Az OR-ZSE kegyeleti kirándulása
2013. május 26-29.

A négynapos kirándulás első napján utunk egyenesen Kőszegre vezetett, ahol Magyarország talán leghányatottabb sorsú zsinagógáját kerestük fel. A város központjában található kétbástyás templom nem az utcáról nyílik, hanem a volt zsidó elemi iskola és a rabbilak háta mögötti kertből. A hármas épületegység tulajdoni szempontból két részre tagolódik. A zsinagóga már a rendszerváltás óta több tulajdonosé volt, azonban egyik se fektetett pénzt még állagának meóvására sem. Így az egykor csodás napokat látott Schei Fülöp által épített zsinagóga ma az enyészeté. Ezután felkerestük az egykori gettót, ahová a német megszállás után a zsidókat összegyűjtötték, majd deportálták. Volt azonban olyan is, akivel már Kőszegen végeztek. Itt volt ugyanis Magyarország egyetlen gázkamrája, ahol a kicsiny téglagyári épületbe zsúfolt zsidókat elgázosították, s aki nem halt meg, azt agyonlőtték.

A kőszegi zsinagóga

Kőszeg után Rohonc következett, ahol felkerestük azt az emlékművet és Szabadtéri Múzeumot, melyet 180 magyar zsidó munkaszolgálatos emlékére állított az osztrák kormány. 1944. március 24-én Batthyányi Margit kastélyában több magas rangú náci mulatott, akik a mulatság utolsó aktusaként gyilkolták le az ott árokásásra fogott munkaszolgálatosokat.

Ezután Kismarton – Eisenstadt, vagy a Seva K’hilot, azaz a "Hétközség" egyike következett. Az Esterházyak Kismartont a mai napig meghatározzák. Itt felkerestük a zsidó negyedet, melyben zsidó múzeum és egy 18. századi ún. magánzsinagóga található.

Sopronban először a két középkori zsinagógát kerestük fel, melyek az egykori Zsidó, ma Új utcában találhatók. Az Új u. 11. szám alatti egy család magánzsinagógája volt, az un. Ó-zsinagóga ma múzeumként működik. A harmadik zsinagóga a Papréten áll, meglehetősen romosan, a soá előtt ez volt a soproni ortodox zsinagóga. Közelében felkerestük a köztéri holokauszt emlékművet, majd elmentünk a volt zsidó elemi iskola épületéhez, melynek első emeletén élt Pollák Miksa soproni főrabbi, irodalomtörténész, s született fia Pap Károly író. Az iskola melletti zsinagóga helyén ma egy modern bérház áll. No comment…

A soproni középkori zsinagóga frigyszekrénye

A soproni ortodox romzsinagóga

Késő este érkeztünk Ennsbe, egy Enns folyó melletti kisvárosba, ahol szálláshelyünk volt.

Másnap először Gusenbe vitt utunk, ahol az ausztriai közel 100 koncentrációs tábor egyike volt, s ahol egy egész transzport budapesti zsidó lelte halálát. Innen Mauthausenbe mentünk, hogy megemlékezzünk az ott megölt zsidó testvéreinkről, és azokról, akik túlélték azokat a borzalmakat, aminek ott ki voltak téve.

A harmadik napot egy újabb kisváros, Steyr felkeresésével kezdtük, majd Günskirchenbe vitt utunk. Itt szabadultak azok a túlélők, akik Mauthausenből kerültek ide. S akik olyan betegek voltak, hogy nem tudtak járni, kórházba kerültek. De még a kórházban sem élte túl mindenki a táborban elszenvedett kínzásokat, betegségeket, a szennyezett víz okozta bántalmakat, veréseket. A kórházban meghaltakat Wellsben, helyezték örök nyugalomba két óriási tömegsírba. Itt nyugszik egyik útitársunk édesapja is.

Mauthausen – a koncentrációs tábor (részlet)

A megrendítő temetőlátogatás után Linzbe utaztunk, ahol a mai hipermodern zsinagógát látogattuk meg. A linzi hitközség elnöke vezetett végig a zsinagógán, melynek falait freskók díszítik, melyek a tizenkét törzs szimbólumait ábrázolják.

A günskircheni emlékműnél

Utolsó napunkon először Melk, majd Bécs felé vezetett utunk. A bécsi látogatás alkalmával megnéztük a városi zsinagógát, ahol 1948-1983-ig dr. Akiba Eisenberg, Eisenberg Béla, egyetemünk végzettje látta el a rabbi funkciót, azóta pedig fia Chaim Paul Eisenberg a zsinagóga rabbija. Az idegenvezető részletesen beszélt az ausztriai zsidók, illetve a zsinagóga történetéről, Schubert szerepéről a zsinagóga liturgiájában, valamint Sulzerről, a híres kántorról, kinek szerzeményei nemcsak a bécsi zsinagógában hangzanak el még manapság is, hanem egyes budapesti templomok liturgiájában is fellelhetők.