AZ OLAJFÁK EMLÉKMŰVE

Bevezető
Még mielőtt azt hihetnénk, hogy az emlékezés, az emlék és az
emlékműépítés kizárólag tragédiákkal és gyásszal járó
eseményekkel összefüggésben kerülhet csak szóba, nézzünk meg egy
másik alkotást.1 Egy olyan alkotást, amelynek a gondolatisága és
formavilága egyedülálló a maga nemében. Számomra a legteljesebb
mértékben kimeríti a zsidós (tradicionális gondolkodású) (meg)
emlékezés kritériumait, sőt, ennek egyik reprezentáns alkotása.
Gondolatiságában megtalálható az embernek a természet, mint a
Teremtő „társteremtménye” iránti archaikus tisztelete, a
természet, mint a létfenntartás kikerülhetetlen (és ezért
becsült) közegének s forrásának megbecsülése, és nem
utolsósorban az embert körülvevő természet szemlélésének, mint
esztétikai élmény hordozónak a megjelenítése.
Pótó János2 szerint az emlékműveknek két altípusát különbözteti
meg a szakirodalom és az emlékműállítás gyakorlata;
- az emlékmegőrző alkotásokat és
- a politikai emlékműveket.3
Szerinte az emlékmegőrző kompozíciók, a portréemlékművek vagy
emlékszobrok is tulajdonképpen „politikai” emlékművek, vagy
nemzeti emlékművek, csak a hatalom szempontjából sokkal kisebb a
politikai jelentőségük, mint a par excellence politikai
emlékműveké.
A 19. és a 20. század eseményei, gondolatisága alátámasztani
látszanak a fenti gondolatot, hogy tudniillik a modern korban
főleg a rezsim, a hatalom emlékezik nyilvánosan és épít
emlékműveket, emlékezik/emlékeztet eseményekre és személyekre
saját, rövidtávú céljai elérésének érdekében. Tehát a modern kor
emlékművei, következtethetünk a fentiekből, nem a széles
társadalmi gondolatot jelenítik, nem egyetemes jelképeket
formálnak meg, nem egyetemes értékekre emlékeztetnek oly
annyira, hogy jogosnak tűnhet Wehner Tibor művészettörténész4
javaslata, miszerint: Ez a kor avult ismételgetések helyett úgy
rajzolhatná meg monumentum-portréját, úgy teremthetné meg önnön
tükörképét, úgy hagyhatna nyomot utókorának, ha nem emelne
szobrokat és emlékműveket. Az üresség felmutatása… által
teremtene adekvát korképet magáról.5
Sok igazság, még inkább jó szándékú „érted haragszom” elv van a
fenti gondolatokban, de ha egy kicsit távolabb megyünk „saját
portánktól” és szélesebb körben vizsgálódunk, azt találjuk, hogy
a kép némileg differenciáltabb, sőt optimistább.
Frances Yates,6 miközben a történelem és az emlékezés viszonyait
vizsgálja,7 úgy találja, hogy a tudattalan közösségi emlékezés,
melyet vizuális megjelenésként tárolt az emlékezet, a (memória),
pusztán praktikus célokat szolgált. Akkor került szóba, mikor a
múlttal való el (le) számolásról volt szó, mint oktatási eszköz,
mint múzeumi programok, vagy az archívumok létének igazolására.
Az agykutatók számára a múltbeli viselkedés „fekete dobozaként”,
a történészek számára mellékszálként kezelt emlékezet csak a
„gépesített”, a mesterséges intelligencia, az adatrögzítésre
használt komputerek használatával vált széles körben vizsgálttá
és értelmezetté. Akkor amikor az egyéni emlékezet közvetlenül –a
technikák segítségével- része, részese lehetett a kollektív
emlékezetnek.8 Az emlékezet felfogásának az az alapkoncepciója,
hogy az elméleti világ dolgai szükségszerűen csak a valós és
létező világ dolgaival lehetnek kapcsolatban, ezek után már nem
volt tartható.
Az emlékmű - vitatkozik a fenti gondolattal James E. Young9-
nagyon gyorsan egy dialogizáló hellyé változik, mely elősegíti
egyaránt a személyes és kollektív emlékek megtalálását.10
Vagy, ahogy egy művészettörténeti elemzés megállapította az
emlékművekről:… maradandó anyagban kivitelezett, az állandóság
igényével elhelyezett, közösségi rendeltetésű művészeti
alkotásokról lévén szó, nem lehet kizárólagos szándék a
történések megörökítése…11
Ebben az értelemben nevezhetjük emlékműnek az olyan
megfogalmazásokat is, melyek nem konkrét eseményekre, hősökre,
időpontokra emlékeztetnek bennünket, hanem önmagunkra. Önmagunk
morális értékeire, tehát alapvető értékeinkre. Emlékeztetnek
ezekre a (túléléshez) szükséges alapvető értékekre, noha ezeket
nem felejtettük el, csak éppen gyakran tudatunk mélyére
száműzzük őket, mert pillanatnyi érdekünk úgy kívánta.
Az Olajfa
Elmentek egyszer a fák, hogy felkenjenek maguknak királyt.
Mondták az olajfának: légy a mi királyunk. Mondta nekik az
olajfa: „Elveszítettem-e olajamat, mellyel tisztelnek Istent és
embert, hogy menjek lebegni a fák fölött?
A fenti idézet a Tanach-ból való, pontosabban, a Bírák könyvének
9. fejezetének 8. és 9. mondatai. Egy példabeszéd első sorai,
mely arról szól, hogy a fáknak vezető kellett, mentek az
olajfához, mentek a fügefához, mentek a szőlőtőkéhez és végül
mentek a tövisbokorhoz. A történetre most nem térnék ki, csupán
a felsorolás sorrendjére hívnám fel a figyelmet. Az első
megkeresett kiválasztott királlyá avatás ügyben az olajfa volt.
Ebből látszik, hogy már a bibliai időkben (kb. 3000 évvel
ezelőtt), milyen nagy fontosságot tulajdonítottak az olajfának
és annak terméséből nyert olajnak. Mózes első könyvének
nyolcadik fejezetében egy olajágat tartó galamb jelenti a
katasztrófa végét.
„És legjobb mézeiteket, szőlőiteket és olajfáitokat elveszi,
hogy szolgáinak adja.”- többek között ezzel a királynak kijáró
joggal próbálta lebeszélni a népet Sámuel próféta arról, hogy
királyt válasszanak maguknak. Ez a második idézet is megerősíti,
hogy az olajnak, az olajfának milyen fontos, szinte kultikus
szerep jutott a közel-keleten.
Jeruzsálem Olajfák–hegyének nevezett területe fontos események
színhelye egyaránt a zsidó és keresztény történetiségnek. Az
olajfákról elnevezett hegyen keresztül menekült Dávid király,
amikor fia Absolon fellázadt ellene és Jeruzsálemből menekülnie
kellett.
Salamon király bálványoltárt épített az Olajfák hegyén. Később,
a fogság idején Ezékiel látta, amint az Örökkévaló dicsőségének
ragyogó fénye elhagyja Jeruzsálemet, és az Olajfák hegyére
költözik.12 Zakariás próféta látomása szerint az Örökkévaló az
ítélet napján majd ezen a hegyen áll, (Hár háZétim), amely ketté
fog hasadni.
A fa anyagából faragással és fényezéssel művészi alkotásokat
készítenek, már Salamon idejében is, a Templomban megtalálhatók
voltak az olajfa faragások és díszek.
Az evangéliumokban is számos utalás található az olajról, az
olajfáról. Az Olajfák hegyén levő Getsemáné, héberül Gat-Shmanim
= olajprés nevű major, ahová a környék lakosai az olajfák
termését, az olajbogyót hordták kipréselni. A kert a hegy
alacsonyabb lejtőin fekszik, teljes nagysága nem ismert, de még
ma is van ott pár darab nagyon öreg olajfa. Életkorukat nehéz
meghatározni, mivel ezeknek a fáknak nincsenek évgyűrűik. Ezek a
példányok nem láthatták Jeruzsálem pusztulását, mert a város
ostromakor, a polgári idő szerint 70-ben a rómaiak 20 km-es
körzetben minden fát kivágtak. Csakhogy az olajfák nem adják fel
olyan könnyen a harcot, gyökereik újra kihajtanak, így nagyon
valószínű, hogy ezeknek a matuzsálemi fáknak a gyökerei már
éltek Titus „diadala” idején.
