KARDOS
PÉTER FŐRABBI KÖSZÖNTÉSE
Tisztelt
főrabbi úr!
Kedves Péter!
A
rabbiavatások közismert fordulatának idézésével kívánunk Neked
további jó egészséget: Nér láTorá láHungáriá, hiszen a magyarországi
zsidóság fénylő fáklyája vagy!
Kardos Péter főrabbi
44 éve a zuglói
zsidó közösség lelkipásztora. Szép idő, különösen most, a mobilitás
korszakában, mikor oly gyakran változik sokaknál a munkahely, a hitestárs, a
lakóház, jelezve az új, a modernség iránti elkötelezettséget. Pedig ez külső jele
a mozgó világnak. Lehet, és erre a Főrabbi Úr is példa, hogy a megállapodottság a
haladásnak záloga, sőt feltétele. Az eredmény: mindig friss tervek, Zugló
közösségének tisztelete, ragaszkodása.
A hosszú útra visszatekintve Kesztenbaum Péter (akkor még így szólították) 54-ben,
a zsidó gimnáziumban érettségizett. Szakmát tanult. Az
üzem közel az iskolához és a rabbiszemináriumhoz, a József körút körül üzemelt.
1956 végén, -57 elején nagyon
sokan elhagyták az országot a forradalom bukása után. Objektív korban a
történészek majd kiderítik az okát, de tény, hogy a távozók jelentős
százalékban zsidók voltak. Fogalmazhatnánk úgy, rendkívül érzékeny veszteséget
szenvedett a magyarországi zsidóság. A szeminárium hallgatósága
majdnem teljes létszámban
kivándorolt, rabbik, kántorok, sakterek és más funkcionáriusok, valamint a hívek
tömegesen választottak új hazát, különösen vidéken.
Nem csoda, hogy az ifjúra rászólt Scheiber
professzor, a szeminárium akkori igazgatója: Kesztenbaum, nem akarsz az intézet
hallgatója lenni? A pozitív válasznak az is lehetett az oka, hogy a megszólított
átérezte, szükség van rá, segíteni kell a sorok rendezésében képződött űr
betöltésében.
1958-ban rabbi és kántorszakon kezdte el tanulmányait. Talán az utolsó generáció volt
az övék, amikor nemcsak kiváló, hanem meghatározó nagy egyéniségek egész sora
alkotta a tanári kart, mint Scheiber Sándor, Richtmann Mózes, Szemere Samu, Beneschofszky
Imre, Schweitzer József. A kántorképzésben Feleki Rezső operaénekes és kántor, Sirotta Sándor budai főkántor. A hallgatók között társa volt többek között
Csuló - a felejthetetlen Berger István -, Joel Berger - a stuttgarti főrabbi
-, B.I.G., azaz Benedek István Gábor, a jeles író is.
A hiányt pótlandó már a rabbi- és kántorjelölteknek aktívaknak kellett lenniük.
Előimádkozni, Tórát olvasni hívták meg őket és nemritkán temetni, főleg
vidékre. Ez utóbbit úgy érezte, nem tudja folytatni. Könnyezve panaszolta, hogy
látni a zokogó árvát, a reszkető özvegyet, elviselhetetlen, megrázó élmény.
Ilyenkor még beszélni, búcsúztatni, szinte képtelenség. A legszívesebben vele
sírna a gyászolóval. Dér István főrabbi vigasztalta, megszokja mindezt. Olyan
dolog, mikor egy fiatal orvos nem nyugszik bele, hogy betege meghal. Aztán megérti,
gyógyítani kell tovább, folytatni kell a hivatást.
Kántorként először Budán
helyettesítette az ottani főkántort, a gyász három hétben, megszokott, hogy a
"közösség küldöttei" abban az időben mennek szabadságra. Beneschofszky
főrabbi óvta őt szereplése előtt: Vigyázzon, ne tévessze össze a h-át és a
ch-át, mikor hálelut mond, mert az előbbivel áld, az utóbbival átkoz, ezt ne
feledje.
