V. Kereszt viselése
Következő példánk magyar viszonyok
között is érvényes, hiszen az egyenruha egyik tartozéka lehet a címerrel díszített
sapka. A címer pedig a koronát is ábrázolja, melynek tetején ott a kereszt.
Kérdés:
Egy zsidó ápolónő kérdése: parancsot
kapott, hogy a “dögcédulájával” együtt viselje a keresztet is. A kérdés azért
merült fel, mert a Csendes-óceán déli vidékén történő esetleges partraszállás
esetén a bennszülöttek, mint az sok esetben már megtörtént, egyedül a keresztet
tekintik a barátság biztos jelképének. Zsidó létére hordhatja-e a keresztet?
Válasz:
A Jóre Déá 178,1 részében - ahol a nem
zsidó öltözéket viselő zsidók kérdéséről van szó, arról, hogy ez mikor
megengedett és mikor tiltott - Sifthe Cohen magyarázata szerint üldözés idején
egyértelműen megengedett a zsidók számára, hogy nem zsidó öltözék viselésével
álcázzák magukat. Így, ha az lenne a kérdés, hogy az Európában harcoló zsidó
katonáknak megengedett-e zsidó identitásuk álcázása oly módon, hogy
“dögcédulájukat” a “H” betű nélkül viseljék azért, hogy ha náci fogságba
kerülnek, ne kerüljenek más elbírálás alá, a válasz bizonyosan “Megengedett”
lenne.
A zsidó identitás ilyen álcázása
azonban nem megengedett a déli tengereken, ahol nem merül fel a zsidók üldözése.
Ugyanakkor jelen esetben a kérdés nem a zsidó identitás álcázása, hanem a
keresztnek a déli tengerek bennszülöttjei barátságának elnyerése céljából
történő viselése. Hiszen ők megszokták, hogy a keresztet a barátság
szimbólumának tekintsék. A törvény erre vonatkozóan teljesen egyértelmű.
Sulchán Árúch, Jóre Déá, 141, 1:
Joszéf Káró azt vitatván meg, hogy mely szobrokat kell bálványnak tekinteni és
melyeket nem, ezt mondja: a falvakban álló szobrok bálványoknak tekintendők, minthogy
ezeket azért állították, hogy előttük az emberek meghajoljanak. A nagy városokban
álló szobrok viszont nem tekintendők bálványoknak, minthogy ezek pusztán a város
díszítésére szolgálnak. Ehhez Mose Iszerlesz magyarázata: “Tiltott az a kereszt,
ami arra való, hogy előtte meghajoljanak. A pusztán mementóként a nyakon viselt
kereszt azonban nem tiltott1.”
A törvény tehát egyértelmű.
A törvény nem tiltja a keresztnek az
ápolónő által szándékolt viselését, ám - minthogy ez az általános zsidó
nézettel ellentétes - a Bizottság2
tartózkodik attól, hogy ebben az ügyben tanácsot adjon az ápolónőnek. Saját
magának kell eldöntenie3, hogy
mennyire súlyos a veszély és mennyiben segítene rajta ennek a jelképnek a viselése.
1Ennek értelmében tehát a magyar katonai egyenruhát kötelezően
díszítő kereszt viselése sem tilos.
2Ortodox, konzervatív és reform rabbikból álló bizottságot
hoztak létre a II. Világháború előtt Amerikában, melynek feladata a katonai
körülmények között felmerülő haláchikus problémák megoldása volt. Dolgozatunk
javarészt e Bizottság responsumait tartalmazza.
3Ebből is látszik, hogy a halácha nem adhat egzakt útmutatást
minden pillanatban. Vannak esetek, amikor a vallástörvény csak javaslatot ad, s a
döntést az egyén lelkiismeretére bízza. Utat mutat, de nem kényszerít.
|