Varga László szerk.:
Zsidók a dualizmus kori Magyarországon
Siker és válság
|
Éppen
fél esztendeje búcsúztattuk a magyar történettudományi és
levéltári kutatót, Varga László történészt, kinek munkásságát
nemcsak az akadémiai élet respektálta, hanem az állambiztonsági
ügynök-kérdések, Kádár-kori történetkutatás egyik ritka
szakembere mellett a Holocaust Dokumentációs Központ és
Emlékgyűjtemény Közalapítvány tudományos igazgatói tevékenységét
is elismerés illette.
Nemcsak a politikai rendszerváltás nyomán kialakult megannyi
szakmai bizottságnak (Wallenberg Szoborbizottság, a "Jaross-lista"
bizottság, Kenedi bizottság, Önkormányzati Levéltárak Tanácsa,
UNESCO Levéltári Nemzetközi Tanácsa, Auschwitzi Állandó Magyar
Kiállítás Programirodája) volt érdemi tagja vagy több esetben
alapítója, vezetője is, hanem a gazdaság- és társadalomtörténet
kiegyezés-kori, majd második világháború utáni időszaka mellett
a magyarországi zsidóság, a Holocaust, illetve az
antiszemitizmus magyarországi históriájának egyik feltárója is.
A dualizmus idejéről készült összeállítása talán egyik
legelismertebb műve, mely ugyan nem tisztán "sajátja", de
szerkesztői előszava és a magyarországi zsidó bevándorlásokról
szóló áttekintő írása (7-30. old.) alaphangot, szemléletirányt,
keretet és mintegy célt is ad a benne foglalt kortárs szerzői
tanulmányoknak és forrásközléseknek.
A több mint egy tucat tanulmány érdemi ismertetése aligha
lehetséges itt, de kiemeléseim semmiképp nem tükröznek minőségi
különbségeket. Sokkal inkább olyan olvasatot, mely "kihangosítás"
a nemzetközi (s nemegyszer a hazai) szakirodalom valamiféle
"aranykorra" tekintő szemléletmódja is magyarázatot lel Varga
előszavában: "Kötetünk deklarált, vállalt célja, hogy a Páva
utcai Holocaust Emlékhely állandó kiállításának megnyitójára
prezentálja a dualizmus kori 'előzményeket', vagyis a Holocaust
körüli vitákból okulva tekintsen vissza az Osztrák-Magyar
Monarchia évtizedeire....
Izgalmas kihívás volt kötetbe szerkeszteni azt, aminek végső
soron nincs köze a magyarországi zsidóság kiirtásához, de mégis
egyfajta előzményét adja. Hiszen nem a dualizmus korából, nem a
sikeres asszimilációból, de még csak nem is annak a kudarcából
ered a 'végső megoldás'…" (7. old.). S mint folytatja: az első
világháborút megelőző asszimilációs periódus, a vesztes háború,
a békediktátum s az ebbe berendezkedő "ellenforradalmi kurzus"
valóban előzmény volt, ami azóta is örökös vita tárgya maradt.
"Holott való tény: a német megszállás nélkül nem lett volna
Holocaust Magyarországon, miközben az is tény, hogy ennek hazai
befogadását az előző negyedszázad uralkodó antiszemitizmusa
készítette elő" (u.o.).
Amikor a történeti "sémát" tekintjük, mely a valamikori "boldog"
békeidők és az Európában egyedülálló magyar-zsidó együttélés
idealizált állapotát vizionálja, vagy idealisztikus állapotba
vetíti, akkor nemcsak a közvéleményi közérzet, hanem sokszor a
történészi múlt-kép is része ennek. A "régiek" még nem
tudhatták, mivé fajul a história, nem láthatták (így például
Theodor Herzl vagy Jakob Katz) a képtelenségek végkifejletét,
sőt sokszor ama válaszok sokféleségét sem, amit a történészek
körei a Monarchia sorsát illetően megfogalmaztak, válaszképpen
fölvázoltak.
"Az asszimiláció kora" volna tehát e kötet tárgya, vagy másképp
kihangosítva (Ö. Kovács József kérdését): "Hogyan mérhető az
asszimiláció, és kudarcnak minősíthető-e, tekintettel a
Holocaustra?". "Befogadó nemzet" volt-e a török hódoltság
(vagyis megszállás) utáni állapot, a migrációk sora, s a
tudomány sokszínűsége révén lehet-e például kétszer ilyen vaskos
forrásmunkát komponálni abból, amit a kortárs kutatások
anyagaira építve a nyugati szakirodalom már felmutatott (Michael
K. Silber kötetbeli írásában is jelzetten).
Az itt újraközölt írások egykor már folyóiratokban-kötetekben
nyilvánosságot láttak, de szerzői korrekcióik lehetővé teszik,
hogy speciális válogatásban lássuk egyazon szövegösszefüggésbe
ágyazódni a sokszor eltérő nézőpontokat, elemzési szinteket,
akár a már időközben elhunyt kutatók (Jakob Katz, Hanák Péter,
Vörös Károly, Szabó Miklós), akár a fiatal tudósok kutatási
perspektíváját. Ezt mint szervező szempontot Varga László
(szerkesztői előszaván túli) tanulmánya Zsidó bevándorlás
Magyarországon címen foglalja össze, forráskritikai értelemben
részletezve.
