Először néhány mondatot a rabbi-ról. A rabbi
egy héber szó, jelentése: mesterem, tanítóm, uram. A
rabbi őseredeti értelmében annak az embernek a
tiszteletteljes megszólítása volt, aki tudása, bölcsessége
vagy példaadó viselkedése révén érdemelte ki e titulust. A
szó, a rabbi szó, fiatalabb hivatalánál, hiszen
ahogyan Weisz Pál néhai hódmezővásárhelyi rabbi, majd
debreceni főrabbi, később pedig Méir Weisz
néven a jeruzsálemi Héber Egyetem tudós professzora írta: "Rabbi
volt már akkor is, amikor rabbi még nem volt."
Ugyanis az a hivatás, az a képesség melyet e szó jelöl, az
ún. Nagy Gyülekezet Férfiaitól
(Ansé kneszet hágdolá) származik az ante V.
századból, míg a rabbi "funkciói" csak a post I.
században körvonalazódtak. A XIX. századtól, a zsidóság
emancipációját követően azonban gyökeresen megváltozott a
rabbi szerepe a közösségén belül. A zsidóság egy része
vallási felekezetként definiálta önmagát és be kívánt
tagozódni a többségi társadalomba, élni kívánt az
emancipáció lehetőségével, a felkínált jogokkal.
Több-kevesebb sikerrel beilleszkedett a világi
államgépezetbe, nem vitte már peres és egyéb ügyeit a
rabbi, illetve a rabbinikus bíróság elé és világi
iskolában taníttatta már gyermekeit. Gyakorlatilag a
rabbinak megmaradt a zsinagóga, a maga korlátozott
lehetőségeivel a hitélet ápolására, de tulajdonképpeni "ősi"
feladata nem változott, ahogyan Hevesi Simon, a Dohány utcai
zsinagóga volt főrabbija írta: "kihatással lenni az
életre." Előadásunk egyik tárgya: Kohlbach Bertalan,
rabbi (is) volt. Rabbi volt, bár ténylegesen a
rabbi-hivatalt csak néhány évig töltött be, de Hevesi Simon
előbb említett mondásának tökéletesen megfelelt,
"kihatással" volt az életre, korának közismert személyisége
és a zsidó néprajz egyik avatott úttörője, művelője volt.
Most, őróla néhány szót. A Kohlbach család 1729-ben
telepedett le a felvidéki Liptószentmiklóson (ma: Liptovsky
Mikulas - Szlovákia), ahol Kohlbach Bertalan /Bernát/
megszületett 1866-ban. Anyai nagyapja: a híres és jámbor
liptószentmiklósi rabbi Ber Nicolau volt. Apai nagyatyja:
Mendel Kolbach
molnár és lisztkereskedő volt a tolna megyei Hőgyészen.
Apja: Kohlbach Sámuel 1870-ben bekövetkezett haláláig a
komárom megyei Ács zsidó hitközségének rabbija volt. Anyja:
Ber Jentel/Jetti, férje halála után hazaköltözött anyjához:
Ber Nicolau özvegyéhez Liptószentmiklósra, kit Kohlbach
gyakran felidéz néprajzi dolgozataiban. Kohlbach Bertalan
tanulmányait 1879-ben kezdte a budapesti Országos Rabbiképző
Intézet úgynevezett alsó tanfolyamán.
Az 1884/1885 tanévben a breslaui (ma: Wroclaw -
Lengyelország) Jüdisch-Theologisches Seminar hallgatója volt
az akkori szokásoknak megfelelően. 1885 őszétől a Rabbiképző
úgynevezett felső tanfolyamának-, és a Budapesti Magyar
Királyi Tudományegyetem Bölcseleti Karának volt a
hallgatója. 1888-ban doktori vizsgát tett az egyetemen,
disszertációját Jehuda ibn Balam-ról, a XI. századi
nyelvészről és költőről írta.
1890-ben avatták rabbivá és még az évben a
Temesvár-Gyárváros (ma: Timisoara-Fabrica - Románia) zsidó
hitközsége
megválasztotta rabbijának. Temesvári működése alatt a
különböző felekezetek papjaival igen jó kapcsolatokat ápolt,
lelkes hazafi volt, ezért beválasztották a Magyar-Társaskör
vezetőségébe is. Tagja volt az Izraelita Magyar Irodalmi
Társulatnak (IMIT) 1894-es megalakulásától 1944-ben
bekövetkezett haláláig. E Társulat célja volt a zsidóság
vallásos és tudományos irodalmának és felekezeti életének a
megismertetése. Évkönyvei (IMIT Évkönyvek) jelentős szellemi
alkotásokat tartalmaztak, sok tudományos igényű tanulmány
első megjelenésének színterei voltak. Kohlbachnak is számos
publikációja jelent meg itt. Temesvári évei nem voltak
gondtalanok, mert a hitéleti újítások miatt a konzervatívok
részéről sok támadás érte, de ő nem akarta elveit és
meggyőződését feladni, ezért 1896-ban lemondott állásáról
és még az évben Berlinbe költözött és beiratkozott az
egyetemre. Itt klasszika filológiát, művészettörténetet és
esztétikát tanult, valamint tökéletesítette német
nyelvtudását. Berlinből hazatérve tanulmányait a Budapesti
Tudományegyetem bölcseleti karán folytatta, ahol tanári
képesítést szerzett latin és német nyelvből 1897-ben. Tanári
pályáját a kaposvári Magyar Királyi Állami Főgimnáziumban
kezdte, majd körmöcbányai, később a nagyváradi állami
főreáliskolához helyezték. 1909-től a budapesti Szt. István
gimnázium tanára volt nyugalomba vonulásáig, 1932-ig. Tanári
hivatása mellett elkötelezetten munkálkodott a Magyar Zsidó
Múzeum megalapításán, amelynek terve 1896-ban, a millenniumi
ünnepségek egyházművészeti kiállítása alkalmából vetődött
fel. A múzeum létrehozásával kettős cél valósult meg.
