"Modernitás és
magyarországi zsidó csoportstratégiák az üdvözlőlapok tükrében.
A
dolgozat illusztrációjául szolgáló képeslap-gyűjtemény az Egyetem
Könyvtárában tekinthető meg!
„Képes lapjaid gyűjteményének
szaporítására fogok gyakran küldeni képeslapot meg ez már úgyis
régen megvolt ez a lap.” (Üzenet az N8 sz. lapról; 1901. XII. 13.)
„Ilyen az idevaló nép! Ugy-e szép? (…) Karácsonykor hazamegyek.” (Üzenet az N6 sz. lapról; 1906. okt. 28.)
-
Az európai zsidóság az ipari forradalom és felvilágosodás
razionalizáló univerzalista eszméinek hatására jelentős átalakuláson
ment keresztül. Ez elsősorban a közösségek és egyének
mindennapjaiban, valamint a társadalom és a vallás viszonyában vált
szembetűnővé. Nem beszélhetünk azonban egyedi jelenségről, mindez
egy általános társadalmi, történeti változás részét képezte, amelyet
a történeti kutatás a modernitás fogalmával összegez.
A növekvő európai népesség különböző csoportkultúrái eltérő
válaszokat adtak a technikai újítások és új szellemi áramlatok által
hozott életmódváltozásra. Az új közösségi tendenciák kezelésére
viszont gyakran a modernitás új jelenségeit használták fel. Ilyen új
jelenségnek számított a képes levelezőlap is. A 19. század végétől
ez a modern polgárság sajátos tömegjelenségévé vált, és az
Osztrák-Magyar Monarchiában a kialakuló polgári középosztály sokrétű
igényeinek kielégítését szolgálta. Az ’asszimilációs társadalmi
szerződés jegyében’, mely a zsidóságot is beemelni kívánta az
újonnan kialakuló, a politikai elit által tudatosan megtervezett,
hiátust betöltő középosztályba. A képeslapok küldésének szokása a
19-20. század fordulójára a magyarországi zsidóság különböző
stratégiákat képviselő csoportjaiban is megjelent. Kiadásuk és
használatuk szokásai azonban nagymértékben függtek a modenitáshoz
fűződő csoportstratégiáktól.
A magyarországi judaica képeslapokat a magyarországi zsidóság
mentalitástörténeti változásainak és társadalmi hátterének
mutatóikénti vizsgálom. Judaica lapok alatt az általánosan elterjedt
szemlélettől eltérően csupán a vallási élethez, a judaizmus
modernitásban továbbélő különböző formáihoz kapcsolód lapokat értem,
amelyek határát a szekuláris vagy vallással összefonódó nemzeteszme
ritualizált megnyilvánulásai képezik.
Forrásanyagul a legnagyobb magyarországi gyűjteménynek számító
szerencsi Zemlépni Múzeum Képeslap Gyűjteménye, az Országos
Széchényi Könyvtár Aprónyomtatvány Tárának zsidó témájú
képeslapanyaga, Izsák Gábor magángyűjteményének judaica témájú
lapjai, valamint egy budapesti rabbi „digitális gyűjteményének”
képei szolgáltak. Az anyag reprezentatív voltát a szerencsi
gyűjtemény biztosíthatná, ez azonban a virtuális és judaica aukciók
anyagát tekintve megkérdőjeleződik. Így a dolgozat csupán tendenciák
első közelítésbeli felvázolására vállalkozhat.
Annak ellenére, hogy a modernitás új jelenségének használata a
dolgozat fő problémája, e lapokból legkevésbé az egyéni
képeslaphasználat derül ki. Erre többnyire csak a ráírt sorok
utalhatnak, esetleges, nem reprezentatív forrásként. A dolgozatban a
használatnak egy másik vetületének elemzésére kerül sor. A képeket
kiadó „elit” miként fogalmazza meg vizuális és szöveges üzenetekben
az őt körülvevő társadalmi valóságról alkotott szemléletformáló
értelmezéseit? Milyen társadalmi igényeket vesz figyelembe ennek
artikulálása során a kereslet érdekében? Más szóval hogyan jelenik
meg a bibliai távoli és a hagyományos életforma képébe öltöztetett
közelmúlt, a nyugati modern és keleti tradicionális közösségek
életképeinek világa, minként artikulálnak politikai, társadalmi
üzeneteket a kor általános tendenciáit tükröző képeslapok?
Mindez szembetűnővé azonban a vallás közösségi emlékező, egyéni
életfordulós és krízisrítusaihoz kapcsolódóan válik.ii
Ezek
többnyire a vallási képi üzenetet és hébertextust egyaránt hordozó
üdvözlőlapokhoz kapcsolódnak.
A tudatosan modernizáló és a tradicionális zsidóság 1944 előtti
magyarországi képeslapjainak elemzéséhez viszont elengedhetetlen a
képi sztereotípiák és a képes üdvözlőlapok történeti, társadalmi
hátterének áttekintése.
