A dolgozat első része !!!!
A
dolgozat teljes egészében az Egyetem
Könyvtárában tekinthető meg!
"Mostanság a tudományból
támadt a vallás veszedelme; hogy a valláskereső modernség is
nem tudja, mit kezdjen a vallások természet- és
történetlátásának egynémely kritizálatlanságával."
(Egyenlőség 1916. febr. 20./ 1.)
"A tóra törvényeit zsidó felfogás szerint mint
kinyilatkoztatott felsőbb parancsokat kell teljesiteni,
tekintet nélkül arra, hogy gyarló értelmünk fel tudja-e
fogni a törvények észszerüségét” (Zsidó Újság 1926. ápr.
23./ 5.) „az uj tapasztalatokat is a régi és örök érvényü
vallástörvények értékelése alá kell bocsátani." (Zsidó Újság
1926. febr. 12./ 7-8.)
-
A modernitás új helyzet elé
állította a vallási közösségeket. Gyökeres változások mentek
végbe a közösségek életében. Megváltozott a jelenhez, általa
pedig a múlthoz való viszony. Átalakult a hagyománnyal
kapcsolatos attitűdök sora. Új értelmezési tőkék és keretek
jelentek meg a vallással és a közösségeket körülvevő
világgal kapcsolatban. Míg korábban a vallás
intézményesített és laikus formái átfogó értelmezést
nyújtottak a világról, s ez egy viszonylag állandó, stabil
modelleket nyújtó hagyomány tapasztalatával egészült ki,
addig az ipari forradalom, a felvilágosodás eszméi és a
modernitás társadalmi változásai új, eltérő modellek és
stratégiák keresésére késztették a közösségeket. Különösen
szembetűnővé vált ez a vallási közösségeknél, amelyeknél a
közösségi vallási és intézményhez közelálló világi elit
figyelt fel rá leghamarabb. Magyarországot a modernitás
vallási életet érintő tendenciái a 19. század elején érték
el. Ezek a század közepére, általános, vallástól,
felekezettől független, párhuzamos jelenségeket hívtak elő.
Magyarországra negyedízben betelepülő zsidóság közösségeit a
19. század elejére szintén elérték a modernitás
vallásgyakorlást érintő tendenciái.
Tanulmányunkban a változó társadalmi, történeti körülmények
tükrében a modernitás új tendenciáira adott válaszokat
vizsgáljuk a különböző stratégiákat követő magyarországi
zsidó közösségeknél. A modernitásra adott válasz eszköze, a
korszak új fóruma 19. század közepétől, felekezettől
függetlenül a szemléletformálás szándékával fellépő
felekezeti sajtó lett. Ez a felvilágosodás képviselőinek, a
mászkiloknak korai kezdeményezéseitől héber vagy német
nyelvű és a jüdisch-deutsch héber betűs lapoktól eltekintve
a legkülönbözőbb zsidó csoportstratégiák széles
nyilvánosságot nyert eszközévé Magyarországon a 19. század
végére vált. E tanulmány az országos magyar nyelvű zsidó
felekezeti lapokat vizsgálja a korszakhatárnak tekinthető
1944. évig. Központi kérdése a modernitás körüli elvi,
intézményi és politikai viták racionalizációhoz,
univerzalizmushoz, hagyományhoz és vallási autoritáshoz
kapcsolódó vitáinak vallás-képe. Milyen szerepet kap a
racionális természettudományos és történeti kritika a
vallási megalapozó emlékezetnek és a hagyománynak a korszak
tapasztalataival történő összeegyeztetésében? Miként jelenik
meg az erkölcs és az etnikum fogalma a hagyományra törekvő
és a tudatosan modernizáló csoportstratégiákban? Miként
viszonyulnak a racionalizálódó világ közösségei a
misztikumhoz? Másként fogalmazva: miként viszonyulnak a
különböző magyarországi zsidó csoportok a modernitásnak a
közösségek határain beszüremlő új tendenciáihoz?