Egyrészről a zsidó vallási emlékek összegyűjtése és
bemutatása, másrészről pedig a magyar zsidóság történelmére
vonatkozó anyagok megőrzése, feldolgozása és megismertetése.
Kohlbach érdeklődési területéből kiindulva, zsidó néprajzi
múzeum tervére gondolt
és a múzeum ügyét lelkesen támogatta minden fórumon.
Az előkészítő munkákban és a továbbiakban nagy szerepe volt
Kohlbach Bertalannak, ki 1915-1929 között a múzeum őre (mai
szóhasználatal: tudományos vezető) volt.
1944. február 25-én halt meg,
a budapesti Kozma utcai temetőben van sírja.
Kohlbach Bertalan legfőbb érdeme a
zsidó néprajz kutatása, népszerűsítése és bevezetése a zsidó
és a nem zsidó köztudatba, valamint aktív részvétele az
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat (IMIT) és a Magyar Zsidó
Múzeum megalapításában és további tevékenységében.
Kohlbach Bertalan zsidó néprajzi közleményeiből néhány
szemelvény
Állatvédelem a zsidóságban
címmel írta Kohlbach első fontosabb néprajzi közleményét.
Itt írja
a következőket: "A zsidóság az istenszolgálatba bevonta az
állatot is, különösen akkor, amidőn maga is szabad prédája
volt az elnyomásnak, miként az állat; jól esett rámutatnia,
hogy Isten gondját viseli az állatnak is, nem feledkezik meg
az ő népéről sem."
(…) "Az állatok kímélése, védelme egyik jellemző vonása a
zsidóságnak, hiszen egyik legendában Mózes rátermettségét Izraél
vezetésére összefüggésbe hozza pásztorkodásával."
A Tűz és fény c. tanulmányának
bevezetésében írja: "Nincsen a zsidóságban oly elem,
amelynek annyi szerepe jutott volna mint a tűznek és a
fénynek. A család magányában úgy, mint a vallásos
gyülekezőhelyein, örömben és gyászban egyaránt kigyúlnak a
fényforrások…"
Kohlbach alaposan végig is járja a tűz és a fény szerepét a
zsidó hagyományban, ahogyan megfogalmazza: "…segédmunkáktól
most eltekintek; a szerte szétszórt darabok között én akarok
végigjárni és felkutatni a mondai elemeket, amelyekben Isten
maga tűz képében megjelen meghittjeinek…"
Ismerteti az Ábrám áldozatának darabjai között
áthaladó tüzet,
a Mózesnek megjelenő "égő tüskebokrot",
az Egyiptomból kivonuló Izraélt vezető
tűzoszlopot
és azt a tüzet, amelyben Isten megjelent a Szináj-hegyen.
Majd az Ábel,
Gideón,
Elijáhú
és Nehemia
áldozatát megemésztő tűzről értekezik. Szól az "égi
szekérről," a merkáváról;
a tűzről, mint büntető eszközről
és a "pokol tüzéről".
Ismerteti a "tűzistenekhez" (Kemos, Moloch) kötődő
bibliai helyeket,
a tűzáldozatok szerepét,
kitérvén a vörös szín tűzhöz köthető bűnengesztelő
funkciójára.
Az angyalokról írott vizsgálódásában
kritikát gyakorol a hagyományos és az ő idejében bevett
fordítással szemben, ugyanis azt írja, hogy az Uriel
névnek "Isten lángja"
a helyes fordítása. Az örök lámpásról, a menóráról
írt fejtegetésében
a "hétágú mécstartót" az asszír-babiloni mítoszkörbe utalja
"amennyiben a hét planéta szimbóluma lehetett."
A chanuka-mécses
ismertetésénél
megemlíti a karácsonyfán égő gyertyákat is, és idézi kisfiát
"midőn a ragyogó karácsonyfa láttára ekkép szólt volt: «G…
néni, a papánál szebb; itt nem /?/
egyszerre ég minden gyertya; nálunk lent minden este eggyel
több, és én is gyújthatok.»
