Tanulmányi kirándulás Morvaországba

Egyetemünk hallgatói - 12 fő - Szántó Imréné Dr. Balázs Edit, főiskolai docens vezetésével 2010. szeptember 26-tól 28-ig tanulmányi kiránduláson vettek részt Morvaországban, az ELTE Assziriológiai és Hebraisztikai Tanszék hallgatóival és oktatóival közösen.

Vasárnap reggel 7óra szemerkélő esőben kis csoportunk reménykedve készülődött az indulásra, hogy Morvaországban talán jobb idő vár reánk az utazás során. Itthon egy rövid pihenő Mosonmagyaróváron. E kitérő után az időjárás rosszabbra fordulása befolyásolta a tervezett beszámolók megtartását. Elsőként Szántó tanárnő mesélt (a morva-cseh-magyar párhuzam kezdetekről). Ezt követően Friedmann Sándor doktorandusz sok kisebb mozaikból álló beszámolóját hallhattuk Kaufmann Dávidról. Élete és munkássága, szülőközsége, gondolatai röviden. Őt követően a hebraisztika szakos hallgatók beszámolóját hallhattuk. Utunk első állomása Holešov volt.

Holešov:

A 15. századtól egyike a négy legjelentősebb morva zsidó közösségnek.

A régi zsinagóga helyén, mely fából készült s leégett, épült 1560-ban a Shach zsinagóga, reneszánsz stílusban. A 18. század 30-as éveiben barokk elemekkel gazdagodott, a belső falakat értékes, héber liturgikus szövegeket tartalmazó ornamentális szövegekkel látták el. Erről és sok egyéb hasznos információról Dr Komoróczy Szonja Ráchel tudományos segédmunkatárs/CV beszámolójában hallhattunk. Innen szakadó esőben mentünk a temetőbe. A 15. században második felében már létezett. Első említés erről 1651. A legrégebbi sírkő 1647-ből maradt fenn. Itt temették el Rabbi Meir Sabbataj ha-Kohent (Shach). Síremléke 1663-ból a zarándokok kedvelt úticélja. A sírok száma mintegy 1500 db.

http://www.virtualtravelglobe.com/holesov/sach-synagogue.html

Utunkat nyugati irányba folytattuk. Következő állomás helyszíne Prostéjov volt. A városról rövid vázlatos beszámolót hallhattunk.

Prostéjov:

1545-ben Reneszánsz korát éli a város.
1584-ben letelepedési jog a zsidóknak.
1602-ben Liturgiai könyv (szombati dalok).
-Ebben az időben 64 család él itt.

1713-ban 318 család.
1880-ban 1804 zsidó él, mely 1942-ben 1742-re csökken.
A szudéta vidékről 1938-ban menekültek  érkeznek.
A  1960-as években, működő aktív közösség.
Temető és két zsinagóga működött a városban.
Prágába szállították a kegytárgyakat a zsinagógákból.

Első napi utunk utolsó állomása Boskovice volt. Mely város Brnotól északra található. Szoros volt a program, néhány emberen jelentkezett a fáradtság. Ki pihenéssel, ki pedig étkezéssel töltötte e köztes időt a buszon. Sajnos az eső esett akkor is, mikor megérkeztünk.

Boskovice:

A város a Drahanska felföldön, körülbelül 35 km-re Brnotól északra talál- ható. Az első említés 1343 körül. 1454-ben száműzték a zsidó lakosságot. Abban az időben korlátozott jogok voltak és magas díjakat kellett fizetni annak, aki városban szeretet volna lakni. 1727-ben, amikor a gettó létre jött, volt az első teljes körű írásos nyilvántartás. A 17. században dolgozott hen- tes, szabó, fodrász, pénztárca készítő, ötvös, piros és fehér tímár, bőr munkavállaló, kard penge készítő, szekrény, szűcs, sapka készítő és mások. A várost tűz és járványok pusztították, amelyek érintették a keresztények és zsidók kapcsolatát. 1715-ben és a következő évben pestis pusztított és 200 zsidó halt meg. 1823-ban gyakorlatilag az egész város kétharmada leégett. Oka valószínűleg a túlzsúfoltság volt. 1848-ban az Emancipáció - független városrajza. Az egyik legnagyobb közösség. Azon morva központok egyike volt, melyben a 19. század közepén a lakosság egyharmadát zsidók alkották. Kiemelkedő talmudista tudós központ volt. A leghíresebbek ezek a tudósok. Sámuel ha-Levi Kolin, akit a helyi zsidó temetőbe temettek.

1851-ben Placek rabbi lett Morvaország főrabbija 1884-ig.