Modernitás – hagyomány – vallási közösségek
A modernitás alapvető változásokat hozott a társadalom
különböző közösségeinek vallási életében. Európa hirtelen
népességnövekedése a társadalmi, vallási intézmények
differenciálódásához vezetett, a funkció szerint tagolódó
intézményrendszer pedig párhuzamos vallási tekintélyek
sokaságát keltette életre.1
Ezek nem csupán egymással, de a világi tekintélyekkel is
konfrontálódtak, amely kikezdte a vallási intézmények
legitimitását. A vallás, a társadalmi élet elsődleges
meghatározójának szerepéből mindinkább visszaszorult a
magánszférába. Az állam szekuláris alapon szerveződött, a
vallási közösségek tagjai pedig egyénként váltak a
szekuláris társadalom tagjaivá.2
A természettudományos gondolkodás, a technika fejlődése, az
életmód megváltozása a vallási hagyomány számos elemét
szorította ki a mindennapi életből. A hagyományaikat a
tudatosan modernizálódó vallási közösségek racionális és
univerzalista kritikának vetették alá.3
A modernitás eltérő stratégiáinak kulcsa a jelen múlthoz
való viszonya, valamint az egyén közösséghez való viszonya
saját önmeghatározásának tekintetében.4
A modernitás új jelenségeként még a tradicionális közösségek
a múlt függvényében meghatározott folytonosságukat
hangsúlyozták, csoportjuk stabilitását és szerkezetét védték
a társadalmi környezet változásaival, az újítások azon
részével szemben, amely a közösség egységét veszélyeztette;
addig a tudatosan modernizáló közösségek a múlt és a jelen
közötti kontinuitás részleges felfüggesztését hirdették,
amely az átalakulás, a változás egyén felől érkező
törekvéseit legitimálta. Amíg a tradicionális közösségek –
ez elsősorban a hagyományos vallási intézményi válaszokra
értendő - a transzcendens, örök érvényű törvény és a
megalapozó emlékezet biztos pontjának függvényében
szemlélték saját korukat; addig a felvilágosult abszolutista
állam szekularizáló tendenciái által támogatott tudatosan
modernizáló csoportok a jelen függvényében tekintettek a
világra, a változó közösségi struktúrával összhangban pedig
megalapozó emlékezetüket és hagyományaikat felvilágosult
racionalista történeti vagy természettudományos kritika alá
vetették, amely egy újabb, de immáron szekularizáló
világértelmezési modellként és közösségi emlékezetként
szolgált. A modernitás társadalmi, mentalitástörténeti
változásai így legdrasztikusabban a vallási közösségeket
érintették.
A 19. század közepének Magyarországán, ahol egyik felekezet
sem alkotott abszolút többséget, a kiépülő felekezeti sajtó
katolikus és protestáns vonatkozásban egyaránt a vallási
szocializáció megváltozásáról, az egyén vallási közösségi
élettől való távolmaradásáról, a vallási autoritás
hanyatlásáról és az intézményi legitimitás gyengüléséről
számolt be. A vallási közösségeken belül pedig megjelent a
felvilágosodás racionalizmusára, individualizmusára és
univerzalizmusára támaszkodó újítók, valamint a közösségek
integritását és korábbi társadalmi helyzetét védő
hagyományokhoz ragaszkodók köre, amelyek között
közvetítőként a különböző hatásokra egyaránt fogékony,
vitákból kimaradók csoportja állt.5
A zsidóság esetében e szemléletbeli konfrontáció a zsidó
felvilágosodás, a hászkálá német nyelvterület felől érkező
hatásainak, valamint a pozsonyi talmudiskola és a
kelet-európai chászidizmus által egyaránt képviselt
tradicionalizmusnak, szakadásban végződött összeütközésében
artikulálódott.6 A továbbiakban e
szakadás intézményesülését követő időszak diskurzusait
vizsgáljuk.
Modernitás és új eszköze – a felekezeti sajtó
A szakadás államilag legitimált intézményesülése 1869-1871
között játszódott le. A felvilágosult dualista állam
lépéseként két jelentős pont továbbá az 1867-es emancipáció,
amely a jogegyenlőséget biztosította a magyarországi
zsidóság számára, és az 1895-ös recepció, amely a bevett
felekezetek sorába emelte az izraelita közösségeket. Az
egyházi-felekezeti keretek közé illesztés részeként báró
Eötvös József által összehívott 1868/69-es Zsidó Kongresszus
tekinthető a tudatosan modernizáló neológ (kongresszusi)
közösségek intézményi létrejöttének. E közösségek az
asszimilációt szorgalmazó felvilágosult állam részéről a
korábbi vallási közösségek jogutódjaként ismertettek el.