A szombatról szóló részben
eredeti magyarázatot hoz a gyertyák meggyújtása utáni szemek
eltakarására: "De miért takarja el a fényt a nő, midőn
Istenre vezeti vissza az ünnepi, különösen és első sorban a
szombati mécses meggyújtását? A párszik a legfőbb imát a tűz
előtt mondták el;
hogy még a tűz imádásának a látszata ellen is demonstráljon
a hagyomány, elrendelte, hogy takarja be szemét a nő, ha
elmondja a gyertyagyújtás benedictióját."
A gyertya és mécses a családi körben fejezetben
írja: "A gyermekágyas és az újszülött együvé tartozik;
mindkét esetben a fény a megrontás elleni óvószer. Nem
varázsrontó, hanem az ünnepélyes díszt emeli a fény a fiú
körülmetélési ünnepén."
Sütemények a zsidó szertartásban című monográfiájában
először A kenyér-pár szertartását ismerteti.
Így kezdi fejtegetését: "A manna kettős adagjából fejlődött
a zsidó család asztalán a szombat és ünnep jellegzetes «lêchem
misne»-je, a hajfonat alakú sütemény."
A magyar zsidóság körében
bárhesz néven közismert "sütemény" értelmezése
kapcsán szól az asszonyok hajlevágási szokásáról is.
Megállapítja: "A zsidó nő, aki esküvője előtt tényleg
levágta hajfonatait, valószínűleg graeco-germán hatás alatt
mint szimbólumát az odaadásnak és alárendelésnek…"
Az ünnepi és alkalmi sütemények fejezetében
az Ünnepi sütemények
között megemlíti, hogy a "hosszú maccaróni alakú metélt
Semini acéreth-kor"
összefügg az ünnepi rítussal, mivel ekkor az esőért
imádkozunk és "a fonatos metélt a földi giliszta (Regenwurm)
ábrázolása", amint azt Kohlbach az édesanyjától hallotta.
Az alkalmi sütemények
között megemlékezik az iskolás gyermekek által az első
vizsgájuk után fogyasztott "resegrüten" nevű süteményről,
mely egy mézes-diós-mazsolás-borsos (!) tészta volt, amit
beleszúrt vesszőkkel, virgácsokkal együtt sütöttek meg.
Magyarázatként ezt írta: "Lehetséges, hogy egy ma már
kivesző pedagógiai elv szemléltetése volt e sütemény: borsos
verés útján jut a gyerek a tudás édes gyümölcséhez."
A kürt szava című monográfiájában
ismerteti A sófar alakját
és A sófar rendeltetését a Biblia népénél.
Itt írja: "Békében gyülekezésre hívja a közönséget;
törvények, rendeletek, intézkedések kihirdetését a kürtszó
előzte meg; miként ma is számos vidéki városkában a dobszó.
Máskor meg az a rendeltetése, ami a kereszténységben a
harangszóé: az ünnepeket bevezeti, az ünnepi körmenetet,
processziót ünnepélyes zúgásával kíséri. Végre a vészharang
szerepét is játsza a sófar."
Majd kimerítően ismerteti a Bibliában előforduló locusokat,
melyek a sófárt megemlítik. A sófar és az egyházi átokról
szóló fejtegetésének
végén megemlíti, hogy 1896-ban, temesvári rabbiságának
idejében, a sófár megfújásának engedélyezését kérte, amint ő
írta: "egy műveletlen hitfelem",
mert menye egy baleset folytán meghalt és mivel áldott
állapotban volt, a sófár segítségével kívánta világra
szólítani a gyermeket. "Én természetesen minden babonától
irtózván, az engedélyt megtagadtam, hitfelemet orvoshoz
utasítottam… -írta Kohlbach.
Az égő tüskebokor című tanulmányában
Kohlbach visszatér egy korábbi írására, amely a tűz szerepét
írta le a zsidóságnál.
Ezen írásában több korabeli szerzőt és bibliai helyeket
idézve bizonyítja, hogy a zsidóság - több néphez hasonlóan -
úgy vélte: "a tövisbokor gallyaiban tűz lappang, amely onnét
olykor kicsap anélkül, hogy a bokor maga megégne."
A Mózes által látott "«symbolikus» tünemény leírója a
keményfájú, száraz, tüskés bokrot a tűz fészkének tartotta.
Ágaiban, gallyaiban – ókori felfogás szerint – ott volt a
tűz, a szikra. Az őskori ember primitiv ismeretköre láttatta
Mózessel a lobogó, de el nem égő tövises fát."
Majd tanulmányának végén megjegyzi: "Nem szegényebb a
zsidóság őskulturája, mint a többi kulturnépé; megtaláljuk
benne az ősművelődés legkülönbözőbb megnyilvánulásainak és
formáinak nyomait, csak el kell merülnünk a Bibliába."
A zsidó ház folkloreja című írásában
a családi eseményeket ismerteti nagy vonalakban, ahogyan
írja cikkének végén: "Elvezettem Önöket tisztelt olvasóim, a
zsidó otthonba, vázlatosan feltártam Önök előtt egyes
formák, szertartások eredetét, hogy ne idegenül álljanak
velünk szemben, ha hallanak róluk, ha résztvesznek bennük,
hanem lássák a zsidó otthonban ma is, ezentúl is a zsidó
psyche, a zsidó vallási és érzelmi életnek szent hajlékát."