Az ipari forradalom és a posta A nemesi jellegű posta modernizálásának elengedhetetlen feltétele
volt az ipari forradalom technikai újításainak sora, melyhez a
felvilágosodás új, univerzalista, racionalizáló társadalomszemlélete
társult. A magyar posta átalakulására a 19. század második felében
került sor. Bruck báró jelentős újításokat vezetett be, s ezzel
1850-51 között kialakította a modern nagyüzemű postaszolgálatot. Az
utas szállítás a kiépülő vasút érdekeltségébe került, a katonai
távíróállomások nyilvánossá váltak.iii A posta nagyüzemi közgazdasági intézmény az abszolutizmus alatt
lett. A bécsi udvar hamar felismerte a külföldi újítások átvételének
fontosságát. A levélposta forgalmának megélénkülése a Bach-korszak
úthelyreállító közmunkái után következett be.iv Az ipari forradalom
hatására Angliából kiinduló rendkívüli forgalomnövekedés a
kiegyezéskor önállósuló, az osztrák postától teljes azonban csak
1887-ben elkülönülő magyar postát is elérte.v A képes levelezőlapot
először a magyar és az osztrák posta hozta forgalomba 1869-ben. Az
új jelenség a századfordulóra a jelentős keresztény ünnepek
(karácsony, újév, húsvét) idejére rendkívüli postaszolgálatot tett
szükségessé. Ezt később külön díjazásban is részesítették.vi
A polgárosodás és a képes levelezőlap A képes levelezőlap a polgárosodás tipikus jelensége, a tudományos
feldolgozások – az evolucionista kultúrtörténeti szemléletmód
hatására – azonban előképeit a francia mintát utánzó arisztokrácia
névjegykártyáin keresztül az ókori Egyiptomig vezetik vissza.vii Egyértelmű előképe, ahogyan a modern postaforgalmat előidéző ipari
forradalom is, a 18. század végi Angliához kapcsolódik. A kézzel
készített egyedi karácsonyi üdvözlőkártyák szokását modernizálta
Dobson 1794-es rajzának sikere, amelyet a következő évben kőnyomatos
sokszorosítás, majd 1800-tól nyomdai előállítás követett. 1843-ban
Henry Cole múzeumigazgató elfoglaltsága okán pedig grafikustól
rendelt díszes, nyomtatott kártyákat küldött barátainak. A 19.
századi Anglia és Skócia sajátos szokása volt a Valentin-napi
(február 14-i) tréfás üdvözlőlapok küldése. A 19. század elején
Franciaországban, majd a század második harmadától már Angliában is
megjelent a postai levélpapírok illusztrálásának igénye. Főleg
osztrák területen – a képeslapok funkcionális elődjének tekintett –
Kunstbillet-ek, a borítékban továbbított színes köszöntőkártyák
terjedtek el, amelyet családi események alkalmával küldtek. Ez az
arisztokrácia körében a 18. század második felétől a 19. század
közepéig Magyarországon is igen elterjedt szokás volt. A lapok
érzelmi üzenete gyakran szimbolikusan a rajtuk lévő rajz által
jutott kifejezésre. Ezek kezdetben kézi festésűek, majd később
kézzel színezett metszetek voltak. A 19. század elején a középütt
színezett rézmetszetet tartalmazó áttört papírból készült csipke- és
a préselt kártyák voltak a legkedveltebbek. Ezeknél az előképeknél a
szöveg és a látvány egyenrangú műfaj volt.viii
Az első képeslapok tekintetében a gyűjtők és kutatók köreiben nem
akault ki egységes nézet, a postai forgalomban megjelenő képeslap
azonban az Osztrák-Magyar Monarchia postájához kötődik. A postai
képeslap ötletét már 1865-ben felvetette a német birodalom
főpostamestere, az első levelezőlapot viszont az osztrák-magyar
postaigazgatóság adta ki. 1869. október. 1-én dr. Emmanuel Herrmann,
a Bécsújhelyi Katonai Akadémia tanárának ötlete nyomán. Bevezetését
a postaforgalom ésszerűsítése és takarékosabbá tétele végett a
titkos üzenetet nem tartalmazó névnapi, születésnapi, újévi
jókívánságok továbbítására javasolta. A gondolat a magyar posta
igazgatóságánál talált pártfogóra Gervay Mihály személyében. Az első
levelező és képeslapok illusztrációi szorosan összefonódtak a 19.
században kibontakozó nemzeteszmével. Formai szabványukat először
1878-ban a párizsi egyetem postakongresszuson határozták meg. A
postai újításnak számító levelezőlap világszerte óriási feltűnést
keltett, az 1870-es évek elején csak a magyar postánál éves szinten
több milliós nagyságrendben közvetítettek képeslapokat.ix
A nagy érdeklődés és a gyors siker kulcsa a modernitás átalakuló
társadalmában keresendő. A Magyar Korona török alól felszabadult
területein nem indult el a nyugati értelemben vett iparos,
kereskedő, vállalkozó polgárság. A polgárság és a középosztály
kelet- és közép-európai általános hiánya Magyarországon annak 19.
