Francois baron de Tott:
Emlékiratai
a törökökről és a tatárokról
|
Rejtélyes
és nehezen értékelhető történelmi személy a magyar származású,
francia alattvaló, de a török szultánt szolgáló és a krimi tatár
hadsereggel hadba vonuló, végül magyar földben nyugvó Tóth
Ferenc.
9 (!) évesen a magyar alapítású, ma is létező
Bercsényi-huszárezred kornétása, majd diplomata apjával
Isztanbulba megy, ahol tomács iskolát végez. Ő is külügyi
szolgálatba lép, a neucháteli hercegség után a török hűbéres
krimi kán udvarába küldik. Két évet tölt a tatárok között, majd
a török fővárosban szolgálja a francia királyt és a török
szultánt. Elsősorban mint haditudósnak veszik hasznát, ma is
emléktábla őrzi emlékét a Dardanellák egykori ágyúállásainál. Ő
vezeti be a szuronyt a török hadseregben, tengerésziskolát
vezet, pontonhidat épít, egyiptomi kiküldetése után elsőnek veti
fel a Szuezi csatorna tervét és még sok mindent csinál, amelyek
ismertté teszik Európában. Még Voltaire is említi versében,
igaz hogy negatívan. Idős korára és a francia forradalom elől
visszamenekül Magyarországra, egy Batthyány gróf pártfogásából
él Tarcsafürdőn (Ma Tatzmandorf, Ausztria).
Noha sokat írtak életéről magyar és más nyelven, de
visszaemlékezéseinek első magyar nyelvű kritikai kiadása csak
nemrég látott napvilágot, Szombathelyen a Vasi Szemle
kiadásában. A forditói munkaközösséget vezette, a bevezető
tanulmányt írta és a könyvet szerkesztette dr. Tóth Ferenc, dr.
Ivanics Mária látta el tudományos jegyzetekkel.
Tóth Ferenc báró visszaemlékezése nem hagyja figyelmen kívül a
keleti zsidók közösségeit, amelyek külön típust formálnak a
befogadó országok társadalmában. Mindenütt szentel nekik néhány
mondatot.
XVIII. századi kuruc emigrációnk második nemzedékének talán
legérdekesebb, de mindenképpen legnagyobb karriert elért tagja
báró Tóth Ferenc, ahogy az utókor nevezte Francois baron de Tott,
Rákóczi apródjának már Franciaországban született fia.
"Elöljáró beszéd" címmel a báró összegzi az utazásai alatt
szerzett tapasztalatokat, megossza velünk gondolatait az egyes
nemzetek tulajdonságairól, társadalmáról és politikai
berendezkedéséről. Különös gondot fordít a nők helyzetére, amely
az iszlám országokban akkor sem volt valami rózsás. A zsidók
példáját hozza fel Montesquieu elméletét a klíma döntő
hatásáról, hiszen ők minden égöv alatt egyforma csoportokba
tömörülnek. Rámutat "a legdicsőbb népre, mely arra kárhoztatott,
hogy utolsóvá váljék minden nemzetek között, dacára annak, hogy
a legnépesebb és a legismertebb szerte a világban? A zsidók, kik
iparukkal a földet behálózzák anélkül, hogy bármilyen törvényes
jogot megőriztek volna annak birtoklására, mindenfelé engedvén
azon kormányzat nyomásának, ahol éppen vannak, e különböző
kormányzatok közepette változatlanul őriznek egy csipetnyit
hajdani teokráciájukból, egy bizonyos elöljárói testület
képében, mire lehetőségük van..."