Az olajfa (Olea Europea) a Földközi-tenger térségének egyik
legrégibb kultúrnövénye és mindmáig Izrael legelterjedtebb
termesztett fafaja. Gyümölcsöt 15 év után terem, viszont megél
akár 1000 éves kort is. Igazán nagy megbecsülésnek örvendő fa,
amely minden évben terem gyümölcsöt. Ennek a fának az életereje
csodálatra méltó és példamutató: ha elpusztul, törzséből új
olajfácskák sarjadnak. Nem csoda tehát, hogy az emberek nagy
tiszteletben tartják. Mindig is Isten ajándékának tekintették,
amely igénytelen és a köves talajon is fejlődik. Az olaj
alapjául szolgáló olívatermést adó olajfa elsősorban a dombos,
vidékeket szereti. Az erősen szétágazó lombozatú fa az 5-10
méteres magasságot is elérheti. Nagyon lassan növekszik, és csak
minden második évben hoz bőséges termést. Jellegzetesek az
olajfák bütykös, göcsörtös, méternyi vastag törzsei és
ezüstös-szürkészöld levelei. Jól tűri a szárazságot és a
silányabb talajon is megterem. A termés, az olajbogyók érése
május-június folyamán kezdődik. A bogyók szeptember hónapban
telnek meg olajjal. Begyűjtése októberben történik, a
szőlőszüret befejezése után. Az olajfa gyümölcse éretlenül zöld,
teljesen érett formájában kékesfekete színű. Lassan érik be a
termés, akkor lehet szedni, mikor a földműves épp ráér. Ha a
termés nem hullik le magától vagy az erős keleti szélben, akkor
egyszerűen lerázzák, vagy pedig egy bottal leverik, majd
kosarakba gyűjtik. Az értékes gyümölcs több mint 30% olajat
tartalmaz. Szüretkor a bogyót kosarakba vitték a kádakhoz.
Eleinte taposták vagy törték, később kifejlesztettek egy
présfélét. A bogyót két kő közé rakták, az alsó rovátkolt volt,
e fölött forgott egy rúdon egy másik. Az így összetört masszából
préselték ki az olajat. Az olaj kőkádakban gyűlt össze, egy
ideig hagyták leülepedni és tisztulni. A tiszta olajat főleg
agyagkorsókban tárolták.
Az olaj előállításának első munkafolyamata a bogyók
szétzúzásával és kimagozásával kezdődik. A bogyókat egy
kőteknőbe öntötték, és egy súlyos henger alakú kővel
összezúzták. Eközben ügyelni kellett arra, hogy a magok meg ne
sérüljenek, mert akkor az olaj keserű mellékízt kapott. Nyomban
a szétzúzás után már merhették is a kőedényekbe a legfinomabb,
tiszta olajat.
A második munkafolyamat a húsos termés kipréselése volt. A
sajtolás legrégibb módszere szerint egy szövetdarabot
megtöltöttek a bogyók pépjével, és összehajtva a két végén
kicsavarták. Ennek a módszernek a tökéletesítése volt, amikor az
olajbogyók pépjét egy kád fölött egy fonatra helyezték, és egy
kövekkel megterhelt rúddal fejtettek ki rá nagyobb nyomást.
Minél erősebben préselték a szétzúzott bogyókat, annál erősebben
szennyeződött az olaj.
A kevésbé értékes olaj megtisztításához a kádba forró sós vizet
öntöttek, és elkeverték egy bottal, hogy a zavaros anyagok
lesüllyedjenek. Egy nagyobb olajfa kb. 25 liter olajat adott a
termő évében. Az olajbogyó és a belőle készült olívaolaj
manapság a reformkonyha előszeretettel használt divatos
alapanyaga.
Az olívaolaj felhasználása nagyon régen kezdődött. Már 6000
évvel ezelőtt is sajtoltak olívaolajat. Az olajat elsősorban a
konyhában használták. Némelyik olajbogyót pácolva fogyasztották,
de a bogyót ették frissen, sózva, ecetbe mártogatva, főzve és
aszalva is. Magas tápértéke miatt a vajat és a zsírt is
helyettesítette. Fontos élelmiszer, egészséges növényi
zsiradékként használták, akárcsak ma. Szerepet játszott a
lepények, kenyerek, édes sütemények készítésénél. Táplálkozáson
kívül más célokra is felhasználták: ezzel kenték fel a
királyokat, szépítették a hercegnők testét, ápolták a csecsemők
bőrét és kenték be a holttesteket.
Gyógyászatban borral vegyítve sebekre kenték, de más betegség
esetén is jótékony szer.13 Josephus Flavius szerint Heródes
betegségére meleg olajfürdőt vesz14
De a mécsesekben és lámpákban világítóanyagként is szolgált. A
kozmetikai célok mellett zúzódások és sebek kezelésére is
használták. A nyílt sebet megvédte és enyhítette a fájdalmakat.
Gyomorfájások enyhítésére és emésztési problémák esetén is
igénybe vették. A haj és a szakáll ápolására is alkalmasnak
tartották.

A Tradíció
A Szentföldi tájkép mindenkori meghatározó alakzata és
sziluettje az olajfa volt és az a mai napig is. Akár a parti
területeket, vagy a nyugat - galileai termékeny dombos vidéket,
de akár Júdea és Szamária kősivatagos dombjainak teraszait
vesszük szemügyre, az olajfa mindig szemünkbe tűnik.
Hogy a természet mennyire fontos és megbecsült ajándékának
tekintették minden korban, arra a legteljesebb igazolást a
Szentiratokból és a későbbi, a zsidó élet minden részletére
kiterjedő rabbinikus magyarázatokból kapunk képet. Ami a teljes
Tanachbeli előfordulást illeti, az olaj szó, különböző
összetételekben, több mint 250 szer fordul elő a 24 könyv
(tekercs) lapjain. A teljesség igénye nélkül, néhány idézet a
Tanachból:
És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Te pedig vegyél kiváló
illatszereket: finom mirhát, ötszáz (sékelt), illatos fahéjat,
annak felét, kétszázötvenet, és illatos nádat kétszázötvenet; és
kassziát, ötszázat, a szentség sékelje szerint, és egy hin
faolajat. És készítsd el azt a szentség kenetolajának, jól
megkeverve, kenőcskeverő munkával; a szentség kenetolaja legyen.