1962-ben befejezte a tanulmányait, mint kántor. Tóra olvasóként funkcionált,
s a rabbi
tisztet 10 évig nem töltötte be. Civil foglalkozást vállalt, mivel több nyelven
beszélt, idegenvezető lett. Kispest, Csepel, Pesterzsébet körzetében Hochberger László
főrabbi mellett folytatott szolgálatot, akit nagyon szeretett és tisztelt. Feleségét,
Jutkát is ő mutatta be neki. Nehéz volt a korosodó embernek a külvárosban járni,
így ráhagyta a körzetet.
Kardos Péter 1971-ben rabbi lett, és egy évig látta el a feladatát az említett
külvárosokban. Ekkor közölte vele Salgó László, a Budapesti Rabbiság Igazgatója,
hogy a következő hét péntekjétől, február elsejétől a Bét Áron Thököly úti
zsinagóga lesz hivatásának székhelye. Így került Zuglóba. Előtte 1966-ban
végigülte a zuglói nyilas-per tárgyalásait, ahol megtudta, hogy az ottani
"hűség házából", ami most egy kocsma, átvitték a zsidókat a Thököly
úti imaházba és ott nyilas elkötelezettségüket bizonyítandó, tarkón lőtték
áldozataikat. Ezért nagyon meghatottan lépett a helyiségbe. Nevezettek emlékét
később kezdeményezésre emléktáblán meg is örökítették.
A körzet akkori elnöke kedvesen fogadta. A kép, amely elé tárult, lesújtó volt. Péntek este talán
összejött a minján, szombaton aligha. Az imaház valamikor orthodox volt, a bima a
hagyományok szerint középen van, (később elválasztó függönyt is helyezett
férfiak és nők közé), az akkori viszonyokat, amelyeket tapasztalt, sem besorolni, sem
minősíteni nem lehet.
Különösen egy Szimchász Tórai ünnep volt számára megrázó. A kislánya - talán
két éves volt akkor - egy kis zászlóval totyogott a bima körül, rajtuk kívül vagy
hárman voltak jelen. Így nem is tudták az imádkozást megtartani. Sác mác volt a
feladata, ami azt jelenti, hogy kántorkodott, Tórát olvasott, prédikált, az igaz tant
tanította. Talmud Tórát szervezett, színvonalas kultur előadásokat tartottak,
pezsegni kezdett az élet Zuglóban. Egy ilyen kultúr-összejövetelen
videó filmet
vetítettek a müncheni olimpia terrorcselekményéről, illetve hogy hogyan torolta meg
az izraeli titkosszolgálat a történteket. Beszédében ki is fejtette, hogy elmúlt az
az idő, amikor büntetlenül lehetett a zsidókat ölni. Néhány nap múltán hívatták
az Állami Egyházügyi Hivatalba, ahol egy hivatalnok fogadta, aki
szó szerint idézte az előadáson elmondott szavakat. Mutatott egy nyilas újságot, és
kérdezte, hogy ezt az időt sírja-e vissza? Mondta, hogy erről szó sincs. Udvariasan,
de határozottan felszólították, hogy fogalmazzon választékosabban. A szokásos
formában, hogy: rabbi úr, maga olyan bölcs, hogy megtalálja azt a hangot, amely
mindenki számára a legmegfelelőbb.
Az elhidegülésnek más jelei is voltak. A különböző vallású papok számára
rendszeresen tartottak értekezletet, tájékoztatást. Ilyenkor az előadók keményen
bírálták Izraelt és politikáját. Néhányszor egy-egy katolikus vagy református pap
felszólalt és védelmébe vette az Országot. A rabbiknak az értekezlet
elnökségének villámló és számonkérő tekintete előtt lehajtott fejjel hallgatni
kellett, mert úgy szólt az utasítás. Egyszer mégis felszólalt, de nem aratott
sikert, legalábbis a vezetők előtt. Az Új Élet munkájában részt vett, azonban a
halálozási rovatot bízták rá, úgy gondolva, hogy ott nem okozhat nagy
"felfordulást".