Utána időrendben tárgyalja az eseményeket, isztanbuli
tartózkodásától kezdve. Remek megfigyeléseket tesz a város
közrendjéről, a rengeteg tűzről. Semmi sem működik úgy, ahogy
kellene éhség és járvány sújtja a lakosságot. Jellemző tény,
hogy a fővárosi világítótorony őrei eloltják a fényeket, hogy
hajótörést előidézve megszerezhessék a rakományt. Rengeteg a
tűzeset (több mint egy évszázad kellett ahhoz, hogy a magyar
Széchenyi Ödön megszervezze a tűzoltóságot!) Mai olvasónak
különösen ismerős a kábítószerek és a tetoválás nagy
elterjedésének észrevétele. Küldetése a Krimbe, a tatár kán
udvarába szólítja, az utazás is élménydús. Nagyon jellemző a
felosztás előtti lengyel nemesi anarchiára, hogy már a határ
lengyel oldalán is janicsárok sétálgatnak, a román lakosság
"nyakatekert latin nyelven" beszél. Zsidónál száll meg, úgy
látszik ez a legmegbízhatóbb megoldás. Állomáshelyén sok
meglepetés éri, a tatár kán ismeri Moliére-t, le akarja
fordítatni a Tartuffe-öt. Részt vesz egy - tulajdonképpen rabló -
hadjáratban, igaz nem egyedüli keresztényként, sok kozák és
lengyel szolgál a tatár seregben.
Jellemző módon a kántól rabokat kap ajándékba. Két évig
szolgálja a kánt, visszatérve kezdődik tulajdonképpeni
karrierje, sokat tesz a török hadsereg modernizálásáért. Van mit
változtatni, kitűnik leírásából: a hihetetlenül korrupt vezetésű
csapatok saját országukat is ellenségként dúlják. Először a
Dardanellákat erősíti meg a fenyegető orosz flottával szemben.
Az erődök egyikét még ma is "madzsar kuleszi", magyar vár néven
is emlegetik!
Amikor végül mégis megkísérli k a tengerszoros megtámadását izzó
ágyúgolyókkal verik őket vissza. Megreformálja a török
tüzérséget, francia mintára fokozza a tűzgyorsaságot, új típusú
ágyúkat öntet és tüzérségi iskolát szervez. Bevezeti (100 év
késéssel) a szuronyt, tengerészeti iskolát állít fel. Sok
ellenállással kell megküzdenie a maradi török főtisztek és
tisztviselők részéről, pl. vallási szempontból kifogásolják a
disznósörte ágyútisztító kefék használatát, az udvar intrikái
gátolják a katonai döntéseket. Egyébként is 400.000 katonát
fizetnek, akikből csak alig 20000 bevethető!
Tóth Ferenc (báró Tott, ahogy nevezik) sikerei egyre
látványosabbak, polgári feladatokat is megold, pl. pénzverés,
matematikai iskola létesítése és más ügyek. Mégis elhagyja
Isztanbult és a levantei francia kereskedelmi kirendeltségek
ellenőrzését vállalja. Ennek során bejárja a Közel-Keletet,
legrészletesebben a mameluk testőrök által uralt Egyiptomról ír,
de megemlékezik Ciprusról, Palesztináról és Szíriáról is.
Mindenütt találkozik zsidókkal, gyakran igénybe veszi
segítségüket ügyei jó elintézésében.
Részletesebben olvashatunk Tuniszról és Görögországról, Toulonba
szerencsésen visszaérve fejezi be tanulságos vándorlásait.
1773-ban XV.Lajostól tábornoki kinevezést kap, ő lesz a francia
hadsereg legfiatalabb generálisa.
Lebilincselő olvasmány Tóth Ferenc visszaemlékezései,
érdekessége mellett mélyenszántó gondolatok tanúskodnak szerzője
alapos műveltségéről, intellektusáról. Eredeti műfaja a kor
divatja szerint levélforma lehetett, első részeit Voltaire-nek
is elküldte, aki meg is köszönte neki. A tatárok kedvező
bemutatása a felvilágosodás "jó vadember" elméletében
gyökerezik. Annál rosszabb a véleménye a török despotizmusról és
vallási fanatizmusról. Bizonyos körülményeket következetesen
elhallgat, ennek oka diplomata voltában, szolgálati viszonyaiban
keresendő. Nagyon részletesen számol be a történésekről, gyakran
egész párbeszédeket idéz. Feltűnően mellőzi saját ifjúságának,
de rokonságának (testvére is diplomata volt) és családjának
(fiatalon megnősült) említését. Magánélete nem lehetett boldog,
élete végén a francia forradalom elől menekülve kegyelemkenyéren
élt.
Élete, eredményes működése fényes lapja a hadtörténetnek és az
orientalisztikának egyaránt!
Róbert Péter
102.09.15
|