1930-ban jelent meg következő néprajzi vonatkozású
tanulmánya
az IMIT Évkönyvben, amelyet így kezd: "S föléledt az
Évkönyv! S folytatom a munkát, amelyet Bacher
és Bánóczi
égisze alatt
végeztem; leszállok a zsidó néprajz mélységeibe és felhozom
onnét ama sok gyöngyöt és füzér alakjában kínálom
hittestvéreimnek elsősorban, hadd ismerjék meg vallásunk
formáit, szertartásait és ne álljanak tanácstalanul, sajnos,
gyakran figymálva, mosolyogva, ha keresztény felebarátjuk
tudakolja szimbólumaink és szertartásaink értelmét. Ha
olykor közre is játszik a babona, – hiszen nem a próféták
szintjén áll a zsidó népélet, nem a XIX. és XX. század
alkotása – a zsidó életnek takargatni valója nincsen;
fejlődésen ment keresztül és a legkülönbözőbb népekkel
érintkezvén őskorától kezdve, primitiv képzetekkel jártak
primitiv formák is."
Tanulmányának első részében
a zsinagógával foglalkozik, történelmét, előírásait,
szokásait ismerteti. Alakjáról ekként ír: "A zsinagóga
alakját sokáig a milieu írta elő: a zsidót befogadó
társadalom szűkkeblűsége és zsidógyűlölete, a hitközség
anyagi helyzete és végre a beépítendő telek alakja és
fekvése."
A zsinagógák tájolásáról a következőket jegyzi meg: "A
Talmud Dániel könyvére hivatkozik, amely szerint az emeleti
lakás ablakai Jeruzsálem felé nyíltak (Dán. 6., 11.). Magam
ennél régibb utalást találok Salamon király avatóbeszédében:
«Ha háborúba indul néped … és imádkozik az Úrhoz ama
város irányában … és ama ház felé fordulva, amelyet
neved dicsőségére építettem, hallgasd meg az égben
imájukat….» (Királyok I. k. 8,44-45.)
A szertartási tárgyak között Kohlbach megemlíti, hogy volt
az "igen régi községekben egy falóca, amelyben különösen êrev jóm kippúrkor lefolyik a malkûth-procedura,
amennyiben a bűnbánó vagy vezeklő hívőre a Szentírás (Móz.
V.k. 25,3.) előírta és a Makkot talmudi tractatus
szabályozta 39 ütést szíjjal rámérik."
Tanulmánya második részében
a zsinagógai szertartásokat ismerteti. Itt említi meg a
napjainkra már kiveszett szokást: a zsinagóga ajtajának
háromszori megkoppantását annak kulcsával, amelynek
párhuzamait látja a démonok és a meghaltak lekeinek
kiűzésében, amit a görögök és a rómaiak is gyakoroltak.
E részben ismerteti a fehér szín szerepét az öltözködésben,
a fej betakarásának szertartását,
a kohaniták
és a nem kohanita zsidók lábbeli levételét,
az éruv
szertartását,
a szukkoti
csokrot,
a hosáná rábbái
fűzfacsokrot,
valamint a sávuotkor
szokásos virágdíszítéseket.
A bűnbocsánat napja. (Jóm hakkippúrim)
című közleményében viszonylag kevés néprajzi adatot
említ, itt inkább az etikumra helyezi a hangsúlyt, miként
azt a cikk befejező sorai is mutatják: "Több ezer éves
igazságtalanság, barbárság nem tudta letéríteni az üldözött,
letiport, megrugdosott, leköpött, kiközösített zsidóságot az
emberiesség (humanitás) útjáról, mert a tudat küszöbe alatt
is hat a jóm hakkippúrim eszméje."
Írása első részében
Westermarck nézeteit
ismerteti a böjtről. Összegzésül megjegyzi: "Abban
megállapodhatunk, hogy a bőjt mai formájában a vezeklés
kelléke és szimbólikusan a reális állatáldozat pótlása."
A második részben
ismerteti az engesztelés szertartását a pusztai- és a
jeruzsálemi Szentélyben. Itt írja a következőket: "A néphit
szerint a jóm kippúrt követő reggel megjelenik a Sátán az Úr
színe előtt: Tegnap, hogy adták a megtérőt, megbánót,
zsúfolásig megteltek a templomok és ma már félig üresek «Zu
Gott’s Namen!» Isten igazolására! Szólt nekünk
apátlan kis árváknak nagyanyánk: siessetek a reggeli imához!
Hadd szégyenüljön meg a Sátán és ismerje el Isten
irgalmasságának (!ymij}r'h;
td"mi)
jogusultságát.
A harmadik részben
megemlíti az ünnep előtti megmerítkezést a mikvében,
a fehér vászonköntöst,
a bőrtalp nélküli lábbeli viselését
és az arcra borulás előírását.
Írásának negyedik részében
jom kipur erkölcsiségével foglalkozik. "Etikuma a jóm
kippúrnak az alázatosság. Ha az élet válaszfalat emel
is az emberek közé, az igaz megtéréssel jár az emberi
szolidaritás vállalása."