A különlegesen értékes zsidó negyedet a fennmaradt iskolával, a fürdővel, a kórházzal, a rabbinátussal, a gettó kapujával és a szökőkúttal sétaút köti össze. Az 1698-ban épült Maior zsinagóga a Traplova utcában, barokk stílusban. 1705-ben a krakkói Jeshaya Maler és Loeb festett belső falaira héber liturgikus szövegeket. Boskovice két másik zsinagógája elpusztult a második világháború után. A Potoční utcai temető a domb nyugati oldalán fekszik, valószínűleg a 16. században alapították. Az itt található 2500 sírkő szintén barokk, valamint reneszánsz stílusú, a legrégebbi 1670-ből származik. A híres, művelt és elismert rabbi Samuel ha-Levi Kolin (Mahazit ha-Shekel) elhunyt 1806-ban, sírja nevezetes zarándok hely.

http://www.virtualtravelglobe.com/boskovice/synagogue.html

Ezután ázottan, fáradtan, de élményekkel gazdagodva indultunk Brnoba a szálláshelyünkre.  Közös vacsora volt.

Reggel, ébredve azt tapasztaltuk, hogy az idő sajnos semmit nem változott. A hétfői napra tervezett utunk első állomása Polna volt. Brnotól nyugatra található város. E nap első beszámolóját Balogh István judaisztika tanár, OR-ZSE hallgatójától hallhattunk a Vodijaner családról. Szemerkélő esőben érkeztünk a városba. Idegenvezető kiséretében megtekintettük a zsidó negyedet, a zsinagógát és a mikvét.

Polna:

A zsidó negyed, mely háromszög alakú és 1681-ben építették. A Zsidó teret, ma Károly tér 38 sorház veszi körül, a volt városháza a rabbi lakással, az iskola és a fürdő. Szomorúan tapasztaltuk, hogy a házakat díszitő elemeket kezdik eltüntetni, vagy kicserélni másra. A zsinagóga barokk stílusban 1684-ben épült, majd később 1852-1863 között neogótikus stílusban építették át; a teljes körű felújítás után az épület a Területi Zsidó Múzeumnak ad helyet. A múzeum az antiszemita Hilsner ügynek, egy állítólagos rituális gyilkosságnak állít emléket. 1899-ben Polnához közel a tizenkilenc éves Anežka Hrůzovát holtan találták, meggyilkolták és a helyi zsidó negyedből Leopold Hilsnert vádolták. A cseh elnök Thomas Garrigue Masaryk követelte, a rendkívüli jogorvoslatot. A 16. században alapított temetőben a város északnyugati szélén barokk és klasszicista sírkövek találhatók, a legrégibb 1683-ból származik.

A következő állomás helyszíne Třebíč volt. Az odautazás során Fok Balázs hallgató Pulitzer életéről mesélt. Szerencsére az időjárás is kedvezően alakult, az eső elállt és a nap is kisütött. Végig jártuk a zsidó negyedet, megnézhettük az egyik zsinagógát belülről, a mikvét és egy lakóház belső helyiségében található kutat is idegenvezetővel, szabad program keretében volt lehetőség a temetőt megnézni.

Třebíč:

Európában Třebíčben található a legjobb állapotban megőrzőtt zsidó negyed. Ez a különlegesen értékes urbanisztikai együttes az egyetlen  olyan emlék a maga nemében, amit felvettek az UNESCO Világörökségei közé (2003). A Zámostí nevű zsidó negyed a Jihlavka folyó és a Hrádek domb közötti festői helyen terül el.

http://www.trebic.cz/unesco/default.asp?lang_id=2

A két főutat 14 szűk utcácska, illetve a házak alatti nyilvános átjárók kötik össze. Fennmaradt a városháza, a rabbinátus, az iskola és a szegényház épülete. A Tiché téren található eredetileg barokk Elülső zsinagógát (1639-42) neogótikus stílusban építették át.

http://www.virtualtravelglobe.com/trebic/front-synagogue.html

A  Blahoslavova utcában álló, értékes belső festéssel büszkélkedő  Hátsó zsinagógát szintén barokk stílusban,  1700 körül építették.

http://www.virtualtravelglobe.com/trebic/back-synagogue.html

A gettótól északra, Hrádek utcában található a temető, ahol reneszánsz, barokk és klasszicista sírköveket fedezhetünk fel. A temető bejáratánál álló szertartás- terem 1903-ból sértetlenül maradt fent.

A nap utolsó állomása Velké Meziříčí volt. Třebíčtől nem messze északra helykedik el. Megérkezésünk kor tapasztalhattuk, hogy az idő kissé lehült, de legalább nem esett. Megnéztük mindkét zsinagógát, de belülről csak az Új zsinagógát nézhettük meg. Szomorú volt látni, mint bevásárlóközpontot.

