint kisgyerek, azt sem
tudtam, mi az, hogy zsidó, vagy nem zsidó. Engem, mondom, a tekintet
fogott meg: olyan ősi igazságot, erőt hordozott, ami egyszerűen
lenyűgözött.
Mikor a következő évben elmentem egy üdülőtáborba, a legjobb barátom
egy MTK-s gyerek volt. És ha most visszagondolok a habitusára,
gondolkodására - ő egy zsidó fiú volt. Ez után elkezdődött egy
hihetetlen szellemi kötődés ezekhez az emberekhez, akik később
ugyanúgy viszontkérdeztek a munkáimra: "Ezt most ki csinálta? Mert
annyira benne van egy bizonyos gondolkodás, egy mag, ami
tulajdonképpen egyfajta erő a zsidó mentalitásban." A mindig
megújulni akarás, a fontos kérdések örökös újraértelmezése, hogy
mindig közelebb kerüljön az ember az igazsághoz. Tulajdonképpen a
művészet lényege ez a fajta igazságkeresés, a "hogyan lehetne jobb"
gesztus kifejeződése. Hogy aztán ez milyen formában jelenik meg, az
megint egy más kérdés. Maga a diaszpóra is csodálatosan
megtermékenyítette és előrevitte a világot, sokat adott az
embereknek kultúrában, gondolkodásban, hitben. Mondhatom azt, hogy
egész orientáltságom a tizennégyes kalendáriumi élményem
meghatározottságával működött. Továbbra is kerestem létezésem
értelmét, célját, a hitnek a gyökereit, alapját, és vágytam arra,
hogy még közelebb kerülhessek Istenhez. És továbbra is festettem a
zsidó témájú képeimet. Ha sarkítottan fogalmazok, akkor azt kell,
hogy kérdezzem, hogy egy református-katolikus vallású házaspárnak
milyen vallású lehet a gyereke? Nem lehet más, csak zsidó. Ez egy
nagyon érdekes dolog, mert az ember ha újból felvállal valamit,
akkor az csak a legősibb, legtisztább, legerőteljesebb
megnyilatkozás kell hogy legyen, hogy a hite a legbiztosabb talajon
álljon."i
Fehér tehát nem származásilag kötődik a zsidósághoz, hanem az
istenkeresés és a hit vezette el oda. Bár Fehér festészete
meglehetősen realista és modern, abban az értelemben, hogy
erőteljesen stilizált az ábrázolása, legtöbb képen szinte csak
geometrikus elemként ábrázolt felületeket és körvonalakkal
megrajzolt alakokat láthatunk, mégis képei mélyen az emberről, és
Istenről, valamint a kettő közötti kapcsolatot jelentő sorsról és
sokszor a szenvedésről szólnak. Ezért állíthatjuk, hogy Fehér hite
és nem is csak általános értelembe vett istenhite, hanem "zsidó
hite" érződik minden festményén.
"- Ezek szerint te nem vagy zsidó származású?
- Tulajdonképpen nem, de ezt nem lehet lebontani csak faji-genetikai
kérdéskörre, mert abból mindig fals dolgok jönnek ki. Egy a lényeg,
hogy a totális igazságot megtaláld. Ezek után számomra a legtisztább
és legegyszerűbb ez a fajta kötődés volt. Hiszen ezeknek a rebéknek
a tekintete olyan elementáris volt, mint amikor az ember szívébe egy
jelet tesznek. Ez a jel, ez a fény, bármiféle módon akarják is
eltakarni, vagy kiszorítani, ott lüktet egyre erősebben. És ez adja
meg az erős ritmust, az élni akarást, a művészi, emberi
kiteljesedést. Tiszta és megfoghatatlan, mint a szerelem. Hogy miért
történik mindez? Azért, hogy a létezés továbbmenjen, hogy rátaláljon
valaki valakire, vagy valami valamire, és ez megduplázódjon,
megsokszorozódjon. Az én "rátalálásom" valahogy ehhez hasonlítható.