1937-ben írta Hegyek, dombok és szirtek a Szentírásban
című cikkét az IMIT-Évkönyvébe.
Ekként kezdi: "Hegymászónak vallom magamat. Gyermekéveim óta
szeretem a hegyeket; a Kárpátok tövében jártam elemi
iskolába és valahányszor Liptószentmiklóson töltöttem nagy
vakációmat, legszívesebben fölmentem az ún. szmrecsányi
erdőbe; ott készültem vizsgáimra, werthereskedtem,
imádkoztam és verseltem; ott szőtte álmát a fiatal
szeminarista, miképpen nyeri meg a megreformált, eszményi
zsidóságnak leendő hitközségét; ebben az erdőben írta és
betanulta a prédikációt, amelynek megtartásával megtisztelte
az őseihez, rabbi Szináj Lamdon- és rabbi Ber mi-Miklóshoz
hűséges liptószentmiklósi hitközség. Ma is vonzanak engem a
gleccserek és hófedte hegyormok, a Magas-Tátra úgy, mint a
tiroli dolomitok. A 3030 m magasságban épült Britannia-Hütte
előtti kőpadon ülve eltűnődöm: A Bibliában is szerepel a
havas, a hegység: Libanon, Karmel, Hóreb, Móriah, a Gilboa,
Cijón hegye stb. Talán érdemes volna egyszer erről írni, nem
tisztán a földrajz szemszögéből…"
Kohlbach ígéretéhez híven valóban végigvezeti az olvasót a
Biblia elejétől a végéig a hegyeken, dombokon és szirteken.
Az IMIT 1938-as Évkönyvében jelent meg a tfilinről, tálitról
és a mezuzáról írt tanulmánya,
amelyet németül (a tálitról szóló rész kivételével) már
1910-ben publikált
és az IMIT 1910. február 15-én tartott ülésén rögtönzött
előadást is tartott e tárgyakról, de az ott ért támadások
miatt még nem publikálta magyar nyelven.
Tanulmányának első fejezetében
a tfilinről ír, amelyet a tetoválás pótlásaként fog fel
Kohlbach és akként indokolja, hogy az ősi időkben a
zsidóságnál is a megrontás elllen, valamint "az istenséggel
való egyességnek és szövetségnek volt a jegye"
az Örökkévaló nevének a karra és a homlokra való tetoválása.
E tetoválás csak a családfőket, az elsőszülötteket illette,
kik az Istennek szóló áldozatok bemutatását végezték. Az
egyiptomi kivonulás után azonban az áldozatok bemutatását, a
papi szolgálatot átvette Lévi törzse
a családfőktől, az elsőszülöttektől. Lévi törzsén belül is
Áron nemzettsége
lett az, kik az áldozatokat bemutatták, ezért az Isten
nevének karra és homlokra való tetoválásának kötelezettsége
is rájuk szállt, mégpedig a főpapra, mint a papok
vezetőjére. Isten előtt tehát a főpap lett "Izrael
szószólója, képviselője; benne egyesült mindama kiváltság,
amely azelőtt az elsőszülöttet megillette. (Mózes II. k. 24.
fej. 5. v. ..."
Viszont a főpapnak és az Áron nemzettségéből származóknak, a
kohanitáknak testileg is hibátlannak kellett lenniük, így
egy "levehető tetoválást" készítettek, egy aranylemezt,
amelyen ott volt az Örökkévaló neve, és azt fel lehetett
kötni és le lehetett venni. A Szentély pusztulása után
azonban a főpapi funkció megszűnt, minden zsidó férfi "pappá
lett" saját családja számára és "megörökölte" e jegyet,
amelyet ezután egy bőrre véstek vagy domborítottak és
szíjakkal láttak el, hogy fel- illetve levehető legyen. A
tanulmány második fejezetében
a tálit lényegéről így ír: "A tetoválás legrégibb formája a
forradásos, heges bevágás (…) a testről átment a
forradásos dísz a ruhára mint rojt és szakrális lett…"
A harmadik részben
a mezuzáról ekként vélekedik: "A gyermek életét
biztosítja ez az amulett, a tetoválás átvitele a házra.
Kohlbach tehát e három vallási "kegytárgyat" az ősi
tetoválás maradványaként, annak továbbéléseként fogja fel.
Utolsó néprajzi vonatkozású írása, amelyet a Népszerű Zsidó
Könyvtár című könyvsorozat részére írt, a Zsidó néprajz
címet viseli. Ebben a tanulmányában nem kizárólag a néprajz
eszközeit használja, hanem mintegy önigazolást keresve,
szenvedélyesen cáfolja a faji ideológia létjogosultságát, a
zsidóságot ért sztereotip vádaskodásokat. A folklorista
Kohlbach egy jellemző mondata a Libanon című folyóiratból,
amely e munka egy részének a kivonatát adja: "A zsidó folklore
van olyan fontos, mint a zsidó história, talán még
fontosabb, mert testünkről, lelkünkről számol be
önönmagunknak és válaszol embertársainknak…"
Két utolsó megjelent írása
a Zsidó néprajz című tanulmányából egy alfejezet
rövidebb változata, új adatokat már nem hoz.