századi tudatos megalkotását tette szükségessé, amelynél eltérő
stratégiák érvényesültek. Mindez az újonnan megjelenő nemzeteszme
jegyében, különböző, egymással gyakran ütköző elképzelések mentén
zajlott.x
Az asszimilatív nemzetkoncepció – az elsajátítható többségi kultúra
gondolatát hirdette, és a Monarchia más etnikumú lehetséges
középosztályképző csoportjait, rétegeit célozta meg. Karády Viktor
szociológus megfogalmazásában a magyar nemesi liberális politikai
elit sajátos „asszimilációs társadalmi szerződése” volt ez, amelyet
mindenkinek felkínált, aki hajlandó volt a magyarsággal való nyelvi
és kulturális azonosulásra a társadalmi felemelkedésért cserében,
ugyanakkor meghagyta az államigazgatás szinekúriáit e politikiai
elit részére.xi Ezzel szemben az etnicista felfogás a nemzet –
elképzelt – közösségébe való beleszületést hangsúlyozta. A
dualizmust az asszimilatív koncepció jellemezte, még az első
világháborút követően ez háttérbe szorult, s az etnicista
nemzetkoncepció vált meghatározóvá.xii
E társadalomtörténeti háttér azért válik fontossá, mert a képeslapok
gyors elterjedésének és nagy népszerűségének oka a postai újításnak
az 1860 és 1890-es évek közötti gyors gazdasági fellendülésben
megerősödő középrétegek új igényeivel való találkozása volt. Fő
társadalmi bázisa a dualizmus alatt kialakítandó középosztály volt.
A képeslap a polgári átalakulás során a kis- és középpolgári rétegek
számára meggyorsította a világ megismerésének lehetőségét,
ugyanakkor nem csak lehetővé tette, hanem fel is keltette e
megismerés utáni igényt. Polgári előkép híján a kialakuló
középosztály életmódjában a nemesi minták követésére törekedett.xiii
Ilyennek tekinthető a képes levelezőlapok szokása mellett a gyűjtés
és az utazás szokása is. Mindkettőnek jelentős szerepe volt a
képeslapok új igényekkel való találkozásában. A gyűjtés költséges
szokását, a lapok megfizethetőségük révén a tömegekhez közelítették,
még a nemesi utazási kedv nyománxiv kialakuló (gyógy)fürdőélet és
természetjárás formájában artikulálódó turizmus saját
reklámcéljainak eszközét és a távol maradottakra való gondolás, s
egyben a társadalmi elvárásoknak való megfelelés igazolásának
kifejezési módját lelte meg benne.xv
A magyarországi zsidóság különböző csoportjai, mind a dualizmus
idején – a képes levelezőlapok feltűnésekor –, mind pedig a két
világháború közötti időszakban szerves részét képezték a magyar
társadalom középosztályának, annak ellenére, hogy a zsidóság
megítélése körül zajlottak le a különböző stratégiákat ütköztető
középosztályviták.xvi Így a századfordulótól a 20. század közepéig
terjedő időszak Magyarországon fellelhető judaica képeslapjai, mind
e postai újítás művelődéstörténete, mind pedig az általános magyar
társadalomtörténet sajátos szegmensét, feltáratlan forrását képezik.
Judaicalapok kiadói, nyomdák és motívumok
Általános társadalmi tendenciák a képeslapkiadás terén A képeslapokat a 19. század végén, s a 20. század elején is
többnyire a német és osztrák nyomdákban készítették, angol, magyar,
szerb, orosz és egyéb kelet-közép-európai megbízásra.xvii A kiadók
és forgalmazók általában könyvkiadók, könyv és papírüzletek
tulajdonosai, nyomdák és fotóműhelyek voltak a neves európai
cégektől, a legjelentősebb magyar kiadón és gyártón, Divald Károlyon
át, a vidéki szatócsüzletekig.xviii Bevett gyakorlat volt ugyanakkor
a külföldi lapok forgalmazása, magyar felirattal való felülnyomása
és eladhatóvá tétele is.xix
A judaica tárgyú vizsgált képeslapok egy része nehezen datálható.
Ahol fellelhető, ott századfordulós képeslapok többnyire a képes
oldal bal szélén, a két világháború közöttiek a megosztott
hátoldalon közlik a kiadót. Így értesülhetünk az egzotikumot iránt
fogékonyak számára készített zsánerképek és népéleti jelenek alkalmi
kiadójaként munkácsi Kroó Hugóról, a prágai Lederer & Popperről, az
oroszországi Mnachem Fr. P. Schoferről, a csernovici Schiller
fotográfiai műintézetéről, a két világháború közötti időszakből a
munkácsi Gloria kiadóról és az izraeli jisuvok beállított életképeit
bemutató Jamal Bros 1921-es sorozatáról. Fürdőhelyek és a különböző
települések zsinagógáiról pedig a helyi könyvkereskedők és
fényképészek jelentettek meg képeslapokat. Az ünnepi üdvözlőlapok
többségén viszont többnyire csak a készítés helyére (Németországra)
vagy a befozatal tényére („import”) utalnak. Ezek jó része
sorozatban megjelent, szövegezetlen képe, amelyet Magyarországon
nyomtak felül. Csupán néhány pusztán szöveges üdvözlőlap jelent meg
Budapesti datálással.
A magyarországi judaica képeslapok tematikája a modern nem-zsidó
társadalomra jellemző általános tendenciákat követi.