Ehhez a szerelemérzéshez, ehhez az istenközelséghez, ami odalökött,
és pontosan beletalált, megtalálta azt a pontot, ami aztán egy
óriási energiává fejlődött ki bennem. Ekkor én már a képzőművészeti
főiskolás éveimet jártam, hosszú hajam, pajeszom volt, és fekete
kalapot hordtam."ii
Ortodox megjelenése miatt Fehért inzultusok is érték, az egyik ilyen
komoly megrendülést okozott neki, de csak jobban megerősítette
választását, soha nem kétkedett benne, hogy jól döntött. Feleségét a
zsinagógában ismerte meg, a szintén vallásos zsidó asszonnyal
gyerekeiket is a zsidó hit szerint nevelik (bár Fehér ma már nem
"pajeszos, fekete kabátos" zsidó).
Fiatal korában Fehér igazi, klasszikus festőéletutat járt be, annak
minden nélkülözésével együtt. Kezdetben nyomorúságos albérletben,
majd egy rendkívül kicsi lakásban éltek feleségével, majd
gyerekivel, gyakran az éhezés határán (Fehér cukros vizet ivott,
hogy legyen ereje festeni). Ekkoriban dzsesszdobos végzettségével
(meg szülő támogatással) tartotta el családját, presszókban dobolt
és minden idejében festett. Elhivatott művészhez méltóan sose jutott
eszébe, hogy fel kellene adnia (akkoriban mondta feleségének:
"Hidd el, ezek a képek potenciálisan milliókat érnek, de nem
kellenek senkinek.")
Felfedezése és nemzetközi hírneve, ahogy lenni szokott, véletlenül
és váratlanul történt, 1988 táján először egy svájci, majd egy
osztrák galériás vásárolta fel (ma már bagatell, de akkor magyar
csúcsnak számító összegért) az összes képét. Innentől kezdve (a mai
napig) pályája igazi mesébe illő karrier, először Grazban volt
kiállítása, majd beválasztották az évtized tíz legjobb festője közé,
ezután a világ összes jelentősebb galériája vásárolt tőle egy-egy
képet, a várva várt elismerés elérkezett.
"Szinte egyik pillanatról a másikra a világ legnagyobb
mestereinek művei közt lógtak a képeim. És nem estek le a falról."
A végleges áttörést a 90-es évek Velencei Biennáléja jelentette,
magyar művésznek még sosem volt ekkora sikere: csak tévéállomásból
12 készített vele interjút. (A fődíjat végül - politikai okokból -
az oroszok kapták, de az erkölcsi sikert Fehér aratta le, még ha
ennek Magyarországon nem is volt túl hangos sajtója.)
Ma szinte minden jelentős múzeumban van festménye, és bár ezt
általában csak utólag szokás megállapítani, minden bizonnyal minden
idők egyik legjelentősebb, Csontváryhoz vagy Vasarelyhez mérhető
magyar festője.
A világ elismerése mellett a festőnek talán különösen számít, hogy
festészetét mennyire fogadja el "választott népe", a zsidók. Mint
öntörvényű művész, persze nem várhatjuk, hogy esetleges kritikájuk
mélyebben érintse őt, de ezzel nem is kell szembenéznie. A
festészet, az ábrázolás tilalma okán elvben nem kellene, hogy sokat
jelentsen ortodox zsidók számára. Fehér képeinek erejét azonban az ő
elismerésük is mutatja, hiszen az arra bizonyíték, hogy képei nem
csak ábrázolnak, hanem kifejeznek is valamit, a festő meglát, és
képein keresztül vissza is ad valamit az istenhit, és a zsidóság
lényegéből.
"Akkortájt a Bécsben tartott zsidó világkongresszus résztvevői,
főleg a fiatalok átjöttek Magyarországra. Egyszer csak odajön hozzám
két fiatalember - az egyik a New York-i, a másik a jeruzsálemi
fiatalok tagozatának vezetője -, hogy szeretnék megnézni a képeimet.