Kohlbach Bertalan munkálkodását a zsidó
néprajz terén ő foglalja össze halála előtt egy évvel a
legtalálóbban: "A zsidó néprajzi ősrengetegben néhány
járható ösvényt feltártam. A nagy anyag részletes
feldolgozásra vár, de az idő mostoha, (…) a sok üldözés
ritkítja sorainkat, volna kutató, de nincs hol közölje
észleleteit, kellene egy külön zsidó "Ethnographia"
folyóirat. Sapientia sat……"
Kohlbach Bertalan fontosabb néprajzi publikációi
/magyarul/
IMIT Évkönyv - 1910.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita. Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1910. 96-129 old.
- Állatvédelem a zsidóságban. Adatok
a zsidó néprajzhoz.
I. Az
állatvédelem forrásai
II. Az állatvédelem formái
A)
Az élő állat védelme és fizikai megkímélése
B)
Az élő állat érzelmeinek megkímélése
C)
A leölt állat lelkének megkímélése
IMIT Évkönyv - 1912.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1912. 191-256 old.
·
Tűz és fény. Adatok a zsidó néprajzhoz.
I. A tűz teremtése
II. A tűz és
fény a mithoszban
1.
Isten tűz kíséretében vagy képében. Ábrahám áldozata.
Mózes látomása. Izraél vezetője.
2.
Isten kegyének megnyilatkozása a tűzben. Ábel
áldozata. Gideón áldozata. Elijáhú áldozata. Nehemia
áldozata. Rabbi Jochanan ben Zakkai utazása. R. Jósua és R.
Jószé, a pap (kóhen) látomása.
3.
A tűz, mint büntető eszköz és mint legfőbb jutalom
III. A tűz és a fény a theológiában
1.
Tűzistenek és tűzáldozatok. Tűzáldozatok
2.
A glória és a szentlélek
- Az angyalok
IV.
Világítás a templomban
- Az örök lámpa
- A viaszgyertya-nyaláb (Havdála)
- Fényhatások a sátorok ünnepi
rendjében. A fáklyás ünnep. Hósanna-rabba. A Tóra
ünnepe.
- A chanuka mécses. (Menóra)
- A fény a kegyelet szolgálatában
V. Világítás
a családban
- A szombat
- A gyertya és mécses a családi
körben
IMIT Évkönyv - 1914.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1914. 144-162 old.
·
Sütemények a zsidó szertartásban. Adatok a
zsidó néprajzhoz.
I.
A kenyér-pár szertartása. (Lechem misne)
II.
Ünnepi és alkalmi sütemények
1.
Ünnepi sütemények
2.
Alkalmi sütemények
IMIT Évkönyv - 1915.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1915. 121-145 old.
·
A kürt szava. Adatok a zsidó néprajzhoz.
A sófar
alakja
A sófar
rendeltetése a Biblia népénél
A sófar
szerepe az ünnepi szertartásban
A sófar és
az egyházi átok
IMIT Évkönyv - 1916.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1916. 237-248 old.
·
Vallásrégiségek a Magyar Zsidó Múzeumban
I.
Templomi berendezési és szertartási szerek és
eszközök
II.
Szertartási és felszerelési tárgyak és eszközök a
családi életben lefolyó egyházi ünnepeken
III.
Szimbólumok és amulettek
IMIT Évkönyv - 1917.
Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1917. 188-194 old.
·
Az égő tüskebokor. Adat a Biblia néprajzához.
Mult és Jövő - 1924.
Szerkeszti és kiadja: Dr. Patai József.
Bp. 1924. 264-265 old.
·
A zsidó ház folkloreja. Családi ünnepek.
Magyar-Zsidó Szemle - 1926.
Jubileumi Emlékönyv / Dr. Blau Lajos
Szerk.: Hevesi Simon, Klein Miksa és
Friedman Dénes. Bp. 1926. 270-275 old.
·
Mózes Midján határán
IMIT Évkönyv - 1930.
Szerk.: Szemere Samu. Kiad.: Izraelita
Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1930. 175-193 old.
·
Folklore a zsinagógában
I. A
zsidó templom
II.
Zsinagógai szertartások
IMIT Évkönyv - 1934.
Szerk.: Szemere Samu. Kiad.: Izraelita
Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1934. 272-293 old.
·
A bűnbocsánat napja. (Jóm hakkippúrim)
I.
A bőjt mint a vezeklés és megbánás eszköze
II.
A jóm hakkippúrim történeti fejlődése
III.
Jóm hakkippúrim külsőségei
IV.
A jóm hakkippúrim etikuma
IMIT Évkönyv - 1937.
Szerk.: Szemere Samu. Kiad.: Izraelita
Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1937. 119-147 old.
·
Hegyek, dombok és szirtek a Szentírásban
I.
Hegyek, dombok és szirtek a Szentírásban
II.
Hegy és domb szerepe a vallásban
III.
Hegyek és dombok hadászati szemszögből
IV.