Itt a Kárpát-medence népmozgásainak négy jelentősebb korszakát
(a 3-4. században szíriai és kis-ázsiai, a 11. században
dél-németországi, majd a török-kori, végül a dualizmus idejében
megtörtént betelepüléseket) különbözteti meg, aprólékos
szakirodalmi szemléjét adva a historizáló, az "ősi rokonság"
népvándorlás-kori (ötödik) szakaszára figyelmet fordító, végül a
nyolcvanas évek szemléleti revízióját is magába foglaló
értelmezéseknek. Írása nemcsak a történettudomány, hanem az
etno-földrajz, a történeti demográfia, a nemzethatárok
igazgatási szempontjai szerinti, a vallási, nyelvi és
szokástipológiai szakirodalom felé tett alapos kitekintésnek is
tekinthető.
Fölhívja a figyelmet nemcsak az egyház/vallástörténet és nemzeti
retorika sajátos aspektusaira, hanem az asszimilációt, sőt az
etnikai reneszánsz ideológiai hullámait is magába foglaló
"befogadási" folyamatra, a társadalomtörténeti csoportkutatás, a
térségi eloszlás, a határok menti átjárás, az oktatási
részvétel, az emancipációtól való félelem és a nyugati vagy
keleti bevándorlások korszak-jellemzőinek összhatására is.
A neo-abszolutista Habsburg államhatalom népességpolitikája
nyomán, majd a 48-as forradalom és a kiegyezés utáni galíciai
népességmozgás látszólagos "tömegességétől" való félelem
légkörében azonban kétféle fókuszra irányít figyelmet: a
tovább-migráló, "amerikás" és "nyugatos" zsidóság, a
polgárosodás szellemét és anyagi bázisát lefektető német-sváb,
lengyel, morvaországi, máramarosi csoportok jelentőségére, meg a
tradicionális (lokális) közösségeket fenntartó, meghonosító, "az
anyahitközség intézményeinek fenntartásához" anyagi erővel és
kapcsolathálóval is hozzájáruló (jobbára galíciai és máramarosi)
csoportra. Ennek a neológia és ortodoxia e fontos kiegyezési
korszakában is megvolt a maga tudományos, gazdasági,
polgárosodási trendeket elősegítő hatása, politikai
modernizációt serkentő dinamikája is.
De: "Amíg a felvilágosult abszolutizmus ennek ígéretét hordozta
magában, addig a betelepült és fokozatosan - éppen a német
identitás által - meggyökeredző zsidóságban fel sem merülhetett
a magyar nemzeti identitás bármiféle gondolata. Abban a
pillanatban azonban, amikor a Habsburg-pártiság és tágabban a
'németség' szembekerül a zsidóság - vagy legalábbis annak
meghatározó része - által képviselt polgárosodással, sőt sokkal
inkább a magyar nemesség válik ennek egyre inkább hordozójává,
ez a polgárosodott zsidó elem új választás, új alternatíva előtt
találja magát" (30. old.).
Az "aranykor" képzete, s a két világháború közötti utóhatások,
melyek az emlékezetes bevándorlások, letelepedések, sikeres vagy
lehetetlen beilleszkedés, térnyerés vagy szerepkeresés fázisában
érik a zsidóságot, egyre elszántabban hatottak az
antiszemitizmus kialakulása, erősödése, társadalmi közérzetté és
közviselkedéssé válása terén. A háborúhoz vezető, majd az azt
követő válsághelyzetek ebből is fakadóan az asszimiláció sikere
ellenében hatottak, jobbára akadályozták az érdemi integrációt -
így lehettek ürüggyé, üggyé, váddá és ellenségesség okává.
E folyamat következményeiről - ha itt, e kötetben csak
utalásokban és hivatkozásokban - már további kötetekben és
forrásanyagokban, s nem utolsósorban Varga László munkáiban is
találkozunk. Az alapvető társadalmi kérdések 1867 és 1918
közötti megjelenése, okká és ürüggyé válásuk folyamata, s ennek
körülményeit belátó elemző forrásmunka pedig talán abban segít,
hogy a "feloldhatatlan problémáktól terhes" korszakok mindig
magukkal hozzák a legmélyebb megértés szükségességét, a
kitekintés és összehasonlítás szempontjait, a forrásművek
választásának szempontjait is.
Varga László itt tematikus gyűjteményével az idealizált magyar
polgári fejlődés korát, a honos és betelepült zsidóság
helyzetét, a koegzisztencia létét vagy akadályait összegző
írásokat kínálja számunkra.
E fenti szöveggel mind munkája, mind annak rangja iránti
posztumusz elismeréssel adózunk.
A. Gergely András
2017.05.25
|