Hallották, hogy festő vagyok, és érdekli őket, hogy ebben a régióban
milyen a zsidó művészet. Én akkoriban a Berzsenyi utcában laktam a
feleségemmel, elég nagy szegénységben. És mondtam nekik, hogy
jöjjenek fel másnap este hétkor. Pontosan meg is érkeztek. Minden
pénzünket összedobva halas szendvicset és valami kóser dolgot
csináltunk. Elkezdtem nekik elővenni a képeimet, és akkor életem
egyik legnagyobb katarzisát éltem meg. Akkor még együtt voltak a
zsidó témájú képeim, mivel senkinek sem kellettek, a "Sófárfújók", a
"Rebék", a "Reggel", részek az Eszter könyvéből és mind a többi.
Ezek azóta Svájcban, és a világ jelentős múzeumaiban,
gyűjteményeiben vannak. Szóval veszem elő sorban a képeket, mutatom
nekik, és közben beszélgetünk. Egyszer csak azt látom, hogy
elkezdenek sírni. Életerős, huszonöt-harminc év körüli fiatalemberek
voltak, és úgy zokogtak, hogy nem tudták abbahagyni. Mondom a
feleségemnek: "Editkém, jól fordítottál te, csak nem bántottuk meg
őket?", kérdeztem tőlük: "Valami baj van?". Erre mondják, hogy ne
haragudjunk, de egyszerűen olyan hatása van a képeknek, hogy... ezt
nem gondolták volna, hogy itt, Magyarországon, egy elzárt világban
ezt találják."iii
Fehér persze alapvetően nem zsidóságának köszönheti nemzetközi
sikerét, mint fentebb említettük, az életmű alapvetően nem is ezen a
tényen alapszik, ráadásul sikerét nem is témái, hanem látás- és
kifejezésmódja okozta; mégis meg kell említenünk egy esetet, amikor
talán ez is közrejátszott.
2006-ban először került be kortárs magyar alkotás a világ egyik
legjelentősebb aukciójára, a Sotheby's-re. November 15-én árverésre
bocsátották Fehér László Kisfiú című festményét New-Yorkban (a kép a
dolgozat címlapján látható). A képet a Sotheby's 8-12 millió Ft-ra
becsülte, és egyhangúlag választották be az aukcióra kerülő képek
(pl. Andy Warhol) közé. A választás okát vélhetően befolyásolta,
hogy az egyébként sokkal inkább üzleti, mint művészi célú árverés
szervezői New York kétmilliós zsidó lakosságát is meg akarták
célozni a festménnyel, így annak témája is döntő fontosságú volt.
(Bár az árverésen a festmény végül nem kelt el, mivel tulajdonosa
nem adta el a felkínált 7,2 millió Ft-os áron, ez magyar szemmel
nézve mégis kiemelkedő eredmény, mivel Fehér képei itthon 2-3 millió
Ft-os áron kelnek el.)
Fehér László festészete
Természetesen jelen írás keretei között nem vállalkoznék Fehér
László művészetének kimerítő elemzésére. Azonban a zsidó témájú
festmények részletesebb elemzéséhez szükséges pár megjegyzést
tennünk az egész életműre vonatkozóan.
A zsidó témájú festmények ugyanis semmi módon sem különállóak Fehér
életművében, nem képeznek külön korszakot, külön stílust, vagyis
minden korszakában, az éppen adott stílusban tér vissza ehhez a
témához. Bár Fehér eddigi életművét, mivel az egyes korszakok is
könnyen alkorszakokra bonthatók - ma már akár több, mint tíz
korszakra is osztják a szakértők (meg a festő maga), ez csak
stílusváltást jelent, az alkotások alapvetően mindig "Fehér
Lászlósak" maradnak.
Az egységet pedig nem is annyira a téma, a képkompozíció, a képi
elemek vagy éppen (a leginkább változó) színek, esetleg a figurák
"üres" vagy "tele" ábrázolása jelenti, hanem az összbenyomás, a
hatás amit egy Fehér kép kelt.