És kend fel vele a gyülekezés sátorát és a bizonyság ládáját, az
asztalt, meg minden edényeit és a lámpást, meg edényeit és a
füstölőszer oltárát, meg az égőáldozat oltárát és minden
edényeit, meg a medencét és talapzatát. Szenteld meg azokat,
hogy a szentek szentje legyenek; bárki érinti azokat, szent
legyen. És Áront, meg fiait kend fel és szenteld meg őket, hogy
papjaimmá legyenek. Izrael fiaihoz pedig szólj, mondván: A
szentség kenetolaja legyen ez nekem, nemzedékeiteken át. Ember
testére ne öntsétek és mértéke szerint ne készítsetek hozzá
hasonlót; szent az, szent legyen nektek. Bárki, aki kever hozzá
hasonlót, és aki ad abból idegenre, irtassék ki népe köréből 2M
30.22-33
És jött hozzá a galamb est idején, és íme, egy olajfalevél
leszakasztva szájában; így megtudta Noé, hogy leapadtak a vizek
a földről. 1M 8.11-12,
És fölállított Jákob egy oszlopot és azon a helyen ahol beszélt
vele,15 kőoszlopot, és öntött reá öntőáldozatot és öntött reá olajat. 1M 35.14
A hetedikben pedig engedd magára és hagyjad el,16 hogy egyenek
néped szűkölködői, és amit hátra hagynak, egye meg a mező vadja;
így tégy szőlőddel és olajfáddal. 2M 23.11
Te pedig parancsold meg Izrael fiainak, hogy hozzanak, világítás
céljára, tört, tiszta törött fa olajat, a világításra, örök
mécses felgyújtására. 2M 27.20
És vedd a kenőolajat és önts a fejére, hogy felkenjed őt.17 2M
29.7
Izrael fiaihoz pedig szólj, mondván: Szent kenőolaj legyen ez
nekem nemzedékeiteken át 2M 30.31
Adj rá olajat és tégy rá tömjént, lisztáldozat az. 3M 2.15
A szentélyből pedig ki ne menjen, hogy meg ne szentségtelenítse
Istenének szentélyét, mert Istene kenőolajának koronája van
rajta. 3M 21.12
Az olaj minden javát, a must és a gabona minden javát, azoknak
elsejét, amit adnak az Örökkévalónak, neked adtam. 4M 18.12
Midőn levered az olajfádat, ne szedd le magad után a felső
ágakat: a jövevényé, az árváé, és az özvegyé legyen. 5M24.20
Adtam nektek országot, mellyel nem vesződtél és városokat,
melyeket nem építettetek és laktok bennük: szőlőket és
olajfákat, melyeket nem ültettetek, esztek ti. Józs 24.13
Ekkor vette Sámuel az olajszarut és fölkente őt18 testvérei
közepette 1Sám 16.13
Tettesd csak magadat gyászolónak, ölts csak magadra gyászruhákat
s ne kend magad olajjal, hogy olyan légy, mint egy asszony, ki
már sok idő óta halott fölött gyászol.19 2Sám 14.2
Az olajfa a hét növényi faj között van, melyekkel az Örökkévaló
megáldotta Izrael földjét- ahova bevezette népét- a búza, árpa,
szőlő, füge és gránátalma országába, olajfa és méz országába 5M
8.8, miután a nép elfogadta istenének parancsolatjait, járván
útjain és félvén őt. 5M 8.6
Már a korai időkben, amikor az izraelita törzsek elfoglalták a
területet, (Kánaán) kiterjedt olajfa ültetvényeket találtak
itt:…szőlőket és olajfákat, melyeket nem ültettél, s majd eszel,
és jól lakol: 5M 6.11
Nyugat-Galilea, ami Ásér területe lett, különösen gazdag volt
(az ma is) olajfákban: És Ásérről mondta: áldott fiuk közül
Ásér, legyen kedveltje testvéreinek, mártva olajba lábát. 5M
33.24
Érdekes, hogy a Jeruzsálemet támadó Assur parancsnok, Rabsáké,
ugyan olyan termékeny területet ígért a zsidóknak (Jeruzsálem
helyett), ha átadják a várost neki és nem hallgatnak
kancellárjukra Chizkijáhúra, aki az Örökkévaló segítségében
bízott. Amíg eljövök és elviszlek benneteket egy országba, mely olyan,
mint a ti országotok: gabona és must országába, kenyér és szőlők
országába, olajfa és méz országába, hogy éljetek, és meg ne
haljatok - mondta a zsidóknak Rabsáké. Kir. II. 18.32
A hagyomány nagy jelentőséget tulajdonit magának a fénynek de
sokat foglalkozik a fényt adó anyaggal, az olajjal is. Zöldellő
olajfának formás gyümölcsével szépnek nevezett el téged az
Örökkévaló - mondja Jirmijáhu 11.16. A Midrás felteszi a
kérdést, hogy mindjárt meg is magyarázhassa: Miért pont az
olajbogyóhoz hasonlította a próféta a zsidó népet, hiszen már az
Írásban máshol már találunk hasonlatokat a fügéhez, datolyához
és a dióhoz is, most miért az olajbogyó?
A magyarázat a korabeli szüreti technológiában rejlik. Abban az
időben az olajbogyót úgy szüretelték, hogy először verték a fát,
majd a fennmaradt olajbogyót, aztán ütötték, hogy meghasadjon és
a magja kiessen, majd összepréselték a gyümölcs húsát és
megkapták az értékes olajat. Hát ez a hasonlat magyarázata, a
zsidóságot is lehet többször ütni, verni, préselni (adókkal),
gettóba zárással, de a végén az Örökkévaló megkönyörül rajta és
még értékesebb, még időt állóbb lesz, mint maga az olíva olaj.
Smot Rábbá, 36, 1
Végül a hagyomány az olíva olajat a Szentéllyel hozza
összefüggésbe. Miként az olaj, úgy világít a Szentély az egész
világnak, miként a próféta mondja: Világosságodhoz népek
jönnek... Ézsaiás, 60, 3 Ezért is nevezték őseinket zöldellő
olajfának, mivel ők azok, akik – hitükkel – megvilágítják a
világot. A Midrás itt a monoteizmusra, mint a zsidóság lényegére
utal.
Egy középkori kommentátor az olajbogyóban a szellemi
függetlenséget látja. Összefüggésbe hozza Noé galambjával, amely
– amikor másodszor tért vissza Noéhoz – csőrében egy olajfa
levelét vitte. A Talmud szerint ez azt jelképezte, mintha a
galamb azt mondta volna: inkább legyen étkem kesernyés, mint az
olajbogyó, de Isten kezéből, semmint édes, mint a méz, de az
emberek kezéből. Eruvin 58.
A Talmud szerint, aki olajbogyóval álmodik, az remélheti, hogy
része lesz a Tóra fényében Bráchot 59.
Az olajbogyó – mondja egy haszid bölcselő – a szerény életmód, a
kevéssel való beérés jelképe. Így aztán ha valaki olajbogyóról
álmodik, szerény életről álmodik, s biztos lehet abban, hogy
része lesz a Tóra fényében.20
A rabbinikus irodalomban számtalan részlet szól az olajfa
termésével kapcsolatban a különböző fajtákat és felhasználási
módjukat illetően. A Midrásban a következő összegzést találjuk:
Az olajbogyót otthagyják, hogy teljesen megérjen még a saját
fáján, majd aztán leszedik a fáról és verik… akkor aztán
beteszik egy medencébe, ahonnan őrlő kövek közé kerül, ahol
megőrlődik, aztán kötelekkel összekötik (amiken keresztül az
olaj megszűrődik), akkor nehéz köveket tesznek rá (mik nyomják
az olajbogyókat) és aztán végül megkapják az olajat Ex.R.36.1
A fenti részlet a bibliai idők módszerének a leírása volt, míg
később, a Misna összeállítása utáni időkben, már nem veréssel
szüreteltek, hanem kézzel. Kialakult egy olyan „technológia”
mely során az ujjukat végighúzták a fa ágán és a leszakadt
termés a kezükben maradt, ami gazdaságosabb módszer volt az
előzőnél több okból is. A kézi szedés során az olajbogyó nem
sérült, ezért az olaja értékesebb lett, és a másik nem
elhanyagolható indok az 5M 24.20 volt, miszerint a leesett
gyümölcsöt, vagy a leesett ágon lévő gyümölcsöt ott kellett
hagyni a földön, hogy az idegenek (a vándorok), árvák és
özvegyek részesüljenek belőle.
Bár voltak a különböző változatok és különböző méretű
olajbogyók, az olajbogyót átlag mértékegységként jelölték ki
különböző halachák21 értelmezésére és azt a kifejezést, hogy az
olajfák földje, úgy értelmezték, hogy az ország, ahol a jellemző
mértékegység az oliva. Ber. 41b
Bizonyos, nem Misnai tradíciók szerint, az Éden kert-béli
életfa, olajfa volt. Ennek alapján terjedt el az a hit, hogy az
olajjal felkent halhatatlan lesz. Ádám betegen (vagy már öregen)
elküldte fiát Séthet vissza az Éden kertbe, az „irgalom
olajáért”, amivel ha bekeni magát meggyógyul. Séthnek nem
sikerült a misszió, mert a kertet őrző arkangyal nem engedte be,
de az angyal megígérte neki, hogy az igazak kapnak az olajból,
ha majd eljön a napjuk.
S, hogy egy a „mai időkben is hasznossá” tehető talmudi
gyógymódot is ismertessünk, íme:
Vértolulás ellen vegyen az ember cédrust, fűzfát (populus
Eupratica), friss myrtust, olajfát, chilfát (salis Aegyptia),
tengeri nádat és káposztát; áztassa ezeket együtt és vegyen 300
serleggel fejének egyik, 300 serleggel fejének másik oldalára22

Az olaj és a történelem
Salamon a templomépítéshez szállítandó cédrusfa ellenértékeként,
Hirámnak, az északi uralkodónak 20 ezer báthnyi mennyiségben
küldött olajat, ami közel 9 ezer hl színolaj, még mai
világkereskedelmi áron is tekintélyes összeget képvisel.23 1Kir
5.11; 2Krón 2.10
Az i.e. II. század közepén a Júdeát kormányzó görög uralkodó IV.