Zsinagóga-lapok A történeti Magyarország zsinagógáit ábrázoló lapok a tekinthetők a
judaica-képeslapok legnagyobb csoportjának, s a képeslapkiadás
legszámottevőbb kategóriájába, a városképi és tájképi lapokhoz
sorolhatók. Ez a csoport a 19. század második felének nagy
építkezéseihez, a gazdasági fellendülés és urbanizáció időszakához
kötődik.xx A zsinagógai képeslapok esetében egyértelműen érződik a
felvilágosodás univerzalizmusának gondolatkörét tükröző emancipáció
és recepció hatása is. A megtűrt vallásból bevett vallássá lett
judaizmus „templomai” „izraelita imaház” jelzéssel ott szerepelnek a
városképet bemutató képi megoldások különböző felekezetek templomait
felsorakoztató illusztrációinak sorában. A 19. század utolsó éveinek
virággirlándos, mozaikképeitől, a szecesszió virágdíszítésű, és a
századforduló kedvelt városcímeres lapjain keresztül a puritánabb
szögletes mozaiklap-megoldásokig.xxi Szép számban jelent meg
zsinagógákat ábrázoló képeslap a településrészleteket,
utcarészleteket bemutató és az épületfotós lapok között is. Ezek
többnyire színezett fotónyomatok, esetenként dombornyomatos papír
közepébe illesztett képek.xxii Az épületfotók egy sajátos csoportját
képezik a zsinagógák esetében a épületbelsőt bemutató üdvözlőlapok.
A „templomok” mellett feltűnnek a hitközségi épületek is, ugyanakkor
ezeket egyleti kiadásban jótékony céllal külön képeslapokon is
megjelentethették.xxiii
A zsinagóga-képeslapok részletesebb elemzése a forrásanyag nagy
mennyisége és az egyes hitközségekre vonatkozó kellő
háttértanulmányok hiányában e dolgozat keretei között ne válik
lehetővé, a fellelhető anyag azonban egyedi forráscsoportot biztosít
a hitközség-, építészet- és mentalitástörténeti kutatásokhoz.
A kóser turizmus reklám és üdvözlőlapjai E csoport leginkább a városképi épületfotók, a tájképi és a
közlekedést bemutató képeslapok csoportjába sorolható, ugyanakkor
reklámlapoknak is tekinthetők.xxiv Az utazása a tradíciót követő
egyének esetében a helyi, otthoni kóser ellátórendszerből, a család
és a közösség rituális megbízhatóságából való kilépés alkalmát
jelentette. A hosszabb út azonban megkívánta a megbízható, rituális
szempontból megfelelően elkésztett melegétel biztosítását, erre a
tradicionális zsidóság áltat látogatott vidékek jelentősebb vasúti
csomópontjaiban kóser hideg ételt biztosító „bodegák” és
koszt-kvártélyt nyújtó vendéglők álltak rendelkezésre. A vidéki
városok központjában, a budapesti ellátórendszerhez hasonlóan, kóser
kifőzdék, vendéglők, falatozók álltak az utazók rendelkezésére. A
nemesi polgári minta átvételével a középosztály részét képező neológ
és orthoxod zsidóság kedvelt nyári családi időtöltése lett a
gyógyturizmus és a természetjárás. Ehhez különböző kóser panziók és
üdülőhelyi imaházak szolgáltattak vallási intézményi keretet. A
levelezőlapok pedig kedvelt reklámeszközeivé váltak a kóser ellátást
biztosító vállalkozásoknak.xxv
Rabbik, kántorok képei A modernizálódó magyarországi társadalom általános profán
jelenségének számított az uralkodóról, a Habsburg-ház tagjairól,
közkedveltségnek örvendő politikusokról arcképes üdvözlőlapot
készíteni. Ugyanez vonatkozott az kultusz által övezett írókra és a
színészekre is.xxvi A magyarországi zsidóság különböző csoportjaiban
egyaránt feltűntek ismert személyekhez kötődő képes levelezőlapok. A
Központi Orthodox Iroda a szakadást követően a szakadást követően
jövőjének zálogát a ’hithűzsidóság’ rabbitekintélyeinek példaképpé
való megtételében látta.xxvii Így váltak figyelem középpontjába
állított személyekké a modernitással szembehelyezkedő pozsonyi
Chátám Szoférxxviii és leszármazottainak, valamint személye és a
pozsonyi jesiva élete. A modernitástól való elhatárolódás párhuzamos
stratégiáját a lengyelországi gyökerű chászidizmus képviselői
alakították ki,xxix így köztük a magyarországi rebbék is. Az
ortodoxia héber-német feliratú képeslapjain jelentős
rabbi-személyiségeiket örökítették meg.xxx
A jelenség kulturális disszimilációt szorgalmazó Múlt és Jövő modern
zsidó folyóirat képeslap-sorozatának keretében is tovább élt.xxxi A
neológ zsidóság körében szintén jelentek meg kántorokat, főrabbikat
ábrázoló képeslapok.xxxii
A chászid rebbék személye köré fűződő tiszteletben szintén megjelent
a képeslap a rebbe képével, melynek őrző-védő funkciót
tulajdonítottak, s halálozási évforduló zarándoklatain volt
kapható.xxxiii Az üdvözlőlap a rebbe házát is ábrázolhatta.xxxiv
Alkalmi lapok A képeslapok a legtöbb érdekes társadalmi eseményről beszámoltak a
századfordulón. Kezdetben ennek hírközlő szerepe is volt, így a
kiadóknak érdekében állt minél hamarabb – olykor előre legyártott
fotómontázsok által is – megjelentetni az eseményekről tudósító
képeslapokat. Ezek ma sokszor egyedi, dokumentumértékű illusztrációk
egy-egy politikai, közéleti eseményről vagy katasztrófáról.