Fehér minden korszakára jellemző, hogy tájat és tárgyakat, akár
embereket realistán, és erősen stilizáltan ábrázol. Fehérről először
a nagy, egyszínű síkok jutnak eszünkbe (mindegy, hogy azok éppen
fekete-fehérek, sárga-feketék, vagy rózsaszínek e). Ezek a síkok
sokszor valamilyen, kicsit kibillent geometriai formában (vagyis pl.
nem pontos derékszögben) találkoznak, nagyon sokszor ezzel két világ
határát jelenítik meg (egy oszlop - vagyis egy henger - a
feketeségben, nagy sárga semmi és egy téglalap - móló - három fehér
téglalap - házfalak; stb.); ezek sokszor föld-víz, ég-föld, vagy
éppen a feketeség és "valami" találkozásai. Bár nincsenek részletek,
egyértelműen felismerjük, hogy mit látunk, látunk tehát geometriai
mintázattá redukált (szín)teret, amiben minden képen meg is jelenik
a joggal várt főszereplő: egy alak.
Az ember legalább annyira kevéssé kidolgozott, számos korszakon
keresztül csak egy körvonallal rajzolja meg a festő; ehhez képest a
kitöltött síkok kidolgozottnak hatnak, az alak meg valami testetlen
(és átlátszó) jelenlétnek a súlyos síkok között. A további korszakok
során érdekes, és talán kicsit váratlan módon a körvonalak
kitöltődnek: Fehér festményein egyre pontosabb fényképrealitással
jelenik meg maga az ember.
 |
dr. Scheiber Sándor, 1998. |
|
A hajléktalanokat ábrázoló sorozatában
már táj sincs, már nincs színtér, csak az arcképek maguk. A
gyakorlatilag teljesen színes és "kitöltött" alakos piros-sárga
festményein pedig az alakoknak már annyira van arcuk, hogy a képek
témája éppen az, hogy például egy gyertya hogyan világítja meg ezt
az arcot.
Valami baj van mégis ezekkel az
emberekkel. Én legalábbis valahogy nem látom őket. Nincsenek jelen.
Valahogy még mindig olyanok, mintha csak körvonaluk lenne, még
mindig átlátszóak. A hajléktalan képeknek (számomra) éppen ez a
mondanivalója: az ilyen ember, ha teljes valójában, arcának minden
sebhelyével, jóval nagyobban, mint életnagyságban áll előtted, akkor
sem látod, akkor is olyan átlátszó, mint a kezdeti korszakok
vonalfigurái, pont így nézünk át rajtuk az aluljárókban.
Fehér másképp is rejtegeti őket: az alakok sokszor háttal, a képről
lelógva, valamiben tükröződve, túlzottan felülről, arcukat könyvvel
eltakarva, napszemüvegben, szóval oly módon láthatók, hogy mégsem
láthatók a képeken. Ez az ábrázolás közben egy további trükk is:
sokszor éppen ez a mozdulat, ez az elkapottnak tűnő pillanat teszi
felismerhetővé a figurát, éppen arról a bizonyos mozdulatról tudjuk
éppen az adott személyt minden kétséget kizáróan beazonosítani, és
éppen ezért mondhatjuk, hogy mennyire jól ábrázolja a kép az adott
ember személyiségét, miközben az furcsa mód nem is látszik a képen.
Akármennyire nincs is környezetük, az alakokat mégis az uralja, a
személyiségüket például biztosan. A festmények lényege tehát a
síkok, a színtér és az alak találkozása és viszonya. Az érzés, amit
ez a találkozás kelt (főleg a kompozícióból adódóan, ami sosem
szimmetrikus, vagy kiegyensúlyozott, mindig attól egy - adott
esetben csak egészen kicsit - eltérő; aminek következtében a képpel
úgy érezzük, valami nincs teljesen rendben, nem megnyugtat, hanem
éppen felkavar, pedig nincs benne semmi felkavaró...) Fehér
művészetének legtöbbet elemzett eleme; de nem csak ezért térek itt
ki éppen erre a jellegzetességre.