Antiochosz, az eddig vallási önállóságot élvező Júdeában
korlátozó intézkedéseket vezetett be, hogy elősegítse a
hellenizmus térhódítását. Elhelyezte Zeusz szobrát a szentélybe,
megszentségtelenítve azt, és arra kötelezte a zsidókat, hogy a
Tóra szigorú tilalmát megszegve boruljanak le a városokban
körülhordozott bálványok előtt. Ennek hatására egy Modiin nevű
kisvárosban a Hasmoneus családból származó Mátitjáhu felkelést
robbantott ki, majd fia, Júda Mákábi vezetésével egy maroknyi
zsidó csapat győzelmet aratott a túlerőben lévő szír-görögök
felett. Megtisztították a szentélyt, és újból felavatták, de
csupán egy napra elegendő kóser olajat találtak, amellyel
meggyújthatták a szent gyertyatartót, a Menórát. Új megfelelő
(kóser) olaj előállítására nyolc napra volt szükség, s ekkor a
hagyomány szerint csoda történt: az egy napra elegendő olaj
nyolc napon át égett. Ennek az eseménynek az emlékére ünnepeljük
meg Hanuka ünnepét. Hanuka első napjától kezdve minden este
eggyel több gyertyát gyújtanak meg a zsidó családok és olyan
helyre teszik őket, ahol hirdethetik az isteni csodát. Ezért is
nevezik még a hanukát a Chág háorimnak – a fény ünnepének.24
Az olajfa később Hadrianusnak került útjába, aki a zsidó lázadók
legyőzése után,25 magát a Tórát és Izrael nevét tette tiltó
listára, sőt különös kegyetlenséggel a számára zsidó jelképként
létező galileai olajfa ültetvényeket is kiirtatta.26
A következő 2-3 évszázadban és az Arab periódus első
évszázadaiban, egészen a X. századig, Izrael (a parti városokról
és a Jordán-völgyéről van szó, egységes országról nem
beszélhetünk) legfontosabb exportterméke az olíva olaj és az
olíva olajból készült szappan volt.27
A legközelebbi híradást e tárgyban az utazó-író hercegtől, Abu
al-Fidától kapjuk, aki 1312-ben utazott az országban és irt a
gyümölcsökről, köztük az oliváról, mint export termékről. Két
további utazó a XIV. századból, Al-Dimaski és Ibn Batutah,
értesít minket arról, hogy Izrael földjének legfontosabb
termékei az olíva olaj és az abból készült termékek.28
A Mameluk korszak vége felé, az Ottomán birodalom elleni
háborúban a Mameluk uralkodók29 annyira pénzszűkébe kerültek,
hogy erőszakkal elvették a farmerektől az olíva termést, hogy
aztán a hatalmi bürokrácia segítségével képtelenül magas árakon
adják el a Jeruzsálem és Hebron környéki felhasználóknak30.
Az Ottomán uralom nyugalmat, rendet, gazdasági és népesség
növekedést eredményezett a következő évszázadokban. Ami az
olajtermelést illeti, az egyre több ültetvény egyre több termést
adott, egyre több olajprést építettek Szélmalmok is munkába
álltak. Növekedett a szappangyártás, aminek a végterméke egész
Közel-Kelet szerte, ismert és keresett volt. Az olívatermesztés
és a feldolgozás annyira népszerű és sikeres lett, hogy
Jeruzsálem és Ramle környékén az olajtermékekre és a szappanra,
amit Egyiptomba exportáltak, luxusadót vetettek ki a hatóságok.
A legnagyobb szappangyár Hebronban az Ottomán Udvar tulajdonában
volt.
A XIX. század vége felé ismét változott a helyzet. Az Első
Alija31 idejében létrejött kisebb zsidó települések az eddig
műveletlen területeken, olajfa ligeteket, ültetvényeket hoztak
létre. Az első igazán nagyméretű, ipari ültetvény az 1905 körüli
években jött létre egy Ben Semen32 nevű farmon. Folyamatosan
növekedett az ültetvények területe, az állam alapításkor
1948-ban, elérte a 35000 holdat, amikortól kezdve kissé csökkent
majd az 1970-es évekre beállt kb. 25000-30000 holdra, aminek már
jó része nem zsidó farmokon volt. A hatnapos háború után az
olajtermesztés súlypontja Galileából átkerült észak Júdea és
Szamaria dombjai közé, ahol a mai napig is a földműveléssel
foglalkozó lakosság egyik fő bevételi forrását adja a gyümölcs
és az abból nyert olaj.

Olajfa hímzéses Talit táska

Az olajprés
Az Emlékmű.

1. Genius loci
A Jeruzsálemet körülvevő dombok egyikének a neve Ramat Rachel,
vagyis magyarul: Ráhel dombja. A hely Ráhelről, a négy ősanya
egyikéről kapta a nevét. Ráhel Jákobbal kötött házasságának
történetét megtaláljuk Mózes első könyvének 29, 30, és a 31.
fejezeteiben. Ráhel szülés közben halt meg Betlehem közelében,
Hesvan hónap 11.-én, 2198-ban, vagyis 1560-ban a mai
időszámításunk kezdete előtt. Jákob az út mellett temette el
feleségét és egy kőemléket, egy kőoszlopot emelt a sírjára. Az
idők folyamán a sir fölötti építmény változott. Nem ismert, hogy
mikor, de egy kőből és habarcsból épült, nyitott falú, ívelt
tetejű építmény került a sir fölé, amit Sir Moses Montefiore33
1841-ben, a török hatóságoktól nagy nehezen kicsikart
engedéllyel felújított.
A domb 818 méterre emelkedik a tengerszint fölé a Jeruzsálemet
Betlehemmel összekötő úttól keletre s ezt figyelembe véve,
érthetővé válik a hely stratégiai fontossága. Aki a dombot
uralta, az uralta a délről Jeruzsálembe vezető útvonalat és
ezzel a városba jutás feletti részleges hatalmat. Ez a
stratégiai megfontolás az elmúlt 3000 évben, sőt még manapság is
igaz… A dombról rálátni Jeruzsálemre, a másik irányba
Betlehemre, valamint a Júdeai sivatagra és a Holt-tengerre.
Stratégiai fekvésének fontosságához illően gazdag a története,
amit a helyszínen folyó archeológiai feltárások is igazolnak. A
legkorábbi ásatások 1930-1931-ben kezdődtek, és ha már
emlékművekkel foglalkozunk, itt említessék meg, hogy az ekkor
feltárt több mint 3000 éves temetkezési barlang, ma azoknak az
etiópiai zsidóknak szentelt emlékhely, akik az Izraelbe történő
(gyalogos) menekülésük során az életüket vesztették.
Nem feladata ezen dolgozatnak a terület archeológiai
kutatásainak ismertetése. Ezért csak érintőlegesen, a hely
fontosságának és „szellemének” érzékeltetésére, említsük meg
Júda királyainak korszakából (2700 éve) és a száműzetésből
visszatérés (2500 éve) korszakából való csodálatos méretű
kertekkel körülvett palotarendszert. A Második Templom idején
itt élő zsidó közösség feltárt nyomait, többek között egy
közösségi rituális fürdő (mikve) medencéjét.

Meg kell még említeni a 10. Római Légió parancsnoki villájának
és fürdő házának itt feltárt maradványait, valamint a 3.- 4.
századi kolostort és templomot, melyet pont félúton építettek
Jeruzsálem és Betlehem között. A korai moszlim időkből is
találtak itt épületmaradványokat a helybeli feltárások során.
A genius loci érzékeltetése nem lenne teljes az itt 1926-ban,
eredetileg tíz fővel alapított kibuc34 történetének rövid
említése nélkül.
Az alapítás után három évvel a kibucot a környező arab falvakból
verbuválódott tömeg lerohanta, lakóit megölték és az épületeket
lerombolták. A kibucot hamarosan újjá építették és 1940-re már
250 tagot számlált a közösség. 1948-as háborúban kapott ismét
szerepet, amikor is az egyesült arab haderő teljesen körbezárta
a magaslatot és elvágta Jeruzsálemtől. Stratégiai fontosságára
tekintettel az izraeli hadsereg visszafoglalta és biztosította
az összeköttetést a várossal. A harcok során (Ramat Ráheli
Csata), háromszor cserélt gazdát a kibuc, míg végül maradt
izraeli kézen és 40 taggal megkezdte az ujjá építést.
35-40 éves elhagyatottság után, az 1990-es évek elején a
központi és a helybeli hatóságok összefogásával létrehoztak a
területen egy u.n. Archeológiai parkot. Ennek a parknak a
megtervezésére Ran Morint35 kérték fel. A park avató ünnepségén,
1996-ban, az egyik szónok megjegyezte, hogy ezen a területen az
1956-ban megtartott archeológiai konferencia óta ez az első
nyilvános és hivatalos összejövetel, mert az akkor még Jordán
területen megtartott konferencián a szemben lévő kolostorban
megbújó Jordán hadsereg orvlövésze négy résztvevő tudós halálát
és sokak sebesülését okozta.