Judaica képeslapok ilyen alkalmi lapok maradtak fenn uralkodók
megáldásáról, köszöntéséről, zsinagógák megrongálódásáról és háborús
jelenetekről.xxxv
Népéleti témájú képeslapok Az európai zsidóság modernizálódását a modernitás vallási és
közösségi életet érintő új társadalmi tendenciáihoz eltérően
viszonyuló stratégiák konfliktusai jellemezték. Még kezdetben a
felvilágosodás nyugati zsidóságon keresztül érkező áramlatai a
tradicionális zsidó életformában az átalakítandót látták, valamint
életvitelbeli és liturgikus változtatásokra törekedtek, úgy az
neológia és orthodoxia 19. század végi magyarországi szakadását
követően a 20. század első felének nemzedékeiben megváltozott e
hátrahagyott életformához való viszonyulás. A német nyelvterület
nyugati jelenségeként Magyarországot is elérte a felmenők egy-két
generációjáig visszatekintő vidéki, idilli, konfliktusmentes,
tradicionális múlt képének irodalmi és publicisztikai
megalkotása.xxxvi Az igényt a századfordulón Szabolcsi Miksa és az
Egyenlőség c. lap köre ismerte fel először, majd az ebből kiszakadó
Múlt és Jövő szerkesztői csapata is folytatta e hagyományt, amely az
IMIT Évkönyvein keresztül a modern zsidóság kalendáriumaiig és
tömegirodalmáig érezhető volt 1944 előtt.
Mindez azonban nem tekinthető a tudatosan modernizáló zsidóság
sajátos jelenségének. A nemzeteszme keretében és a „tudományosság”
jegyében a korabeli folkorisztikai és néprajzi kutatásoknak is
hasonló szerepük volt, melynek populáris változata a népélet utáni
érdeklődés, többek között az etnikai imagológiák képeslapok révén
történő vizualizálása is volt.xxxvii
Az első népéleti témájú képeslapok többnyire városképek mellett
jelentek meg, ilyenek olyan zsinagógaképek mellett is előfordulnak,
ahol, mint például Máramarosszigeten, sajátosnak, a térségre
jellemzőnek vélték a helybéli tradicionális zsidóságot. A képek
többségén a 17. századi német ábrázolásokhoz hasonlatos
kelet-európai öltözetű zsidók vagy ünnepi bekicsét viselő chászid
férfiak jelennek meg. Ezek között egyaránt feltűnnek a rajzolt
romantikus zsánerképektől a műtermi jellegzetesnek vélt arcképeken
vagy egészalakos portrékon keresztül az álszakállba öltöztetett
chászidok megrendezett zsánerjelenetein keresztül a falusi
életképekig a modern zsidóság és az egzotikumra vágyó, a keleti
iránt érdeklődő nem-zsidó társadalom mentális közhelyei is. E képek
elemzése elsősorban ezekre az etnikai imagológiákra, csoportonként
változó sztereotípiákra világíthatna rá. Ugyanakkor a vidéki
felvételek egy letűnt életforma egyedi dokumentumait is
képezik.xxxviii
Hasonló jellegű külföldi képeslapok jelentek meg a Szentföldről is,
amelyek a magyarországi gyűjteményekbe is eljutottak.xxxix
A kor elterjedt jelensége volt a csoportokhoz fűződő értékítéletek,
sztereotípiák vizuális megjelenítése, melynek szórakoztató
változatait képezték az össze nem illő testalkatúnak, korúnak vélt
párokon, a házasságbéli előírt szerepektől elütő sztereotip alakokon
való élcelődés.xl Ez a zsidósághoz kapcsolódó és az általa alkotott
sztereotípiák esetében is a képes levelezőlap formáját ölthette.xli
Ünnepi üdvözlőlapok A képeslapküldés szokása ahogyan a vallási ünnepekből indult ki, úgy
az ünnepi üdvözlőlapoknál is a vallási ünnepekhez kapcsolódó
szövegek és képek forrtak össze leginkább. A modernitás
szekularizálódó keresztény társadalmában a legnagyobb arányú
képeslapküldés a legjelentősebb téli és tavaszi ünnephez, a
karácsonyhoz és a húsvéthoz kötődtek. Ezeknél az alkalomra a
vizuális üzenet utalt, még szövegként a legelterjedtebb sablonszerű
előnyomott üdvözlőformulák társultak. Ennek oka a képeslapok
hátoldalának osztatlanságáig az illusztráció mérete miatt az üzenet
számára jobban egyre csökkenő hely volt. Ezeket a lapokat így
többnyire csak névjegyükkel látták el a családtagok.xlii
A rendelkezésre álló judaica képeslapokat tekintve az ünnepi
képeslapküldés a modern nem-zsidó polgári társadalomtól átvett
szokásnak tekinthető, s legnagyobb mértékben a tudatosan modernizáló
zsidóságot érintette. Ugyanakkor az orthodoxiának is voltak urbánus,
a modernitás által jobban érintett, a magyarországi középosztályhoz
tartozó rétegei. Ilyennek tekinthető a fővárosi Orthodox Központi
Iroda is.xliii Az ortodox rabbik képeivel is jelentek meg ünnepi
üdvözlőlapok, hogyan azt egy dunaszerdahelyi példa is bizonyítja. Ez
azonban csupán a modern zsidóság ünnepi képeslapokhoz fűződő
szokásainak keretében értelmezhető.