A nehéz síkok között lévő átlátszó figurák helyzetében sokan láttak
politikai állásfoglalást: ebben az értelmezésben a környezet, vagyis
a mindenkori hatalom, az állam súlyosan korlátozza az egyén
cselekvési lehetőségeit, elveszi szabadságát és végső soron
személyiségét is.
Alapvetően valamiféle determináltság az, amit ebben mindenki
érzékelni vél, de sokan ezt nem politikai, hanem például
szociológiai tulajdonságokkal ruházzák fel. Ebben az értelemben
Fehér figuráit adott esetben (mint a hajléktalanoknál) társadalmi
helyzetük determinálja bizonyos dolgokra, de általában ábrázolják a
modern társadalom mindenki számára legismerősebb jelenségét: az
elidegenedést.
Megint mások szerint - és éppen ezért kellett ebben a témában itt
erre hosszasan kitérni - ez egyfajta általános determináltság,
vagyis nem konkrétum, hanem misztika. Az embert fogva tartó erők,
azaz maga a sors, vagy ha úgy tetszik transzcendentális hatalom
irányítja az ember életét, az nehezedik rá, és végső soron az veszi
el konkrét, egyedi, személyes megnyilvánulásának lehetőségét, hogy
voltaképpen körülötte már miden meghatározott. Általánosságban ezt
egyszerűen egyfajta világszemléletnek, létfilozófiának
tekinthetnénk, ám mivel Fehér mélyen istenhívő, talán egyfajta
vallásnak is. Heller Ágnes szerint konkrétan zsidó vallásnak (vagy
életérzésnek, filozófiának, életmódnak, vagy szemléletmódnak - amit
sokak szerint a szó, "zsidóság" jelent).
Ebből egyértelműen következik, hogy "Fehér László zsidósága nem
elsősorban a zsidó témájú festményekben nyilvánul meg - bár azokban
is -, hanem egész látásmódjában."iv.
Amiből pedig az, hogy miért adhattam ennek az írásnak csak azt a
címet, hogy "zsidó témájú festmények" és nem például olyasfélét,
hogy a zsidóság Fehér László művészetében. Fehérnek tehát az alább
tárgyalt festményei zsidó témájúak, de sosem felejthetjük el, hogy
valójában minden festménye "zsidó" bizonyos értelemben.
A zsidó témájú
alkotásokv
Egy-egy Fehér kép elemzésénél mindenképpen figyelembe kell vennünk a
fentieket, vagyis azt, hogy azok mindig egy átfogóbb szemléletmód
alapján, egy struktúra részeként készülnek; másrészt pedig azt -
ahogy azt Heller Ágnes is megállapítja - hogy éppen a fentebb
említettek okán a Fehér képen ábrázolt terek, épületek, tárgyak
sosem allegorikusak, vagyis nem "lefordíthatók" (pl. x motívum
mindig y jelentéssel bír), nem utalnak a motívumai valami konkrét
másra; hanem egészükben átlényegülnek valami mássá (ez nem "olyan,
mint" kapcsolat, hanem a dolog maga "az"). Heller Ágnes (ezt az
egyébként kép- és filmszemiotikában jól ismert problémakört) azzal
érzékeltette, hogy Fehér festményein rejtély lakik és nem rejtvény.
A rejtvény kitalálható, megfejthető, a rejtély titkot takar.vi
Az a zsidó témájú képekre is igaz, vagyis nem mondhatjuk, hogy
egy-egy motívum az alábbi képeken valamit jelképez, mindegyik
önmagában csak önmaga, de közben messze túl is mutat önmagán.
 |
LT (Diptichon), 1980. |
 |
Ünnep I.-II., 1983. |
A fenti két képet a kompozíció
hasonlósága mindenképpen összehasonlíthatóvá teszi. Mindkét kép
olyan, mintha önmagukban is két, különálló képből állnának. Mint
fentebb említettem, az, hogy a festmény két eleme úgy találkozik
egymással, mintha két világ határán lennénk (pl. víz és móló), az
egyik leggyakoribb kompozíciós elem Fehér festményein; a fenti képek
esetében valójában ugyanez történik.