Ennek kapcsán a történetírás a tradicionalitásra törekvő
orthodox közösségek kiválásáról beszél. A felvilágosodás
újító zsidó képviselőitől és az államhatalomnak a közösségi
vallási autonómiába beleszólni szándékozó törekvéseitől
elhatárolódó orthodoxia államilag elismert intézményi
önállóságára azonban csak 1871-ben került sor. A „szakadás
előtti állapotok” megőrzésére törekvő közösségek köre status
quo ante néven intézményesült, a diskurzusok szintjén
azonban az orthodoxia részéről a neológiához soroltatott,
míg a neológ Pesti Izraelita Hitközség konzervatívabb
híveinek megtartására status quo besorolás alatt zsinagógát
is emeltetett a Rombach utcában.7
A status quo antet a 19. század első felének – Kósa László
által – köztes jelzővel illetett közösségeihez hasonlóan
határozta meg a magyar nyelvű orthodox sajtó. Alatta "a
legélesebb ellentétek is megférnek. (…) Egy részük a
legszélsőségesebb újításoknak is kaput nyit és a
legradikálisabb bibliakritikai álláspontnak hódoló lelkészei
vannak."8
A modernitás új fórumaként és eszközeként megjelenő sajtót a
zsidó felvilágosodás képviselői nézeteik terjesztésére már
jóval a szakadás előtt felhasználták, valamint vitái és
szemléletformáló szerepe révén az orthodox-neológ
elkülönüléshez is kész kulturális modelleket kínált fel.9
Az intézményesülés idejének csoportstratégián belüli és
stratégiaközi diskurzusait az országos magyar nyelvű
budapesti izraelita felekezeti hetilapok fogalmazták meg,
mind az integrálódó zsidóság, mind pedig a magyar társadalom
felé. Zsengeri Samu (1840-1924) által szerkesztett,
rövidéletű Szombati Ujság - Zsidó vallási, községi,
társadalmi és közművelődési hetilap (1882-1883) mellett
induló Egyenlőség - Társadalmi hetilap (1882-1938) Bogdányi
Mór (1854-1923), majd Szabolcsi Miksa (1857-1915), valamint
fia, Szabolcsi Lajos (1890-1943) szerkesztésében képviselte
a neológia véleményét. Az Orthodox (Központi) Iroda fővárosi
modernizálódó elitjének nézeteit 1891 és 1906 között a
magyar nyelven Weisz Dániel (Viador, ?-1907), az Orthodox
Iroda titkára által szerkesztett Zsidó Híradó - Orthodox
zsidó felekezeti és társadalmi hetilap, 1914-ben Reiner
Ignác szerkesztésében a rövid életű Hitőr - Felekezeti,
társadalmi és szépirodalmi hetilap, az orthodox zsidó
érdekek védelmére c. periodika, majd a belényesi gáon, Reb
Áser fia, Groszberg Lipót (1869-1926), illetve halála után
fia, Groszberg Jenő (1894-1982) szerkesztésében megjelent
Zsidó Ujság/ Orthodox Zsidó Ujság10
(1925. október 16. - 1944. március 19.) fogalmazta meg.
A modernitás kifejezetten etnicista, szekularizáló
megközelítését Magyarországon - a neológ és orthodox
közösségek által egyaránt háttérbe szorított - cionista
sajtó képviselte. Indulásának a Dömény Lajos (1880-1914)
által szerkesztett budapesti Zsidó Néplap - társadalmi és
szépirodalmi hetilap (1904-1905) tekinthető. A Magyarországi
Cionista Szervezet lapját 1905-től eredezteti, amely 1911 és
1919 között Beregi Benjámin és Hammerschlag Oszkár
szerkesztésében Zsidó Szemle címmel, 1919-ben Jövőnk - Zsidó
társadalmi hetilap néven, 1920 és 1938 között pedig Lukács
L. szerkesztésében ismét Zsidó Szemle - zsidó hetilapként
jelent meg.
A vizsgált téma szempontjából szekuláris részről az
Egyenlőségből kiszakadt fiatal neológok Patai József által
képviselt köréhez tartozó Múlt és Jövő - Irodalmi,
művészeti, társadalmi és kritikai folyóirat (1911-1944)
válik fontossá kulturcionista, majd cionista irányvonalának
vallási vonatkozásai által.
-
-
1 MCGUIRE 1997. 278-292.
2 RUBIN 1997: 19; vö. KONRÁD 2005: 1338.
3 Vö. EISEN 1994. Ma is visszatérő - részben a saját
stratégia legitimációját szolgáló - modern zsidó értelmezés
szerint a gyakorlat, illetve annak változása nem volt
közvetlen hatással a hitre. Lásd: EISEN 1997: 1-20. Vö. ZIMA
2007. Ez a szemlélet azonban az orthodoxiára nem
terjeszthető ki, ahol a hangsúly a parancsolatok
teljesítésén, a Tóra megélésén, azaz a cselekvésen van.
4 Vö. LÖWITH K. 1996. 103-104.
5 Kósa L. 2002
6 Katz, J. 1999.
7 Vö. Konrád M. 2005. 1344., valamint az unifikációs viták
kapcsán Hitőr 1914. ápr. 8./ 3-5. Orthodox és statusquo
zsidóság. Irta: Fischer Fülöp, sárospataki főrabbi.
8 Hitőr 1914. ápr. 8./ 3-5. Orthodox és statusquo zsidóság.
Irta: Fischer Fülöp, sárospataki főrabbi.
9 Bányai V. 2000., vö. Pietsch, W. 1999a és 1999b
10 Míg a Zsidó Újság "A magyar orthodox zsidóság hetilapja" -ként
aposztrofálta magát, addig az Orthodox Zsidó Újság 1939.
jan. 20-tól egyházi és hitbuzgalmi lapként jelent meg.

|