Hegyek és dombok turisztikai jelentősége
V.
Hegyek és dombok természetrajzi jelentősége
VI.
Hegyek, dombok, szirtek képben és hasonlatban
EMLÉKÖNYV DR. MAHLER EDE A BUDAPESTI
KIR. MAGYAR PÁZMÁNY PÉTER TUDOMÁNYEGYETEM NY. NYILVÁNOS
RENDES TANÁRÁNAK NYOLCVANADIK SZÜLETÉSNAPJÁRA, KIADJÁK
BARÁTAI, TISZTELŐI ÉS TANÍTVÁNYAI.
Budapest, 1937. 442-445 old.
- A habdáláh
- "Beszámim"-tartók
IMIT Évkönyv - 1938.
Szerk.: Szemere Samu. Kiad.: Izraelita
Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1938. 176-195 old.
·
Tefillin és tallith. Adatok a zsidó néprajzhoz
I.
A tefillin
II.
A tallith
III.
Függelék. A mezuza.
Ararát Évkönyv.
Zsidó magyar almanach. Bp. 1940. 47-50
old.
·
Fejezetek a zsidó néprajzból
Libanon.
Bp. 1943. 52-55 old.
·
Adatok a zsidó néprajzhoz
Kohlbach Bertalan fontosabb néprajzi publikációi
/németül/
·
Spuren der Tätowierung im Judentum
Allgemeine Zeitung des Judentums. 1911.
LXXV.
549-550; 560-562; 583-585; 594-595;
619-620 old.
·
Tierschutz im Juden
Zeitschrift des Vereins für Volkskunde.
1913. XXIII. 225-249 old.
·
Feuer und Licht im Juden
Zeitschrift des Vereins für Volkskunde.
1914. XXIV. 265-271 old.
Zeitschrift des Vereins für Volkskunde.
1916. XXVI. 113-128 old.
Zeitschrift des Vereins für Volkskunde.
1925/26. XXXV. 13-25 old.
·
Die Gebetstracht bei den Juden
Zeitschrift des Vereins für Volkskunde.
1929/30. XXXIX. 286-290 old.
·
Volkskundliche Streifzüge inder Synagoge
IRODALOM
A MAGYAR
ZSIDÓK LAPJA (szerkesztőségi cikk)
1944 Dr. Kohlbach Bertalan halála. A MAGYAR ZSIDÓK
LAPJA. 6. évfolyam 9. szám /1944. március 2./
BÁRKÁNY,
Eugen- DOJC, Ludovit
1991 ŽIDOVSKÉ NÁBOŽENSKÉ OBCE NA SLOVENSKU.
Bratislava. Vydavatelstvo VESNA. 287-292 old.
BENOSCHOFSKY Ilona-SCHEIBER Sándor
1987 A Budapesti Zsidó Múzeum. Bp. Corvina.
BLAU Lajos
Dr.-KLEIN Miksa Dr.
1927 A Rabbiképző első 50 éve. In: Blau Lajos Dr. és
Klein Miksa Dr. Emlékkönyv a Ferenc József Országos
Rabbiképző Intézet ötven éves jubileumára 1877-1927. I.
kötet. Bp. 77 old.
1890 Budapesti Országos Rabbiképző Intézet Értesítője.
1889/90 tanév. Bp. 2. old.
CARMILLY-WEINBERGER, Moshe (szerk.)
1986 The Rabbinical Seminary of Budapest 1877-1977. A
Centennial Volume. Studies in its History and its Scholarly
Record. Sepher-Hermon Press, Inc. for The Alumni
Association of the Rabbinical Seminary of Budapest. New
York.
DEBRECENI
Kornélia (szerk.)
1992 Magyar írói álnév lexikon: a magyarországi írók
álnevei és egyéb jegyei. Bp. PIM.
1997 Encyclopaedia Judaica /CD/. Judaica
Multimedia Ltd, Jerusalem.
FORRAI
Márta
2002 Kohlbach Bertalan. Szakdolgozat. Országos
Rabbiképző-Zsidó Egyetem Liturgiatörténet-előadó szak. Bp.
FRIEDMAN
Dénes
1930 Mutató az Izraelita Magyar Irodalmi Társulat
huszonöt Évkönyvéhez (1895-1918, 1929). In: IMIT Évkönyv
- 1930. Bp. 367-368 old.
GULYÁS Pál
1956 Magyar írói álnév lexikon. Bp. Akadémiai.
GULYÁS Pál
adatgyűjtéséből sajtó alá rendezte: Viczián János
1995 Magyar írók élete és munkái. XVI. Bp.
Argumentum és az MTA Könyvtára. 842-843 old.
HERZOG Emil
1894 A zsidók története Liptó Szt-miklóson. Bp.
Rózsa Ottó könyv, Szerző kiadása.
KOHLBACH
Bertalan
1890 A hittan elemei az izraelita ifjúság számára.
Temesvár. Veres Sámuel ny.
KOHLBACH
Bertalan
1918 Az Országos Rabbiképző-Intézet első dekászából.
IMIT Évkönyv - 1918. Bp. 66-88 old.