A két dolog, ami találkozik, persze nem két külön világ, sőt inkább
erősítik és értelmezik egymást, mégis teljesen másképp közelítik meg
ugyanazt, vagyis bizonyos értelemben mást jelentenek. Az egyik
oldalon mindkét esetben ember látható, az ünnep esetében a széder
esti vacsora jelenetének ábrázolása talán tudatosan idézi meg a
középkori, illusztrált haggadák jellegzetes képeit és világát,
kicsit gyermekien naiv és színes, mint egy kifestőkönyv. A másik
festményen egy igazi, igazolványképszerű portré egy zsidóságának (ha
vannak ilyenek) minden arcon megnyilvánuló jellegzetességét hordozó
férfiről, hagyományos viseletben, ami akkor sem lenne ennél
színesebb, ha maga a kép nem lenne fekete-fehér.
A férfi mellett a másik oldalon egy imakendő, olyan, mint Izrael
állam zászlaja (egyesek szerint a kettő nem véletlenül hasonlít
egymásra), a kép - ha így nézzük - teljesen hivatalos, mint egy
állami dokumentum, szinte politikai töltésű: Izrael állam valamiféle
hivatalos dokumentumának (deklarálásának?) tűnik a kép. Az ünneplők
mellett az ünnep legfőbb kelléke, az elrejtett macesz fényképszerű
realizmussal. Az egyik oldalon tehát a vallás, a hagyomány, a
törvény a maga szigorával, a másikon az ember, akinek tudnia kell
alkalmaznia azt. Bár két világ találkozik, mégis meghatározzák
egymás létezését.
 |
Mezüze szögelő, 2004. |
|
A mezüze szögelő című képet ezúttal a
címlapon látható Kisfiú (2000) cíművel állítanám párba.
A két kép összehasonlításánál itt is láthatjuk mennyire nem
számítanak Fehérnél a színek, valójában mindegy, hogy teljesen
irreális, vagy valós színei vannak a szereplőinek, ami megfog
mindkét esetben a mozdulat. A képeken gyerekek (Fehér igen kedvelt
témája), de egyiküket sem láthatjuk jól, megint talán a lehető
legrosszabb szemszögből engedi látnunk őket, (valós szemszögünkből
egyébként, hiszen egy kisgyereket mindig felülről látunk, az ajtó
felé fordulót pedig hátulról), és amit csinálnak az mindkét esetben
a vallással kapcsolatos (a kisfiú talán első levágott haját tartja
ökölbe szorított kezében). Fehér a hétköznapi helyzeteket, a létező
leghétköznapiabb pillanatokat szereti ábrázolni egyébként is
festészetében (padon ülő, SMS-t író, lépcsőn feljövő embert,
ilyesféléket).
A vallásos témák sem kivételek: ennek a két képnek ebben (is) rejlik
az ereje: a zsidóság gyakorlása nem kivételes dolog, a mindennapok
szerves része, olykor csak egy-egy apró mozdulat, aminek
megragadásával a hit mélysége, vagy a hagyomány ereje ábrázolható.
Éppen ezért nem fontos a figurák pontos környezete (térbeli és
időbeli helye), csak a mozdulat. Heller Ágnes szerint: "A
misztikum itt magából a gyermekből sugárzik."vii
a Kisfiú című képen, vagyis azt a fajta determináltságot, amit a
környezet jelent más képeken, az ilyen típusú alkotásokon maga a
szereplő (ebben az esetben a mozdulat, ami a hagyományra utal, ami
egy meghatározott életmódra és látásmódra utal, elvontabb értelemben
pedig a transzcendens Törvényre utal) jeleníti meg.