Ezen a bemutatott területen, a kibuc és az Archeológiai Park
határán épült meg az Olajfák Parkja és az Olajfák Emlékműve. Az
Olajfák Parkja egy öthektáros mesterségesen kialakított park,
egy úgynevezett tájszobrász, vagy környezet szobrász
(environmental) alkotás, szintén Ran Morin alkotása. Morin az
Olajfák Emlékművét (Oszlopait) a Ráhel hegy tetejére, a
Jeruzsálem közepét Herodionnal36 összekötő (virtuális) tengelyre
helyezte el úgy, hogy Jeruzsálem ókori bejáratára nézzen, az
„Ősatyák Útjára”.37
A 200 tervezetten ültetett olajfát 27 koncentrikus kör kerületén
helyezte el. A körök középpontjába három 11 méter magas oszlop,
három archaizáló dór oszlop került, melyeknek a tetejére élő
olajfákat telepítettek.. Az oszlopok anyaga acél, bazalt és
beton. Az alkotás teljes magassága a tetején lévő olajfákkal
együtt 15 és fél méter. Az emlékoszlopok körül koncentrikusan
elhelyezkedő 200 olajfa között az emlékműhöz vezető sugár utak,
sorközök lettek kialakítva három irányból. Az emlékoszlopokhoz
vezető északi és a dél-nyugati sétány bejáratánál, mondhatni
kapujánál, az olajfa köré, annak törzsét mintegy védőn
beburkolva, helyi kőből épített kúpos tér-elem őrködik az utak
két oldalán. A keleti bejáratnál, a parkosított archeológiai
feltáráson átsétálva, egy olajfa köré spirálisan megépített,
olajfára emlékeztető kilátóhoz érünk, mely ritka élményt kínál.
A város és a júdeai dombok együttes látványát, az egyik
legszebbet a sok jeruzsálemi kilátó pont látványa közül.
Előttünk Jeruzsálem, az óváros, a Júdeai sivatag és a
Holt-tenger. Az ég kékje, a város szikrázóan fehér kövei,
középen a Szikla Mecset kék csempéivel és aranyszínű
kupolájával, mögötte a sivatag drappos-barnás árnyalata, ami még
jobban kiemeli a kisebb erdők és datolya vagy banán ültetvények
többféle zöldben pompázó foltjait és az egészet keretbe
foglalja, lezárja a horizonton feltűnő Holt-tenger szürkés kék
csíkja. S mindezt szinte már giccsesen, de épp ezért örökérvényű
szépséggel koronázza meg a délutáni lemenő nap narancsos, vörös,
sárgás izzó szikrázása. Ha Rómát látni és meghalni, akkor ezt
látni és élni akarni. Örökké.
Az emlékmű elkészülésének kronológiája:
- 1990 az előzetes tervek elfogadása
- 1990 a koncentrikus olajfa liget ültetése
- 1992 a teljes terv makett elkészülte
- 1995 a víz és elektromos vezetékek részletes megtervezése,
majd ezek lefektetése
- 1996 a képpont felé vezető utak, sorközök megépítése, egy
kilátó, egy parkoló megépítése, az olajfák átültetése végleges
helyükre.
- 1997 végső munkálatok, útjelző és irányító táblák elhelyezése,
megnyitó ünnepség.
2. A koncepció és megvalósulás
 |
 |
Művészi álom és a helyszín mérnöki terve |
Az emlékmű az idő múlását fogalmazza meg oly módon, hogy egy új
szintet, egy új föld- szintet hoz létre a történelmi tájból
kiemelkedő, archaizáló oszlopok tetején. Értsük a földszintet
szó szerint is, mert a megfelelő perspektívából fának látszó
oszlopok tetején föld, termőföld van. Ebből, a történelmi múlt
gyökérrendszerének tűnő posztamensre feltett termő talajból,
arccal a sivatag felé nő, növekszik három termő olajfa, mely
köztudottan a megújulás a termékenység és természetesen a béke
szimbóluma.
 |
 |
Élet a jelenlegi földszint felett 15 méterre |

Az oszlopokat koncentrikusan körülvevő olajfák az erőt, a
termékenységet és a békét szimbolizálják növekedésükkel és
terméshozamukkal, ami számottevő évről évre, köszönhető az
átgondolt és magas technológia szintű föld és talajművelésnek,
valamint a legmodernebb, számítógép vezérlésű, csak éjszaka
üzemelő öntöző rendszernek.
A múltba gyökeredző szívós olajfák, és az ember által készített,
modern, ég felé törő oszlopok az ember természet iránti
tiszteletét, nagyrabecsülését fogalmazza meg közérthető, ám
mégis művészi módon.
Alapvető koncepcionális követelmény volt a közösség részéről,
úgy megőrizni az ősi tájat, hogy a konzerválás kreatív legyen,
vagyis esztétikai és történeti élményt nyújtson, tanítson
értelmezni a múltat, szórakoztasson, tájékoztasson és a jövő
generációk számára is értelmezhető legyen.
Mindezek mellett, a fekvéséből adódóan a kultúrák találkozásának
gondolatát is tartalmazza az emlékmű üzenete. Az elmúlt évezred
keleti kultúrája és a több mint háromezer éves zsidó kultúra
határán, a múlt véres konfliktusainak egyik középpontjában fekvő
alkotás legyen a jövőben a kultúrák békés egymás mellett
élésének szimbóluma. Tekintve, hogy a közelmúltban a területet
kőbányának használták, ami mély és durva ezért jól látható
sebeket ejtett a táj eredeti, harmonikus szépségén, a mostani
beavatkozás legyen előremutató, pozitív példája az emberi
építésnek, a modern kor embere és a természet közötti eszmei
kapcsolatnak. Mutasson követendő példát a környezet rekreációs
lehetőségeire, amiből az ifjabb nemzedék tanul és profitál.
Közvetítse, érzékeltesse az idelátogatóval a hely szellemét,
hasson az idelátogatóra a genius locin keresztül. Az ember
alkotta műtárgyak a területen teljes egészében viseltessenek
alázattal, a hely történelmével, az emberiség közös kultúrájának
e helyen megnyilvánuló szellemiségével szemben.
Az emberiség egyetemes kultúrájából vett hermeneutikus utalással
jelezze a hely univerzális jellegét, lokális és időszakos
konfliktuson való felülemelkedését. Tegye ezt szimbolikus, de
azért közérthető módon.
Erre a kihívásra felelt a művész a hármas szám kultikus
üzenetével. A hármas számot egyaránt szakrális tisztelet övezi
keleten és nyugaton, északon és délen.38 A három oszlop,
tetejükön a három olajfa és a hozzájuk vezető három sugárút
jelképezi az egyetemesen értelmezhető hármas szám matematikai és
spirituális harmóniáját és az ellentétek feloldásának, az
ellentétek áthidalásának misztikus erejét.
Az emlékoszlopok körül koncentrikus körökben elhelyezett 200
olajfa a föld összes olajfa fajtáit reprezentálják és származási
helyüket tekintve képviselik a föld összes jellemző olívatermő
vidékét. A 200 fát Észak-Amerika, Dél-Amerika, Afrika,
Ausztrália, Ázsia, Távol és Közel-Kelet és nem utolsó sorban
Európa olívatermő vidékeiről szállították ide, jelképezve ezzel
a természet és a kultúrák érdekek feletti összekötő erejét.
Ünnepeken és munkaszüneti napokon a környék megtelik sétálókkal,
sokgyerekes családokkal, kéz a kézben sétáló párokkal és a táj
harmóniájában feloldódó, a múlton merengő, de mosolygós idős
emberekkel. A tájszobrász elérte célját. Az ember feloldódik a
környezetében.
3. Az emlékmű és környezete, mint műalkotás
 |
 |
Az idő két szintjének (akkor és most) megjelenítése térben |
Az ezt megelőző leírásban,39 a szintén Morin alkotta Megdőlt fa
c. írásban, már foglalkoztunk a modern művészeti irányzatokkal
annak érdekében, hogy értelmezzük, és a fejlődéstörténetében
elhelyezzük azt a műalkotást. Kerestük az előzményeket, a stílus
környezetet, hogy értelmezzük és helyre tegyük, nem feltétlenül
önmagáért a besorolás kedvéért, inkább a folyamat megértése, a
keletkezés értelme, oka és az - „Ez után mi várható?”-
gondolatok és a kérdésekre adandó válaszok okán. Ha a Megdőlt
fa, mint műalkotás, elemzése során felmerült a Concept Art és a
Land Art fogalma, akkor itt az Olajfák Emlékműve esetében is
ezekből a fogalmakból indulhatunk ki.