Velké Meziříčí:

Az első említést 1497 és 1518 közötti években találtak arról, hogy zsidók éltek Meziříčíben. A harmincéves háború alatt nagyon fejlődött a település. A zsidóelöljáró, egy rabbi és a zsidók földet vásároltak, hogy építsenek egy temetőt. A 18. században alakult ki Velké Meziříčí. Len kereskedelemmel foglalkoztak. Cserzőüzemek működtek itt. A 19.század közepén a városban a zsidó lakosság száma fokozatosan csökkent, 1942-ben a deportálás következ- ményeként a zsidó közösség megszűnt, a fennmaradó zsidók Theresienstadtba költöztek. A zsidó negyedre szűk utcák és sikátorok jellemzők.

Az 1695-ből származó korai barokk Öreg zsinagóga klasszicista homlokzattal jelenleg is működik, mint múzeum. Az Új zsinagóga August Prokop tervei alapján neogótikus stílusban épült 1868 és 1870 között. Napjainkban bevásárló- központként üzemel. Az 1650-ben alapított Bezděkov utcai temetőben barokk és klasszicista sírkőveket tekinthetünk meg.

Szabadprogram keretében megnéztük a zsidó negyedet, volt lehetőség vásárlás- ra is. Este ismét Brnoban volt a szállás. Vacsora egyénileg és volt lehetőség egy kis kikapcsolódásra is.

Kedden reggel ismét esős napra ébredtünk. A brnoi zsidó hitközség  előljárója mutatta meg  a temetőt és a működő zsinagógát.

Brno:

A középkori zsidó település miután 1454-ben kiűzték lakosait megszűnt. Az újkori település a 18. században fejlődött ki a Křenová nevű elővárosban. A két világháború között 12000 zsidó lakott a városban. A városközponttól keletre, Židenicében, 1852-ben alapított temetőben a 9000 újkori sírkő között számos híres személyiségé látható, de itt állítottak emlékművet a holokauszt áldozatai- nak is. A bejáratnál található neoromán stílusú szertartási terem előcsarnokának falaiba középkori zsidó sírkövek részeit építették be.

 A négy zsinagógából már csak az Otto Eisler funkcionalista zsinagógája maradt fenn 1934-1936-ból. Jelenleg is működik, mint hallottuk a beszámolóból. Adódott lehetőség a közösség mindennapjaiból kérdezni is.

Miután elköszöntünk utunkat folytattuk délnek. Az eső továbbra is esett és hideg is volt. A kirándulás utolsó állomása Mikulov volt. Az út során volt aki pihent, akadt olyanis, aki étkezett, s közben egy kisfilmet is megnézhetet, Kollányi Irénnek a szabadkai zsinagógáról készített filmjét.

Mikulov:

Három évszázadon keresztül, a 16. századtól 1851-ig a morvai zsidók vallási, kulturális és politikai központja, illetve az itteni rabbik székhelye volt. A Zámecky hegy nyugati oldalán elterülő hatalmas zsidó negyedből az eredeti épületek egynegyede, az iskola, a szegényház, valamint  a mikvéhez tartozó víztárolók maradtak fenn. A házak egynéhánya megőrizte a reneszánsz, illetve barokk elrendezést és az érdekes építészeti elemeket is, mint pl. a sarok árkádokat. A Felső zsinagógát 1450-ben építették, később az 1719-1723-as években barokk elemekkel egészitették ki. Ekkor a négy kupolát a terem közepén egy négyoszlopos pillérrel fogták össze. Ez az utolsó fennmaradt lengyel vagy lvovitipusú templom az országban.

http://www.virtualtravelglobe.com/en-mikulov/synagoga.html

A híres Kozí hrádek (Kecske-kastély) alatti temető története a 15. századba nyúlik vissza. Reneszánsz, barokk és klasszicista stílusú sírkövek találhatók. A számuk mintegy 4000.

http://www.virtualtravelglobe.com/mikulov/jewish-graveyard-mikulov.html

A Rabbi dombon, a rabbik temetkezési helyén olyan neves morvai rabbik nyugszanak, mint

-Rav. Shmuel Shmelke ben Hirsh Halevi Horowitz (1726-1778)
-Rav.Mordecai ben Abraham Benet
Rav. Shmuel Shmelke ben Hirsh Halevi Horowitz:
http://www.youtube.com/watch?v=yuFPsQ_nxZM
http://www.youtube.com/watch?v=Z7gwRgnv53s
http://www.youtube.com/watch?v=hVk34BdFN_I

A bejáratnál lévő szertartási terem 1898-ból származik Max Fleischer építésztől.

A temetői séta után fennmaradó szabadidőben mindenki keresett elfoglaltságot. Ezt követően elindultunk haza. Útközben rövid pihenőre megálltunk Moson- magyaróváron. Kissé ázottan, fáradtan, de sok élménnyel gazdagodva érkeztünk Budapestre.

Benke Tamás
Liturgika szak II. évf.
2010.10.07

Tanulmányi kirándulás  Morvaországba
Benke Tamás