 |
Jeruzsálemi ima, 2000. |
 |
Ima, 1992. |
A fenti két kép szintén két külön korszakban készült, témája miatt
mégis egymás viszonylatában mutatom be őket. A csoportosan imádkozó
férfiak valójában a jeruzsálemi Siratófal előtt állnak, ez a kép
tehát a Siratófal azon kivételes ábrázolásának is tekinthető, melyen
maga a fal nem látszik. Mégis ott van. A férfiak tehát Jeruzsálemben
vannak, azon belül is a legszentebb helyen; míg a kisfiú a másik
képen a diaszpóra bármely országában, egy zsinagógában ücsörög. A
férfiak imádkozó csoportjának esetében a nem látható Fal annyira
kifejezi a zsidóságot, hogy nem kell - az egyébként Fehér által
kedvelt - hagyományos, haszid, vagy ünneplő ruhában lenniük, ha nem
lenne rajtuk kipa talán azt sem vennénk észre, hogy zsidók; sőt
talán azt sem, hogy mit is csinálnak. Jellemző módon mind nekünk
háttal áll (kicsit mintha meglesnénk őket bensőséges
szertartásukban), nincs egyéniségük, egyformák. Ismét csak a
kompozíció, a testtartás, a jellegzetes mozdulatuk tájékoztat arról,
hogy miről szól a kép. A kisfiú a gyülekezet házában van, mégis
egyedül (Fehér képen pontosan különbséget lehet tenni az egyedüllét
és a magány ábrázolásai között). A fiú átlátszó szellemteste
elveszne a padok által diktált síkokban, talán itt a feketeség sem
véletlen, tájékozódási pontot a padok vonala (a hagyomány) ad,
világosságot pedig az ember életét legjobban meghatározó két
tényező: a Törvény és az Idő. Ennek a kettőnek a függvényében él és
fog felnőni a gyerek, aki el is veszne a sötétben, ha testének fehér
kontúrja nem ugyanabból az anyagból lenne, mint a könyv és az óra.
Ez a két kép különösen jó példa arra, hogyan fejezi ki Fehér
eszközök, sőt olykor a környezet elemeinek ábrázolása nélkül a
transzcendentálisat; az egyszerűen csak ülő vagy álló alakoknak tűnő
emberek Istennel beszélgetnek a képeken, sőt valójában az is lehet:
Isten beszélget velük.
A következő két képen a fal már megjelenik realista valóságában,
Fehér szokása szerint fényképszerű realizmussal, az embereknek
egyéniségük is lett (már amennyire a különböző ruha felruházza őket
ezzel), bár a néző továbbra sem sokat láthat belőlük; mégis mindent
lát.
 |
A Fal előtt, 2000. |
|
Az első kép alsó szemszöge azt az érzést
kelti, mintha egy gyerek szemszögéből látnánk a felnőttek imáját; ez
a kép a Siratófal megszokott ábrázolásaihoz képet, melyeken a Fal
általában majdnem teljes egészében, valamelyik oldalról, alulról
látható, megint úgy szól a Falról, hogy nem közvetlenül azt
ábrázolja. Most igazán "belül" vagyunk, az imádkozók között, azok
imája természetesen ettől még mindig magánügy, szigorúan saját
párbeszédük Istennel; de a kép határozottan felkelti azt az érzést,
amit a Siratófal a valóságban is ébreszt még a nemzsidó utazóban is.
Az ima személyessége a második képen még jobban kifejeződik,
voltaképpen ez maga a kép témája. Egyes elemzők szerint Fehér hite
minden képén kifejeződik; itt lehet, hogy másnak a hitét ábrázolja
(persze ezt saját nélkül sokkal nehezebb), de az megint általános
érvényűvé válik. A Falhoz hajoló zsidó férfi mozdulatában ismét
mintha személyes életének és népének minden fájdalma benne lenne,
ugyanakkor kitartása is; mozdulata csak enyhe meghajlás, nem
megtörés, ami egyszerre fejezi ki méltóságát (mint ember) és
alázatát (a sors, vagy bármilyen Erővel szemben).
 |
Ima a Falnál, 2003. |
|
A két kép bár meglehetősen konkrét
témájú, az ábrázolás módja itt is lehetővé teszi a maximális
általánosítást: nem imádkozó zsidókat látunk a Fal előtt, hanem az
embert, aki mint halandó és mint egyén találkozik, sőt elfogadja a
szabályokat, a törvényeket, a hagyományt, a rá kiosztott szerepet,
vagyis a sorsát, végső soron pedig a halálát; ami egyszerre zárja el
előle a további utat, és egyszerre jelent mégis biztató végpontot és
támaszt.