A modern zsidó ünnepi képeslapok zömében az őszi nagyünnepekhez,
főleg az új zsinagógai év kezdetéhez (ros hásánához) kisebb számban
az engesztelőnaphoz (jom kipurhoz) vagy a sátrak ünnepéhez (szukothoz)
kapcsolódtak. Századfordulóra datálható többségük külföldi sorozat,
német behozatali termékek, amelyek helyben kerültek felülnyomásra.
Általános szöveg a „Sáná tová tikotévu” héber textusa, amely még
olyan lapra is felkerült, amely a széder esti „Má nistáná…” mondását
illusztrálja. Ettől eltérő textusként egy ízben került elő egy német
chanukai üdvözlőlapon a „Nérot hálólu…” kezdősora. Az első
világháború a háborús propaganda érdekében sikerrel használta fel a
képeslapküldés szokását. A háborús évek őszi nagyünnepi képeslapjai
között így fordulhat elő az uralkodóra mondandó áldás és a
hátországok egységét kifejező Vilmos császár és Ferenc József arckép
felülnyomásaként a jó évre való beíratás odapecsételt szövege.xliv A
kápárá szertartás végző magyar huszár és hagyományos polgári
öltözetű zsidó férfi képét tartalmazó jom kipuri üdvözlőlap
politikai üzenetét a rítusszöveg mellett látható kakas fejének
helyére rajzolt cár fejje és fogalmazza meg. Ez a korabeli
közbeszédben megjelenő közös harc, közös keleti ellenség és a közös
győzelem összekovácsoló erejének képi megnyilvánulása.xlv
A fennmaradó képeslapok héberbetűs szövegei részben jiddis szövegek,
vagy a jó pecsételést tartalmazó liturgikus szövegrészletek.
Szövegi szempontból érdekes még a nyelvváltás kérdése. A
legrégibbnek tekinhető, részben budapesti datálású pusztán szöveges
lapok háromnyelvűek, héber, német és magyar feliratot tartalmaznak,
még ez a modern zsidóság nyelvváltása folytán héber-magyarra
redukálódik, a külföldi lapok esetében pedig héber-németre.
Az őszi nagyünnepi üdvözlőlapok sajátos csoportját képezik a
cionista mozgalmakhoz kötődő modern héber és német vagy magyar
feliratú kétnyelvű lapok. Ezek vagy jelentős politikai eseményekhez,
vagy a megalapozó közösségi emlékezetxlvi T’nách-hoz kötődő ókori
eseményeihez kötődik. Ez utóbbi a művészeti képeslapok általános
társadalmi jelenségének keretében ugyanakkor a cionizmustó
függetlenül a modern zsidóság jelensége is lehet.xlvii
A képi ábrázolást tekintve a legtöbb ünnepi képeslap a zsinagógához,
a közöséghez, a rítusok helyéhez és a rítusok stilizált
megjelenítéshez kötődik. Ezek kisseb számban rajzolt századvégi
illusztrációk, többnyire azonban századfordulós retusált, montázsolt
fotónyomatok. Számban és tematikában ezt követik a családi rítusok,
ünnepi együttlétek idealizált megjelenítései, majd a közösségen
kívüli egyéni ünnepi rítusok rajzolt vagy grafikus
ábrázolásai.xlviii
A rítusok, közösségek képi ábrázolásainak esetében egyaránt
megelennek a népéleti képeslapok tradicionális zsidóságról és modern
zsidó múltról alkotott világának, valamint az asszimilálódó,
szekularizálódó modern zsidóság önmagáról alkotott kép közhelyeinek
vizualizálódásai.
Összegzés A Magyarországon fellelhető judaica képeslapok a modernizálódó
magyarországi zsidóság feltáratlan sajátos mentalitástörténeti
forrásanyagát képezik. Beszédesen tükrözik használóik, létrehozóik
önmagukról és társadalmukról alkotott képét, a különböző
magyarországi zsidóság különböző csoportjainak stratégiát és
diskurzusait. Képiségükben művelődéstörténeti szempontból is
fontossá válnak. Az etnikai imagológiák, közösségi emlékezet,
történelem személet, építészettörténet szempontjából azonban még
részletes elemzésük várat magára.
-
Irodalom:
ASSMANN, Jan: 1999 A kulturális emlékezet: írás, emlékezés és politikai identitás
a korai magaskultúrákban. Budapest, Atlantisz BACSKAI Sándor: 2003 A második nap, Múlt és Jövő 2003/ 3. (http://www.multesjovo.hu/hu/content_one.asp?ID=32&PrintedID=3) BÁCSKAI Vera: 1989 A vállalkozók előfutárai. Nagykereskedők a reformkori Pesten.
(Magvető Könyvkiadó, Budapest) BROWN, Benjamin: 2001 Orthodox Judaism, in: The Blackwell Reader in Judaism. Edited
by Jacob Neusner & Alan J. Avery-Peck. (Blackwell Publisher, Oxford
– Massachusetts, 2001) /232-255./ DOBSZAY Tamás – FÓNAGY Zoltán: 2003 Magyarország társadalma a 19. század második felében, in:
Gergely András (szerk.): Magyarország története a 19. században. (Osiris
Kiasó, Budapest, 2003) /397-459./ DON-YEHIYA, Eliezse: 2005 Traditionalist strands, in: Modern Judaism. An Oxford Guide.
Edited by Nicholas de Lange & Miri Freud-Kandel. (Oxford University
Press, Oxford, 2005) EISEN, Arnold M. 1998 Rethinking Modern Judaism. Ritual, Commandment, Community.