Nem csodáljuk, hogy a vázolt hangulatban egy német újság pályázatára reagálva,
Gőteborgi kántorfeladat betöltésére jelentkezett. Megnyerte a pályázatot. Az
Egyházügyi Hivatal feltűnő gyorsasággal engedélyezte az utat és a szükséges
okmányok is akadálytalanul érkeztek. Nem mondták, de érezni lehetett, hogy nem
bánnák, ha nem jönne vissza. Elutazott tehát Svédországba a családjával együtt.
Gőteborg szép város, nagy város és hideg város. A kántorkodás mellett Talmud
Tórát is vezetett svédül. A jövedelme a többszöröse volt a hazainak, mégsem
érezte jól magát. Nemcsak az időjárást érezte hűvösnek. Azt mondják, a
kapitalizmusnál nincs jobb társadalmi forma a világon. Ez lehet, hogy igaz, de azért
elég kegyetlen.
Kardos Péterék egy év múltán úgy döntöttek, visszajönnek, a környezetük nagy
örömére. Szeretettel fogadták őket. Kiderült az is: a sorsa elől senki nem futhat.
Utána jött a kapitalizmus. Az Új Élet
munkájába ismét bekapcsolódott, de rövidesen új feladatot, megbízást kapott,
talán az "új műsorhoz új férfi kell" alapon a lap főszerkesztője lett.
Már sok éve, hogy a szerkesztőség élén áll.
Amiről még beszélni kell munkáját elemezve, az a prédikáció, melyben jelentős
sikereket ér el. Emlékszünk egy temetői megemlékezésre, amikor az akkori kormány
tagjai előtt - a helyhez szokatlanul - nyíltszíni tapsot kapott. A szónoklásban
példaképe Scheiber Sándor. Nem gesztikulál, bár hangsúlyoz, de nem emeli fel a
hangját. A lényegre, a mondanivalóra koncentrál. Gyakran használ hasonlatokat,
ízesen fűszerezi mondanivalóját. Sűrűn forgatja Scheiber Sándor beszédeit, amely
könyv alakban jelent meg, nekünk is ajánlja, mert mint mondja: csodálatos.
Megkérdeztük, miért nem gyűjti kötetbe prédikációit, hiszen felejthetetlenek, de
csak annak, aki hallotta. Jusson belőle azoknak is, akik nem jutnak el Zuglóba, mert
másik imaházhoz köti lakhelyük, vagy hivatásuk, megszokásuk. Vitatkozik. Őt az
aktualitás, a jelen sorskérdése izgatja. Vitatkozunk. Kitől
tudná meg hitelesen az utókor az elmúlt idők zsidóinak mindennapos
problémáját, ha nem saját lelkipásztoruk szavaiból? Minden beszéd
mögött dübörög a történelem. Évtizedek múltán is pontos képet ad a régvolt időkről és biztos
átadja majd apa a gyermekének vagy tanító a tanítványának.
Egyébként egész családja részt vesz a zuglói zsidó életben. Felesége, Judit a
nőtagozatot vezeti, lánya, Ági, aki két évesen zászlóval totyogott a bima körül,
Szimchász Tórakor - mint azt fent írtuk -, korának megfelelően
mindig aktív résztvevője volt a Thököly úti hitéletnek. A
főrabbi fia, László, évek óta előimádkozó. Sőt, kántori teendőket
lát el.
Nagyra értékelik munkásságát, felkészültségét, fáradozását
és az évfordulón kívánják, hogy legyen folytatás még sok-sok évig.
Az OR-ZSE oktatói kara ezúton is
gratulál a főrabbinak nemrég napvilágot látott szenzációs könyve
megjelenéséhez és a Kazinczy utcai ortodox zsinagóga gyönyörű
melódiáit őrző CD-jéhez.
Deutsch Gábor
írása nyomán
2016.05.12
|