KOHLBACH
BERTALAN
1929 Lamdon Szináj. Magyar Zsidó Szemle XLVI. évf.
Bp. 56-63 old.
KOHLBACH
Bertalan
1932 Rabbi Bêr Nicolau (1794-1861). Magyar-Zsidó
Szemle XLIX. évf. Bp. 6-23 old.
KOHLBACH
Bertalan
1890 Székfoglaló beszéd. Tartotta: Dr. Kohlbach
Bertalan Temesv[ár]-Gyárv[árosi] rabbi 1890. ápr. 1.
Temesvár-Gyárváros. Oberländer ny.
KOMORÓCZY Géza (szerk.)
1995 A zsidó Budapest. Emlékek, szertartások,
történelem. Bp. Városháza-MTA Judaisztikai
Kutatócsoport. 1-2. köt. (Hungarica Judaica 7.)
1994 Magyar Nagylexikon 3. Bp. Akadémiai. 1994.
390-391 old.
LÁNYI
Menyhért-özv. PROPPERNÉ Békefi Hermin
1933 Szlovenszkói zsidó hitközségek története.
Kassa. 179-224 old.
MEZEY
Ferenc recenziója.
1892 Mezey Ferenc recenziója. Magyar Zsidó Szemle.
IX. évf. Bp. 273-280 és 659-664 old.
MULT ÉS
JÖVŐ (szerkesztőségi cikk)
1944 Dr. Kohlbach Bertalan halála. MULT ÉS JÖVŐ.
XXXIV. évfolyam/1944 március.
NEUMANN
Ernő
1999 Törekvések a temesvári zsidó hitélet elmélyítésére a
toleranciától a vészkorszakig. In: Gábor György (et al.)
"A tanítás az élet kapuja" / Tanulmányok az Országos
Rabbiképző Intézet fennállásának 120. évfordulója
alkalmából. Bp. Országos Főrabbi Hivatal. 285-286 old.
OLÁH JÁNOS
2005 Judaisztika. Bp. Bookmaker.
LŐWINGER, Samuel Dr. (ed.)
1948 Seventy
Years. A tribute
to the seventieth anniversary of the jewish
theological seminary of
hungary (1877-1947).
Bp. 34. és 37. old.
SCHEIBER
Sándor
1950 Kohlbach Bertalan. Ethnographia. 1950. 128
old.
SCHEIBER
Sándor
1996 Kohlbach Bertalan és a zsidó néprajz. In: Scheiber
Sándor: Folklór és tárgytörténet. Teljes kiadás. Bp.
Makkabi. 378-390 old.
SINGER
Jakab
1928 Temesvári rabbik a XVIII. és XIX.-ik században.
Seini, - (Szinérváralja) Wieder Jakab könyv. 56-57 old.
SZÉCSI
József
1982 Mutató az IMIT és a MIOK huszonegy Évkönyvéhez
(1931-1980). In: MIOK Évkönyv 1981-82. Bp. 559. old.
SZINNYEI
József
1899 Magyar írók élete és munkái VI. Bp.
Hornyánszky Viktor Könyvkiadóhivatala. 696-698 old.
UJVÁRI
Péter (szerk.)
1929 Zsidó lexikon. Bp. Magyar Zsidó Lexikon
kiadása.
Oláh
János
IMIT Évkönyv - 1910. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1910. 96-129 old.
Állatvédelem a zsidóságban. Adatok a zsidó
néprajzhoz.
IMIT Évkönyv - 1912. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1910. 191-256 old. Tűz és
fény. Adatok a zsidó néprajzhoz.
IMIT Évkönyv - 1914. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1914. 144-162 old. Sütemények
a zsidó szertartásban. Adatok a zsidó néprajzhoz.
IMIT Évkönyv - 1915. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1915. 121-145 old. A kürt
szava. Adatok a zsidó néprajzhoz.
IMIT Évkönyv - 1917. Szerk.: Bánóczi József. Kiad.:
Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Bp. 1917.
188-194 old. Az égő tüskebokor. Adat a Biblia
néprajzához.
IMIT Évkönyv 1912: 191-256
Mult és Jövő - 1924. Szerkeszti és kiadja: Dr. Patai
József. Bp. 1924. 264-265 old. A zsidó ház
folkloreja. Családi ünnepek.
IMIT Évkönyv - 1930. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1930. 175-193 old. Folklore a
zsinagógában.
IMIT Évkönyv - 1934. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1934. 272-293 old. A
bűnbocsánat napja. (Jóm hakkippúrim)
IMIT Évkönyv - 1937. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1937. 119-147 old. Hegyek,
dombok és szirtek a Szentírásban.
IMIT Évkönyv - 1938. Kiad.: Izraelita Magyar
Irodalmi Társulat. Bp. 1938. 176-195 old. Tefillin
és Tallith. Adatok a zsidó néprajzhoz.
IMIT Évkönyv 1938: 177-186 - I. A tefillin.
IMIT Évkönyv 1938: 181-182
Fejezetek a zsidó néprajzból. In: Ararát Évkönyv.
Zsidó magyar almanach. Bp. 1940: 47-50