Chicago & London, The University of Chicago Press. GANTNER Brigitta Eszter 2005 Ortodoxia és a magyar-zsidó történetírás. In: „Új idea, új cél
keresésére szorítanak bennünket”. Tanulmányok a zsidó
történetírásról. Mórija könyvek 4. (Universitas Kiadó – Judaica
Alapítvány, Budapest) /120-133./ 2006 Berlin szerepe a modern magyar kultúra megteremtésében.
Magyarországi zsidó diákok a berlini egyetemen a 19-20. század
fordulóján, in: Múlt és Jövő 2006 (4) /79-83./ GERŐ András 2004 Képzelt történelem. Eötvös kiadó. GLESZER Norbert: 2007a Jákob lajtorjái. Az országos ortodox sajtó cádik-képe 1925 és
1944 között, in: Pócs Éva (szerk.): Angyalok, démonok, látók és
szentek. Konferenciakötet. MNT, MTA-NK, PTE-BTK (in print) 2007b Rebbék, gyógyfürdők, tóraifjak és kóser penziók. Magyarországi
orthodox kóser turizmus a 19. század végén és a 20. század elején,
in Magyar Zsidó Szemle Új folyam 2007 (4) /159-212./ 2007c Orthodox kOSHer MASS CULTURE? FOOD INDUSTRY, HOSPITALITY
INDUSTRY, CHILDREN’S HOLIDAYS AND OPEN-AIR BATHS IN THE WEEKLY PAPER
OF ORTHODOX JEWRY IN hUNGARY, 1925-1944. (Orthodox kóser
tömegkultúra? Élelmiszeripar, vendéglátóipar, gyermeküdültetés és
strandfürdők a magyarországi orthodox zsidóság hetilapjaiban
1925-1944 között.) In: Acta Ethnographica Hungarica 2007 (in print) GYÁNI Gábor: 1997 A középosztály társadalomtörténete a Horthy-korban, in:
Századok 1997/6. /1265-1304/ Hennyey Vilmos: 1928 A magyar posta története. 2. kiadás. Wodianer, Budapest. Honko, Lauri:
1997 A rítusok osztályozása (Die Klassifikation der Riten) In: Barna
Gábor (szerk.): Folklorisztikai olvasmányok I. Oktatási segédanyag.
Szeged, József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Néprajzi Tanszék. /31-44./ KATONA Csaba: 2003 Akiket a fürdőn ért a forradalom. A balatonfüredi fürdő
1848-49-ben; in: Századok 2003/5. /1231-1251./ Karády Viktor: 1997 Zsidóság, polgárosodás, asszimiláció. Tanulmányok. konTEXTus
könyvek, Pécs, Cserépfalvi. 2000 Zsidó identitás és modernizáció, avagy az asszimiláció
paradoxonai. In: u.ő.: Zsidóság Európában a modern korban.
Társadalomtörténeti vázlat. Budapest, Új Mandátum. /249-281./ KONRÁD Miklós: 2005 A neológ zsidóság útkeresése a századfordulón, in: Századok
2005/6. /1335–1369./ KÓSA László: 1997 A fürdővendégek társadalmi összetétele a kiegyezéskori
Magyarországon. In: Dusnoki-Draskovich József – Erdész Ádám
(szerk.): A hétköznapok historikuma. Erdmann Gyula (sorozatszerk.):
Körösök Vidéke 5. (Békés Megyei Levéltár, Gyula) /76-108./ 1999 Fürdőélet a Monarchiában. (Badeleben und Kurorte in
Österreich-Ungarn.) (Holnap Kiadó, Budapest) KÖVÉR György 2003. Középrend vagy középosztály(ok). Társadalomteremtő
fogalomalkotás Magyarországon a reformkortól az első világháborúig
(1119-1168), in: Századok 2003 (5). Oişteanu, Andrei: 2005 A képzeletbeli zsidó a román (és a kelet-közép-európai)
kultúrában. Imagológiai tanulmány. Fordította: Hadházy Zsuzsa.
Kriterion, Kolozsvár. PATAI EDITH: 1912a Hirszenberg Palesztinában. In: Múlt és Jövő 1912. (február)
/66-68./ 1912b Az új Lilien. In: Múlt és Jövő 1912. (március) /112-116./ Petercsák Tivadar:
1994 A képes levelezőlap története. Miskolci Herman Ottó Múzeum –
egri Dobó István Vármúzeum, Miskolc. ROMSICS Ignác: 1999 Magyarország történetet a XX. században. (Osiris Kiadó,
Budapest, 1999) SILBER, Michael K.: 1993 The Emergence of Ultra-Orthodoxy: The Invention of a Tradition,
in: The Uses of Tradition. Jewish Continuity in the Modern Era.
Edited by Jack Wertheimer. (The Jewish Theological Seminary of
America, New York – Jerusalem, 1993) /23-84./ TORONYI, Zsuzsanna 2004 Történelem és Múzeum. In: „Új idea, új cél keresésére
szorítanak bennünket”. Tanulmányok a zsidó történetírásról. Mórija
könyvek 4. (Universitas Kiadó – Judaica Alapítvány, Budapest)
/145-170./ Turner, Victor: 2002 A rituális folyamtat. Struktúra és antistruktúra. A Rochesteri
Egyetemen (Rochester, New York) 1966-ban tartott Lewis Henry
Morgan-előadások. Budapest, Osiris.