Távolodjunk el egy kicsit jelen témánktól, tegyünk egy kis
kitérőt, hogy azután kalandozó gondolataink ismét találkozzanak
és megerősítsék egymást, az ellentétes irányból, de azonos jó
szándékkal érkezők örömteli találkozásaként.
Agnes Denes,40 a Conceptual Art, a Land Art egyik megteremtője,
eredetileg festőművész, a természet és kultúra valamint a
tudomány egymásra hatásának kutatója, 1982-ben meghívást kapott
New-York City-be, hogy készítsen egy szabadtéri szobrot
Manhattan közepén, egy frissen feltöltött területen, ahova
később épületeket, felhőkarcolókat fognak építeni. Agnes Denes a
szoborra szóló városi megbízást úgy fogta fel, mint egy
talajjavító projektet a frissen feltöltött terület számára, amit
később Battery Park Citynek neveztek el. A Szabadságszobor
közelében, a világkereskedelmi központ ikertornyainak tövében, a
Wall-Street környékén lévő kéthektárnyi területet beültette
búzával és a projektjének a „Búzamező - Ellentét” címet adta.
A köves, szemétlerakóból egy év alatt tiszta, gyomtól mentes
termőföldet hoztak létre (ő és két segítője), trágyázással és
öntözőrendszer felállításával. Ősszel vetettek és a tél
elmúltával a búza kicsirázott. A mező először zöld, majd
aranysárga lett és úgy hullámzott a felhőkarcolók tövében, mint
a közeli tenger. 1000 fontnyi41
egészséges arany búza learatása
után – írja Denes - a Battery Park City égnek törő üveg és
acélszerkezetei fedték le ezt a helyszint.
A projekt címválasztása önmagáért beszél. A szemétből termőföld,
a beton és üveg felhőkarcolók tövében az emberiség egyik
alapvető kultúrnövénye pompázik a maga természetes szépségében,
a gazdagságot sugárzó rideg épületek és a harmadik világ
éhezésére választ adó termék kontrasztja, és még lehetne sorolni
a megannyi ellentétet, ellentmondást, feszültséget, amiért a
művész elnevezte művét: Wheatfield- A Confrontation, vagyis:
Búzamező – egy létező Ellentét nek.
 |
 |
Búzamező a felhőkarcolók árnyékában |
Tehát a fenti leírás alapján látjuk, hogy a Land Art művész, nem
azzal a szándékkal nyúlt bele az environba, vagyis a
környezetbe, más szóval a természetbe, hogy azzal ő, vagy az
alkotása konfrontálódjon, hogy azzal szembeszálljon, hanem a
meglévő konfrontációkra, az ember és a természet már meglévő
ellentmondásaira felhívja a figyelmet.
Már a történelem előtti időkben az ember beavatkozott a
környezetébe, kőszerszámai, barlangrajzai, megalitjai és kőkörei
révén, azért, hogy kapcsolatba kerüljön a természet erőivel.
Azóta a művészek, a tervezők a legteljesebb mértékben veszik
igénybe a körülöttük lévő természet formáit, színeit, mintáit,
szerkezeteit és rendszerét alkotásaikban.
A változásokat hozó történelmi időkre, mint a hellén kultúra
alkonya, vagy az ipari és a politikai forradalmak Európája
többek között az is jellemző volt, hogy a társadalmi megújulások
mellett, új művészeti formák is kialakultak, melyek segítettek
(vagy nem, de akartak) a társadalom és a természet megváltozott
természetű kapcsolatainak kezelésében.
Az 1960-as zűrzavaros társadalmi és politikai nyugtalansággal
terhes években, Európában és az Egyesült Államokban művészek egy
csoportja megkérdőjelezte a festészet addigi lényegét és
radikálisan új utakat keresve próbáltak válaszokat találni az
akkori környezeti és ökológiai kérdésekre. A táj megfestése
helyett, a táj manipulálását, alakítását tűzték ki célul,
különböző természeti formák és természetes anyagok természetbe
történő szerves beillesztésével.
Létrehozták az u.n. Lehetetlen művészetet (Impossible Art), mely
összefoglaló név volt, s mely a legösszetettebb, a
legfilozofikusabb volt a maga korában a 60-as, 70-es években.
Ebbe az áramlatba tartozott bele a Minimal Art, a Conceptual Art
és a Land Art is. Az elnevezések és a meghatározások
területenként változtak, vagy fedték egymást. Az elmélkedésre
hajlamos franciák szívesen beszélnek Conceptual Art-ról.
Olaszországban dramatizálnak, s ott ez szegény művészet (ars
povera). Az Egyesült Államokban gyakorlatiasan gondolkodnak, és
azt mondják: földművek (earth work).42
És mindez miért lehetetlen művészet? Mert nincs többé művészet.
Miért nincs? Mert lehetetlen művészetet csinálni. …ezek után a
művészetnek lehetetlenné kell válnia.43 Mert a hagyományos
művészetbe vetett hit megrendült, a művészet klasszikus kifejező
eszközei elvesztették hatékonyságukat, ezért a hagyományos
értelembe vett festészet, szobrászat megszűnt. Új utakat
kerestek a Lehetetlen művészek. Utoljára még a háború után, a
Pop art próbált meg új értelmezésben, de hagyományos technikával
megnyilvánulni. Ha ezt meg akarták haladni, újat hozni, új
kifejezésmódot keresni, akkor nem volt más hátra, mint
megtagadni önmagukat, vagyis magát a Művészetet. Legalább is,
ami eddig megjelenő formáit illeti. Tehát létrehozták azt, ami
nincs, a lehetetlent. A Nem Művészetet. Minden eddigi művészeti
technika és látásmód elvetését.44
A tájművészet alkotói úgy érezték, hogy elveszett a XX. század
városi emberének kapcsolata a természettel. A természetet az
iparosítás, az elvárosiasodás lassan, de biztosan igyekszik
bekebelezni. A Land Art egyik ága némi rokonságot mutat a
tudatos környezetvédelemmel, annyiban, amennyiben igyekszik
visszaállítani az ember és a természet közötti elveszett
harmóniát.
A század végétől a világ egyre több figyelmet fordít a
környezetében jelentkező problémákra, mint a globális
felmelegedés, a környezeti ártalmak, fajok kipusztulása, stb. A
művészek ezekre a jelenségekre igyekeznek a kollektív kulturális
szükség tudat fejlesztésével és a környezeti és társadalmi
kérdésekre adott praktikus válaszaikkal reagálni.
Térjünk vissza a mi Olajfáinkhoz, és most már műértő
bennfentesként vegyük szemügyre ezt a tájalakítási,
környezetépítési műalkotást. Ran Morinnak, ellentétben Agnes
Denessel, nem az ellentétekre, nem a konfrontációra kellett
mondanivalóját fókuszálni, nem figyelmeztetnie kellett, hanem
véglegeset alkotni és harmóniára törekedni. Itt a megrendelők
már ráébredtek történelmi felelősségükre és igyekeztek
visszaadni a természetnek, történelemnek és az embereknek azt,
ami nekik jár, függetlenül (s ez Morin legnagyobb érdeme) attól,
melyik csoportnak milyen a történelem szemlélete, a kollektív
emlékezete, vagy mit gondol a múltról és mik a preferenciái a
jelen eseményeiről.
Az Olajfák Emlékműve az egyetemes és a zsidó kultúrtörténet egy
jelentős tárgyának és a köréje fonódott eszmeiségnek állit
emléket. Figyelmeztet, hogy a jövőben ne csak eseményekre,
történelmi személyekre, tragédiáinkra, hanem kultúránk alapvető
eszmei értékeire is emlékezzünk gyakrabban, azért is, hogy az ne
váljon emlékké.
 |
 |
 |
 |
Az emlékoszlopok és a negyedik dimenzió |

Az avató ünnepség
Jegyzetek
1 Hivatkozás egy korábbi munkára: Életfa I. A háromdimenziós
Kádis.
2 Pótó János, tudományos főmunkatárs, kandidátusi disszertáció/
PhD cím: Rendszerváltások és emlékművek, 1945–1990, 2002. Művei:
Könyvek: Emlékművek, politika, közgondolkodás. MTA TTI,
Budapest,1989 [1990]. 164 old. /Társadalom- és
művelődéstörténeti tanulmányok, Az emlékeztetés helyei.
