
A pszichés traumák
kutatása napjainkban egy háttérbe szorított témának mondható. A téma
általában heves ellenérzéseket vált ki az emberekből. Szembesít
minket az ember sérülékenységével, olyan borzalmas eseményekkel,
melyekkel nem szeretünk szembesülni. Az emberek alap vágyai közé
tartozik, a jó, szép észrevétele, a rossz háttérbe szorul, nem
akarjuk meglátni, meghallani, megtapasztalni a borzalmakat. A "trauma"
szó egy görög kifejezés, sérülést, sebesülést jelent. Manapság azonban, elsősorban
lelki sérüléseket értenek rajta. A pszichés traumák egyik jellegzetessége, hogy
nemcsak egyetlen személyre terjed ki, ahogy pl. egy testi sérülés, adott
esetben, csak egyetlen embert érint, hanem kiterjed annak mikrokörnyezetére is.
Érintettek a családtagok, barátok, a tettesek, kívülállók, nem beavatkozók. Virág Teréz írásaiból az is kiderül, hogy több
generációra is kiterjed a trauma: első, második, harmadik, stb... generációra.
Heller Ágnes frappáns megfogalmazása szerint "a traumát sokan puskalövéshez hasonlítják, mely halálos sebet ejt a
pszichén. De még ha be is zárul a seb, a heg soha el nem tűnik" (Erős,
2007).
A pszichés traumákról általánosságban elmondható, hogy
elsősorban a védteleneket sújtja. Ebben a részben a Holocaust okozta, kollektív
traumáról szeretnék írni, különös hangsúlyt fektetve az elkövetők "agresszorok"
és elszenvedők "áldozatok"
közötti sajátos viszonyra. Az agresszor és áldozat mindannyiunkban egyszerre
jelen van, egyazon archetípus két arca (Wardi, 1995). Az agresszor egyben
áldozat is. A történelem során megfigyelhető, hogy a zsidókat, "örök áldozatként"
tüntetik fel. Az auschwitzi tábor egy
olyan különös színhely volt, ahol közvetlen, hosszantartó kapcsolatba kerültek
az elkövetők és fogvatartottak, mintegy szado-mazochisztikus kötődés alakult ki
közöttük.

Az agresszorokra jellemző főbb tulajdonságok: hódítani akarás,
felsőbbrendűségi érzés, erős kontroll.
Áldozatok, jelen írásomban az auschwitzi foglyok, akik kénytelenek voltak
elszenvedni a borzalmakat. Az auschwitzi fogság egy hosszantartó élményt
jelentett, ahol ismételt traumák érték a személyt. Az áldozat képtelen volt
megszökni, hosszú időn át kapcsolatban állt az agresszorral.

Egy ilyen sajátosan kiszolgáltatott helyzetben az agresszor válik a
legnagyobb hatalmú személlyé, aki látszólag teljesen normális. Az elkövető személyisége
lehet autoriter, zárkózott, aki különös érzékenységgel méri fel a hatalmi
helyzetet. Az elkövető célja,hogy
rabszolgává tegye az áldozatot, ezért életének minden területe felett
despotikus kontrollt gyakorol. Az áldozattól folyamatos hálát vár, sőt
szeretetet követel, azt akarja, hogy az áldozat saját akaratából engedelmeskedjen
neki, hatalmába kerítse a lelkét. Egyfajta lélek feletti uralmat jelent, amikor egy ember leigáz egy másikat.
Kényszerítő módszereket használnak, megfosztják az autonómiájuktól, rettegést,
tehetetlenséget keltenek, lerombolják én-érzetüket. Egy átlagembert taszítja a
brutalitás, a hazugság. Az áldozatot elszigetelik, megkövetelik tőle, hogy
szakítsa meg társaival a kapcsolatot, mert így tud csak mintegy szimbiotikusan belekapaszkodni
az agresszorba. A hosszas bezártság halálfélelemmel jár. Amikor eljutnak a teljes
megadásig, megfélemlítés, elszigetelés, kierőszakolt függőség jön létre. Abban
a pillanatban ahogy az áldozat "elárulja" a többi kapcsolatát, "megtörik" .
Példa erre, az auschwitzi tehetetlenség amikor, szótlanul nézték, ahogy házastársukat
kínozták, megölték. Az életben maradás ára miatt, némaságra voltak ítélve.
A hosszantartó, ismételt traumának kitett embereknél kialakul az ún. poszttraumás stressz szindróma egy
olyan alattomos és progresszív formája, ami eluralja és aláássa a személyiségét,
akár elveszítheti én-érzését is. Jellemző a hiperéberségi állapot, folyamatos
szorongás, elvesztik testi nyugalmukat, kényelemérzetüket, álmatlanság,
idegesség, fejfájás gyötri őket. Az áldozat minden erőfeszítésével a túlélésre
koncentrál, disszociációval, bagatellizálással próbálja elviselni a valóságot.