-
i A judaica-képeslapok mentalitástörténeti forrásértékét mutatta be
2000-ben az amerikai National Museum of American Jewish History Past
Perfect: The Jewish Experience in Early 20th Century Postcards címet
viselő kiállítása a tréfástól az alkalomhoz illő, valamint a
szekuláristól a vallásos ros hásánái képeslapokig.
http://www.nmajh.org/EXHIBITIONS/postcard_rosh/index.htm (letöltés
ideje: 2007. november 24.)
ii Honko, L. 1997; Turner, V. 2002. iii Hennyey V. 1982. 154-155. iv Hennyey V. 1982. 159, 163-164. v Hennyey V. 1982. 159, 167. vi Hennyey V. 1982. 179-180, 204. vii Vö. Petercsák T. 1994. 7. viii Petercsák T. 1994. 7-8. ix Petercsák T. 1994. 9-10. x Vö.: Gerő A. 2004. xi Vö. KARÁDY 1997. 35-38, 84-89, 116-117; KARÁDY 2000. 267. xii Dobszay – Fónagy 2003: 397-459.; Romsics 1999: 187-220. xiii Vö. Bácsaki V. 1989. 51. xiv KATONA Cs. 2003; KÓSA L. 1997; KÓSA L. 1999. 14-22. xv Petercsák T. 1994. 19-20. xvi KÖVÉR Gy. 2003; GYÁNI Gábor 1997. xvii Petercsák T. 1994. 12-13, 18. xviiiPetercsák T. 1994. 21-22., valamint lásd: Melléklet –
Reklámlapok – R1, de ugyanígy adott ki a települést és saját boltját
bemutató képeslapot a századfordulón a horgosi Wolf Miksa és a és a
tóthváradi Kohn Sámuel kereskedő is. xix Petercsák T. 1994. 41. xx Petercsák T. 1994. 33-36. xxi Lásd a Melléklet - Zsinagógák, hitközségi épületek - ZSHE1,
ZSHE2, ZSHE3. xxii Lásd a Melléklet - Zsinagógák, hitközségi épületek - ZSHE4,
ZSHE5, ZSHE6. xxiii Lásd a Melléklet - Zsinagógák, hitközségi épületek - ZSHE7,
ZSHE8. xxiv Vö. Petercsák T. 1994. 35-42. xxv Gleszer N. 2007b, illetve Lásd a Melléklet - Turisztikai
képeslapok - T1, T2, T3, T4, T5. xxvi Petercsák T. 1994. 46-54, 87-89. xxvii Gleszer N. 2007a xxviii BROWN B. 2001. 222-223. xxix DON-YEHIYA, E. 2005. 93-97; SILBER, M. 1993. xxx Lásd a Melléklet - Ünnepi üdvözlőlapok – Zsinagógai - Üzs12. xxxi Lásd a Melléklet – Rabbiképek - R1. xxxii Lásd a Melléklet – Rabbiképek - R3; Ünnepi üdvözlőlapok -
Zsinagógai - Üzs8, Üzs9, Üzs10, Üzs11; Zsinagógák, hitközségi
épületek - ZSHE7. Hogyan tágabb társadalmi igényként a művészi,
irodalmi lapok is fellehetők. Lásd a Melléklet – Szentföldről, vö.
Patai E. 1912a, 1912b. xxxiii Spitzer Miksa Meir, Miskolc, in: Bacskai 2004. 92., Gut
Sabesz 2004. 04. 30./ 4. xxxiv Lásd a Melléklet - Zsinagógák, hitközségi épületek - ZSHE9. xxxv Lásd a Melléklet – Alkalmi képeslapok. xxxvi Konrád M. 2005; Gantner B. E. 2005, 2006; Toronyi Zs. 2005.,
Eisen, A. 1998. 156-215. xxxvii Petercsák T. 1994. 42-46; vö. Oişteanu, A. 2005. xxxviii Lásd a Melléklet - Népéleti témájú lapok xxxix Lásd a Melléklet – Szentföldről - Sz1, Sz2, Sz3. xl Petercsák T. 1994. 104-105. xli Lásd a Melléklet - Humoros képeslapok xlii Petercsák T. 1994. 114. xliii Gleszer N. 2007c xliv Lásd a Melléklet - Ünnepi üdvözlőlapok - Egyéni rítusok – E2 xlv Lásd a Melléklet - Ünnepi üdvözlőlapok - Egyéni rítusok - E3,
E4, Vö. Egyenlőség 1914. szeptember 6./ 1-2. Szerkesztői vezércikk:
„Revanche"; Egyenlőség 1914. október 25./ 1-2. Dr. Fleischmann
Sándor: Világtörténelem: világítélet; Egyenlőség 1914. december 13./
1-2. Mezey Ernő: Makkabeus hagyomány. xlvi Assmann, J. 1999. xlvii Lásd a Melléklet - Ünnepi üdvözlőlapok - Egyéni rítusok -
Ünnepi üdvözlőlapok – Bibliai jelenetek xlviii A felosztás a Lauri Honko féle Emlékező, egyéni és
krízisrítusok elvét követi. Honko, L. 1997., illetve Lásd a
Melléklet - Lásd a Melléklet - Ünnepi üdvözlőlapok – Zsinagógai
rítusok, Családi rítusok, Egyéni rítusok

|