Emlékművek és politika. Osiris Kiadó, Budapest, 2003. 310 old.
Legenda és valóság egy emlékmű körül. [A Gellért-hegyi szovjet
emlékmű.] História, 1982, 6. sz. 30–31. old.
A Wallenberg-emlékmű. História, 1984, 1. sz. 17–19. old.
A szabadságharc hadinépe. Interjú Varga Jánossal. História,
1984, 5–6. sz. 31–33. old.
Magyarország igazsága – szobrokon. [A lord Rothermere nevéhez
fűződő szobrokról.] História, 1985, 3. sz.
3 in Pótó János: Az emlékeztetés helyei. Budapest, Osiris, 2003,
18. old.
4 Wehner Tibor művészettörténész, író, Sopron, 1948. szeptember
9.
1977-1982: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Kar, művészettörténet szak. 1993: Munkácsy-díj. 1971-1983 között
a Komárom megyei Múzeumok Igazgatósága muzeológusa Tatán;
1986-1992-ben a szentendrei Art'éria Galéria művészeti vezetője;
1993-1998 között a Képző- és Iparművészeti Lektorátus művészeti
főtanácsadója volt. 1988-tól az Új Forrás szerkesztője.
1998-2000: Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM)
főosztályvezetője; 2000-től a Képző- és Iparművészeti Lektorátus
munkatársa. Kutatási területe a XX. századi, ill. a kortárs
művészet, különös tekintettel a szobrászatra. Tanulmányai,
cikkei hazai és külföldi szakfolyóiratokban jelennek meg.
Szépíróként prózai műveket és drámákat ad közre: A japán
tűzoltók (Budapest, 1980); A babaszemfestő pillantása
(Tatabánya, 1991); Szigorúan tilos a fűre líz (Tatabánya, 1996).
Főbb művei
• Tatai szobrok, emlékművek, emléktáblák, Tata, 1981
• Zilahy György, Tatabánya, 1985
• Köztéri szobraink, Budapest, 1986
• Szentendrei Vajda Lajos Stúdió, szerk.: Novotny Tihamérral,
Szentendre, 2000
• A hazugság és a hiány emlékművei, Budapest, 2001.
5 Wehner Tibor: A hiány emlékművei. Folyam, 1989 1. szám 109.
old.
6 Dame Frances Amelia Yates (1899–1981), a Brit Birodalomért
Rend kitüntetettje, történész. Okkultizmussal, a reneszánsz kor
neoplatonikus filozófusaival, az emlékezettel, a hermetikával,
Giordano Brunó életével foglakozott, többek között.
7 Frances Yates: The Art of Memory, London, 1966, Routledge and
Kegan Paul. Yates ebben a művében a memória, a mnemotechnika
rendszereket vizsgálja a klasszikus, az ókori görög kultúrától a
reneszánszon keresztül egészen Leibnitzig, vagyis a téma
tudományos vizsgálatának megjelenéséig.
8 Eddig is, de csak irásban, vagyis nyomtatásban. A technika
előrehaladtával, a film, a videó, a digitális hang és
képrögzitések, már adatbázisszerűen dokumentálják és
raktározzák, katalogizálják az egyéni emlékezést.
9 James E. Young az angol nyelv és irodalom valamint a zsidó
tudományok professzora a Massachusetts-i Amhurst Egyetemen, ahol
1988-óta tanit és jelenleg a Judaizmus és a Közel-Kelet
tudományok karának a vezetője. 1997-ben a Berlini Szenátus
felkérte, az öttagú zsűri egyetlen külföldi és zsidó tagjaként,
hogy vegyen részt a Német Nemzeti Emlékhely, a Meggyilkolt
Európai Zsidók berlini emlékművének létrehozásában. Különböző
országok és városok kérték fel emlékművek zsűrizésére,
elemzésére, legújabban tagja a World Trade Center Emlékhely
pályázatot elbíráló zsűrinek. Munkái: At Memory's Edge:
After-images of the Holocaust in Contemporary Art and
Architecture (Yale University Press, 2000), The Texture of
Memory (Yale University Press, 1993), Writing and Rewriting the
Holocaust (Indiana University Press, 1988)
10James E. Young: At Memory’s Edge, After-Images of the
Holocaust in Contemporary Art and Architecture Yale University
Press, 2000
11 Wehner Tibor: Köztéri szobraink Budapest, Gondolat
12 A próféta látomásának idején- kb. 2600 évvel ezelőtt-
Jeruzsálem kelet felé a Templom fensik körüli pár házból állt,
inkább nyugatra terjeszkedett, mert a Templom hegyet az Olajfák
hegyétől egy mély és széles völgy a Kidron-patak völgye
választotta el.
13 Jesájá,1.6
14 Josephus Flavius: A zsidó háború I. 33,5
15 Az Örökkévalóval
16 A földet ne vesd be és a termést ne szedd le
17 Áront
18 Dávidot
19 Jóáb csele, hogy Dávid visszafogadja fiát Absalomot
20 A hagyomány rész Naftali Krausz: Mózes öt könyve alapján, a
Tecávé hetiszakasz kommentárja
21 Zsidó törvények az élet mindennapjaira. Szó szerint: útak
22 TB Gittin 68,b 30 in Blau Lajos: Ózsidó bűvészet (Das
Altjüdische Zauberwesen) in Az Országos Rabbiképző Intézet
értesítője az 1879/8 tanévről; Budapest 1898., p. 143
23 Ponticulus Hungaricus ? XI. évfolyam 5. szám ? 2007. május
copyright © Surányi Dezső, 1974 ? © Agrártörténeti Szemle, 1974
24 Erről a történetről a krónikát a Babilóniai Talmud Sábát
traktátusának 21, b fóliánsán találjuk.
25 Bar Kochba lázadás, i.sz. 135
26 TJ, Pe’ah 7.1 20a. in Encyklopedia Judaica
27 A Kairói Genizában talált levelek, iratok alapján
28 Encyklopedia Judaica, The economy of Erez Israel
29 A Mameluk periódus 1250-től 1517-ig tartott Izrael földjén. A
Mamelukok Egyiptomba hurcolt, az egyiptomi uralkodó tulajdonában
levő közép-ázsiai hadifoglyok voltak, akik hithű moszlimok
lettek, majd idővel átvették a hatalmat Egyiptomban
kiterjesztették fennhatóságukat a környező területekre is.
30 Encyklopedia Judaica, The economy of Erez Israel
31 Az 1880-as években Oroszország déli részéről mintegy 15 000
zsidó vándorolt ki Palesztina területére. Ez volt az Első Alija.
Szó szerint, első felmenetel, a modern kor első nagy
bevándorlási hulláma.
32 Semen=olaj héberül
33 Sir Moses Montefiore, (1784-1885) az első brit
állampolgárságú zsidó, aki nemesi címet kapott Viktória
királynőtől a zsidó közösségért végzett hatékony és önzetlen
munkájáért. Gazdag üzletemberként 40 évesen visszavonult az
üzleti tevékenységtől és csak a társadalmi tevékenységeknek élt.
többször járt a Szentföldön és segítségével indult meg a
modernkori Jeruzsálem felépülése. Területeket vett, lakásokat
építetett, ipart telepített az Ó-városon kívülre: Yemin Mose,
Szélmalom stb. Születésének 100. évfordulója Britanniában
ünnepelt esemény volt és a világ zsidósága közös ünnepnapként
ünnepelte meg az eseményt.
34 Olyan közösségi település, melyben a tulajdon közös, a
döntéshozás közös, a vezetést választják egy bizonyos időre, a
gyerekek közösségi nevelést kapnak, a tagoknak jövedelmük nincs,
a közös beszerzésből közösségi elosztás van. Ma már a klasszikus
(eredeti) változat ritka.
35 Az alkotóról bővebbet a Megdőlt fa jegyzeteiben.
36 Jeruzsálemtől 12 kilométerre, délre található archeológiai
park, a nagy építő Heródes egyik különleges palotájának a
feltárása. „Később győzelme emlékére itt várost építtetett,
pompás palotákkal ékesítette, hatalmas várral erősítette meg, és
a maga nevéről Herodeionnak nevezte”- mondja Josepfus Flavius, A
Zsidó Háború 13. fejezetében Heródesről.
37 Sechemtől délre a Negevbe vezető út, Jeruzsálemen keresztül.
Ez az a Kánaáni terület melyen Ábrahám életének nagy részét
töltötte és vándorolt ezen az útvonalon, az „Ősatyák Útján”.
