A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS
GYAKORLATA IV fv.
ZSIDÓ FELEKEZETI SZOCIÁLIS MUNKÁS ALAPSZAK (BA
A tárgy kreditpontja: 4 (négy)
Heti óraszám: 2 óra/hét 30 óra/félév előadás + gyakorlat
Szervezeti egység: Szentírás és Talmudtudományi Tanszék
A tantárgy oktatásának célja és
speciális célkitűzése:
A tárgy oktatásának fő célja a kommunikáció elméletének és gyakorlatának
megértetése. A tantárgy megismerteti a hallgatókat a kommunikáció
alapjaival, elméletével és gyakorlatával, a kommunikáció szervezés
alapjaival.
A tárgy során a hallgatók megismerik a verbális, non-verbális, vizuális és
multimediális közléshelyzetek jellegzetességeit.
A tárgy célja, hogy a hallgatók felismerjék, azonosítsák és
elemezzék a kommunikációs folyamatok összetevőit és funkcióit,
megismerkedjenek a kommunikáció szervezésének feladataival, valamint a
tömegkommunikáció eszközeivel.
A kurzus feladata, hogy
* a hallgatók felismerjék és megértsék a személyek közötti, a csoport és
tömegkommunikáció alapelveit,
* A hallgatók felismerjék és megértsék a személyek
közötti kommunikáció nem technikailag közvetített személyes és a személyek
közötti kommunikáció technikailag közvetített módjait. (kommunikáció szóban
és írásban. A telefonálás, levélírás, fax, chat, e-mail, stb. szabályszerűségei)
* A hallgatók ismerjék a tömegmédiumok fejlődését
és korunk jellegzetes médiatípusait
* A hallgatók ismerjék a média műfajait
* A hallgatók képessé váljanak a kifejező, hatékony szóbeli és írásbeli
kommunikációra, a kapcsolattartásban elengedhetetlen kommunikációs eszközök
eredményes használatára
* Nyújtson segítséget a hallgatók számára az írásbeli kommunikáció során a
főiskolai írásbeli feladatok ellátására. (így pl. szakdolgozatírás,
életrajzkészítés, levélírás, stb.)
A tantárgy tartalma:
* A kommunikáció alapfogalmai funkciói,
csatornái.
* A közlés, a megértés, az egyetértés, és a felhasználás folyamata
* A kommunikáció szintjei. A személyen belüli
kommunikációtól a nemzetközi kommunikációig.
* A kommunikáció formái. A verbális - a non-verbális és a meta-kommunikáció
* A kommunikáció hibaforrásai
* A nyelv. Kommunikáció szóban és írásban. Kommunikáció a gyakorlatban: egy
szakdolgozat megírásának követelményei
* Az individuális kommunikáció: a belső, a személyközi és a csoportkommunikáció
* Szervezeti kommunikáció alapjai. Elméletek és modellek. Formális és
informális szervezeti kommunikáció.
* A szervezeti kultúra. A szervezeti kommunikáció:
* Társadalmi kommunikáció, tömegkommunikáció
* A kultúrák közötti kommunikáció alapjai. A nemzetközi
kommunikáció jellemzői
* Tömegkommunikáció és politika. A politikai kommunikáció jellemzői. A
propaganda.
* A kommunikáció tudatos szervezése: a public relations.
* A kommunikáció az üzleti világban: a marketing-kommunikáció, a reklám
* A nemzetközi és az interkulturális kommunikáció.
* A médiahasználat. A média fejlődése, típusai. A hagyományos
tömegkommunikációs eszközök, a nyomtatott és elektronikus média típusai. A
média műfajai.
* Új kommunikációs formák: a számítógépes kommunikáció. A médiaváltozás
hatásai. Az internet szerepe a kommunikációban. (online újságírás)
A hallgatói teljesítmény értékelése:
A tantárgy vizsgajegyel zárul.
A vizsgajegy feltételei:
(1) félévközi zárthelyi dolgozat megírása 50% feletti eredménnyel,
(2) házi feladat leadása,
(3) írásbeli kollokvium megírása 50% feletti eredménnyel.
A foglalkozásokon való részvétel kötelező. Távollét csak (írásban)
igazolt esetben lehetséges.
A zárthelyi dolgozat, a házi feladat, illetve a félévvégi írásbeli
kollokviummal értékelésének módja:
Az osztályzat, az elért százalékok alapján:
Jeles: 91 - 100%
Jó: 81 - 90%
Közepes: 71 - 80%
Elégséges: 61 - 70%
Elégtelen: 0 - 60 %
Kötelező irodalom:
* Az előadásokon és konzultációkon elhangzottak. Az előadások power point prezentációinak
anyaga.
Ajánlott irodalom:
* Katona Mária - Szabó Csaba: Kommunikáció - Üzleti kommunikáció
Képzőművészeti Kiadó 2006
* Fercsik Erzsébet, Raátz Judit: Kommunikáció szóban és írásban Korona Nova
1996
* Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula,
2000.
* Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon Kossuth, 2001
* Pálinkás Jenő: Üzleti kommunikáció LSI Oktatóközpont, 2000
* Barát Tamás: A bizalom tolmácsai Medipen 2001
* Barát Tamás Public relations munkafüzet AVF 2005
* Domokos Lajos: A nyomtatott és az elektronikus újságírás elmélete,
TELESCHOLA
|