Az itt bemutatásra kerülő képek közül az utolsó a fentieknél sokkal
kevésbé ismert Fehér László kép. Talán a fentiekből is érzékelhető (Heller
Ágnes véleményéből - miszerint Fehér festményei nem allegóriák -
egyenesen következik, hogy miért szükségszerű), hogy Fehér
festményeit nehéz elemezni. Számomra ez az utolsónak választott
annyira kifejező, hogy könnyen lehet, nem lehet elmondani mit is
jelent. Amennyiben ennek a képnek van magán túlmutató jelentése,
vagy titok, amit rejt, akkor az ebben az esetben nem teljesen
általános érvényű, hanem valóban csak a zsidóságról szól. A képen
egy különösen realistán megfestett, széttöredezett macesz látható, a
címe pedig: Diaszpóra (1982). A macesz darabjai ugyan szétszóródtak,
de akkor is minden egyes darabka továbbra is macesz maradt, vagyis
az egész minden tulajdonságát birtokolja önmagában is. A széttört
macesztábla egyszerre emlékeztet egy térképre és a Mózes által
széttört kőtáblára. Így az, ami összetart, amitől a zsidóság
egységes közösség, és ami széthúzza, az egyéniség és annak önálló
akarata egyforma erővel hat, az itt sem allegorikus maceszra.
Mint Fehér László minden festményén egy egyedi, egyszeri és
voltaképpen hétköznapi, jelentéktelen pillanat rögzít ezúttal is egy
általános érvényű, emberi, sőt talán isteni igazságot, a világ
folyásának egy ellentmondásos, de alapvető törvényét.

Források
Fitz Péter: Fehér László új képei 1998-2000. http://www.btmfk.iif.hu/feherk.html
Földes András: Rekordáron kínálják New-York-ban a kortárs zsidó
kisfiút. Index.hu 2006. november 8. http://index.hu/kultur/klassz/feherl1108/
Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum: http://www.btmfk.iif.hu/feher.html
Heller Ágnes: Fehér László. Múlt és Jövő. 2001/2.
http://www.multesjovo.hu/hu/content_one.asp?ContentID=181&PrintedID=11
Kuspit, Donald: Emlékezés és elhagyatottság. Fehér László
kiállításáról.
http://www.feherlaszlo.hu/sajto.htm
Kürti Emese: A misztikus realista. Kultura.hu. 2007. június 22.
http://kultura.hu/main.php?folderID=1174&articleID=259946&ctag=articlelist&iid=1
Tihanyi Péter: Évezredek tekintete. Találkozás Fehér László
festőművésszel. Hetek. 1998. június. 13. (http://hetilap.hetek.hu/index.php?cikk=1552)
i Fehér László (In: Tihanyi Péter)
ii Fehér László (In: Tihanyi Péter)
iii Fehér László (In: Tihanyi Péter)
iv Heller Ágnes
v Az alábbiakban nem térek ki minden zsidó témájú Fehér festményre.
Így kimaradtak például: a Sófárfújók, Rebék, Reggel, Gazdátlan
temető II. (1979), Ünnep III. (1983), A gettó kapuja volt (1985),
Önarckép mikvével (1987), Rekviem (1988), Hamvak tava - Birkenau,
1944. (1988). Festményei megtekinthetők a www.feherlaszlo.hu
weblapon.
vi Heller egyébként ezt kabbalisztikus misztikának tartja és
szerinte a Fehér festmények "zsidósága" ebben a misztikában jelenik
meg.
vii Heller Ágnes

Kárpáti Ildikó
OR-ZSE Doktori Iskola, III. évf.
2008.január
 |