Sekhemben (1M 12.6), Bét Él és Áj mellett (1M 12.8), Hebronban
(1M 13.18), és a Negevbe, (Gerarba 1M 20.1)
38 Három a kínai kultúrában: A három páratlan szám lévén a yang,
azaz a férfi princípium hatáskörébe sorolandó. Igen kiemelt
szerephez jut a hagyományos kínai számszimbolikában. Elsőként
említendő az Ég a Föld és az ember alkotta hármas egység (san
cai). A jókívánságok kultuszának alapköve a "három sok"
(sanduo), ami a nagy vagyon, a hosszú élet és a bő gyermekáldás
kívánságára utal. A konfucianizmust, a taoizmust és a
buddhizmust együtt a "három tanítás" (san jiao) néven szokás
emlegetni. A buddhista kánon három részből, az ún. "hármas
kosár"-ból (Tripitaka) áll. A "három uralkodó" vagy "három
császár" (san huang) a három mitikus uralkodó a kínai
mitológiában, úgy is mint: Fuxi, Suiren (tűz istene) és
Shennong. A "három hivatalnok" (san guan) a három elem
istenségei a kínai taoista és a késő népi mitológiában: Tianguan
("az ég hivatalnoka"), Diguan ("a föld hivatalnoka") és Shuiguan
("a víz hivatalnoka"). A "hideg három barátja"-ként emlegetett
bambusz, fenyő és szilva egyben a hosszúélet jelképei is
(barát). A régi Kínában első tankönyvnek számító alapmű neve:
"Három írásjegyes könyv" (San zi jing), amelynek minden sora
három írásjegyből áll, és melynek segítségével a gyermekek
elsajátíthatták a betűvetése és olvasás alapjait, miközben a
legalapvetőbb konfuciánus szemléletű világképet (történelem,
földrajz stb.) is megtanulták. Három állat volt, amelynek
fogyasztása tabunak számított: a vadkacsa, a kutya és a fekete
angolna. A "három yang" (san yang) a tavasz három hónapjának
közös elnevezése volt, képeken általában három kecskével (yang)
utalnak erre az időszakra. A hagyományos hivatalnoki vizsgák
három fokozatból, lépcsőből álltak. A buddhizmusban a "három
méreg" (san du) kifejezés a dühre, a kapzsiságra és a
tudatlanságra utal. A "három világ" (san jie) - szanszkritul
trailokja vagy trilokja - a vágyak a formák és a tiszta szellem
világa.
A három a nyugati kultúrában: A hármast, mint a szentháromság
(az Atya, a Fiú és a Szentlélek) jelképét, minden időkben szent
számnak tekintették, ám az Istent már jóval a kereszténység
előtt hármas istenségként imádták. Ez nemcsak az asszírokra,
föníciaiakra, a görögökre és a rómaiakra jellemző, hanem
ugyanígy igaz az ősi skandinávokra, a druidákra, Mexikó és Peru
őslakóira, valamint a kínaiakra és a japánokra is. A három nagy
igehirdető apostolnak eredetileg Buddhát, Zarathusztrát és Jézus
Krisztust tartották, ám később Mohamedet is hozzájuk sorolták.
Nyugat Európában három középkori lovag triádról szól a legenda a
három keresztény: Artur, Nagy Károly, Bouillon Gottfried, a
három júdeai: Józsué, Dávid, Júdás Makkabeus; a három pogány:
Hektór, Nagy Sándor és Julius Ceasar.
Az ősi walesi törvények közül nem egy ún. triád volt, így
például a három dolog, melyet nem szabadott a parasztnak eladnia
az ura engedélye nélkül: a ló, a sertés és a méz; a három tárgy,
amiért eltűnése esetén nem kellett kártérítést fizetnie a
fogadósnak: a kés, a kard és a nadrág és a három állat, melynek
a farkát, szemét és az életét azonos értékűnek tartották: a
borjú, az átlagos értékű kancacsikó, a macska volt.
A régi írek ugyancsak nagy jelentőséget tulajdonítottak a
hármasnak. Az ír mitológiából ismert Nagy Erin király
udvartartásában például három varázsló, három udvari bolond,
három vezető kocsihajtó, három kamarás, három kanász, három
ajtónálló és három pohárnok volt. Régen a Moszkva környékiek
gyakorta ismételgették az "egy, kettő, három, az isten szereti a
szentháromságot" mondókájukat, mert azt hitték, hogy ez
szerencsét hoz számukra. Hasonló szólásmondás járta a németeknél
is: "minden, ami jó, az három". És nálunk: "három a magyar
igazság".
A mesékben a hármas számnak széles tárházát találjuk: hárman
voltak a mesék hősei, hárman az ördögfiókák és az árvák, a
tündérek három kívánságot teljesítettek, három varázsigét
mondtak, három életet éltek, minden esemény három napon és három
éjjelen át tartott, három próbát kellett kiállni, három legfőbb
erényt ismertek, háromnapi járóföldre volt valami, és háromszor
lehetett próbálkozni. A háromféle boszorkány közül a feketék
csak gonoszat cselekedtek, a szürkék elvétve jók is tudtak
lenni, a fehérek mindig segítettek az embereknek.
Az álomfejtők szerint a hármas kerék a család szaporodását
jelenti; háromlevelű lóherék evése, füstbe ment tervre
figyelmeztet, míg hármassal álmodni szerencsét jelent.
HÁROMSZÖG
A hármas geometriai megfelelője a háromszög, amelyet a
misztikusok mágikus hatalommal ruháztak fel. Az egyenlő szárú
háromszög az isteni tökéletesség kifejezőjeként a harmónia, az
arányosság és a stabilitás jelképe. A szabályos háromszög
jelképezi az isten fejét, a föld teremtőerejét, a házasságot, a
jólétet, a lángot, a hegyet, a piramist, a Szentháromságot.
Szimbolizálja a hármas számot, a fizikai stabilitást, a
születés-élet-halál, apa-anya-gyermek, az ég-föld-alvilág
hármasát.
Ősi szimbólumként jelenik meg a keresztény templomokban és
buddhista sztupákon az olyan egyenlő oldalú háromszög, amelynek
a közepébe egy szemet festettek. A püthagoreusoknál a háromszög
a bölcsességet jelentette, a három összekapcsolt háromszög pedig
az egészséget. A szabadkőművesek háromszöge a világegyetemet, az
emberi arcot keretező háromszögük pedig a világképet ábrázolta.
A csúcsával felfelé álló háromszög a nőiesség emblémája, a
lefelé mutató a férfiasságé, a két háromszög együttesen pedig a
házasságé.
A kettős háromszög az óegyiptomiaknál Hórusz (észak) és Széth
(dél) kettősségére utal. Az egymásba írt két háromszög, a
zsidóság jelképe Dávid katonáinak a pajzsát díszítette. A
homokórához hasonlító, csúcsával érintkező két háromszög a
szaracénok talizmánja, az isteni harag jelvénye. A két egymást
metsző háromszög nem más, mint a szellem diadala az anyag
felett. |
39 A Megdőlt Fa. 8-9. oldal
40 Agnes Denes: Budapesten született a háború előtti években.
Családja a háború után Stockholmba emigrált, ahol középiskoláit
elvégezte, majd New-Yorkba ment, ahol 1964-1968 között tanult és
festett. 1968-ban abba hagyta a festészetet és azóta életét a
művészet és a természet, a kultúra és tudományok kapcsolatának
szenteli. Alkotásaival az ember legfontosabb filozófiai
természetű kérdéseit feszegeti. Egész munkássága a lehetőségek,
a határok tágításának, a konvenciók átlépésének a kísérletéről
és megvalósításáról szól. Világszerte 320 szabadban álló
alkotását és számtalan beltéri installációit tartja számon a
műtörténet. Négy könyvet irt, a művészettudományok tiszteletbeli
doktora, állandó meghívott egyetemi előadó szerte a világban.
41 Kb. 500kg.
42 Catherine Millet: Contemporary art in France, 1987,
Flammarion
43 Primitivism and Impossible Art, Baruch D. Kirschenbaum, Art
Journal, Vol. 31, No. 2 pp. 168-172
44 Később még lesz szó, egy önálló fejezetben a Lehetetlen
Képekről, (Impossible Images) a Bűn és Bűnhődés. Feloldozás?
című részben. Természetesen a gondolat azonos: Eljutott-e a
művészet a kiábrázolási képességének határaira? (A háború, a
Holokauszt után és az atomháború előtt)

|