Duplagondol jelenséget alkalmaznak, melynek értelmében két ellentmondó nézet uralkodik
egyszerre - tréfát űznek a valóságból, sőt még meg is nyugtatják magukat, hogy
semmi baj- miközben az életüket kockáztatják. A hosszantartó bezártság hatására ún. transzképességek
(pozitív és negatív hallucinációk) fejlődnek ki. A foglyok kifejlesztették gondolataik tudatos
korlátozását, hiszen nem emlékezhettek a múltjukra, ahol még örömük is volt,
mert belehaltak volna a fájdalomba. Szabadulásuk után is jellemző volt ez a sajátosan
rögzült stratégia, próbáltak a jelenben élni, tudatosan megakadályozták, hogy
fogságukra visszaemlékezzenek. Ennek az erőfeszítésnek azonban az lett az ára,
hogy nem tudták integrálni a traumát. A legnagyobb probléma, hogy évekkel
később is a duplagondol jelenséget alkalmazták. A legtöbb első generációs
túlélő nem szeret beszélni a rosszról, inkább elfojtják gondolataikat. Terápiára
sem járnak, mert félnek feltárni a múltat. A hosszantartó fogság rendkívüli
módon aláásta a kezdeményezőkészségüket, az áldozatnak olyan érzése támadt, mintha
az agresszor szabadulása után is követné, mintha beépült volna lelki életébe.
Kialakult egyfajta "traumás kötődés"
- az agresszorokkal, ahol a fogva tartókat megmentőknek hitték. A túlélő, aki
intenzív kötődés és rettegő visszahúzódás között ingadozott, akinek minden
kapcsolata élet és halál körül forgott a táborban, kapaszkodott a megmentőjébe,
ugyanakkor dühös volt a kívülállókra. A
nácik megtörték az áldozat identitását. A többség elhagyatottságot és
keserűséget élt át, míg végül a folyamatos lelki veszteségek depresszióhoz
vezettek. Az egykori foglyok, szabadulásuk után is magukban hordják az
agresszor elleni gyűlöletüket. Számos első generációs Holocaust túlélővel
lefolytatott beszélgetésem után, sorozatosan tapasztalom azt az általános
jelenséget, hogy erős érzelmekkel beszélnek még napjainkban is az egykori elkövetőkről.
Visszatérve a "traumatikus
események"-re, melyek elviselhetetlen
érzelmi reakciókat, módosult tudatállapotokat hoztak létre az egyénben,
meghaladták az ember mindennapi alkalmazkodási képességét. Az életük és testi
integritásuk került fenyegetésbe, közvetlenül szembekerülnek az erőszakkal,
halállal. Ezek a traumatikus események szélsőséges tehetetlenséggel,
rettegéssel szembesítették az embert. Jellemző volt az intenzív félelem, kiszolgáltatottság, kontrollvesztés,
megsemmisüléstől való félelem. A fenyegetettség érzés intenzív,izgalmi állapotba hozza a szimpatikus idegrendszert, megemeli az adrenalin szintet, az egész testet
készenléti állapotba állítja. Vészhelyzetben nem érezzük az éhséget, fáradságot.
Ilyenkor se küzdelem, se menekülés nem lehetséges, az ember önvédelmi rendszere
felborul, túlterhelődik. A szokásos
reakciók a veszélyre, jó ideig a traumatikus élmény után is megmaradnak. Példa
erre az egyik 1920-ban született, Holocaust túlélő interjúalanyom, aki a
mindennapi életben a mai napig is, többszörösen bebiztosítja magát a veszély
ellen, állandó aggódás jellemző rá. Folyamatosan "készül" az esetleges veszélyre.
Hiába telt el majdnem 70 év a Holocaust tragédia után, a mai napig hordozza az utóhatásait.
A traumát átélt emberek képtelenek kiszűrni az apróbb ingereket,
mindenre egyformán reagálnak, lassabban alszanak el, zajokra felriadnak. A traumatúlélők nemcsak álmaikban, hanem
cselekedeteikben is újraélik a traumát. A poszttraumás eseményeket megszállottan
ismétlik, van amikor tudatosan visszamennek a helyszínre ez az ún. freudi "ismétlési kényszer". Jelen
interjúalanyomnak 1944-ben belevilágítottak a szemébe, ezért folyamatosan olyan
helyzeteket idéz elő, ahol a lámpának kiemelt szerepe van, célja, hogy a szembe
világítás újra és újra megtörténjen, de beszélni mégsem tud fájdalmáról.
Az emberek azért ismétlik a traumát, mert fel akarják dolgozni, uralni
akarják. A feldolgozatlan érzésekre jellemzőek a rettegés, düh, az újraélés, amely beszűküléshez vezet. Amikor az
ember kiszolgáltatott, megadja magát. Módosult tudatállapotba kerül, úgy
érezheti, nem is vele történik, érzelmileg eltávolodik (kilép a testéből). Csak
bizonyos emlékek kerülnek a tudat felszínére, annyira fájdalmasak. A traumát
átéltek szeretnének biztonságban élni. Életük sokszor beszűkül, nem mozdulnak
ki otthonról.
A trauma dialektikájára
jellemző a szélsőségesség, a traumát
átélt embereknél hiányzik az élmények integrálása, vagy amnéziában szenvednek,
vagy állandóan újraélik a feldolgozatlan, fájdalmas eseményeket, vagy nincsenek
érzéseik, esetleg túláradóak. Sok
traumaátélő jóval később is úgy érzi, valami kihalt belőle.
Felhasznált
irodalom
(1) A Prédikátor Salamon könyve 3. rész
(2) HERMANN, J. (2003) Trauma és gyógyulás (50-121 old.)
(3) WARDI D. (1995) Emlékmécsesek
(120-153 old.)
(4) ERŐS (2007) Trauma és történelem :
szociálpszichológiai és pszichoanalitikus tanulmányok(21.old)
|