2008. április 6 - 13

   

Jelentése: poklosság

A meggyógyult poklossal kapcsolatos teendőkkel kezdi útmutatásait a heti szidra. A táboron kívül megvizsgálja a pap és ha egészségesnek nyilvánítja, akkor bizonyos szertartás következett.

Vettek két madarat. Az egyik madarat levágták élő víz fölött, az élő madarat viszont elbocsátották a mező felé. Ahogy a madár visszanyerte szabadságát, úgy nyeri vissza a betegségéből felépült ember a tisztaságát.

A higiénia itt is jelentős szerepet játszik, ki kell mosni ruháját, megmosakszik vízben, haját, szakállát, szőrzetét levágják és tiszta lesz. Vegyen két juhot és egy nőstény juhot, ezen kívül lisztáldozatot kell bemutatnia, olajjal keverve. A megmaradt olajból a főpap a tenyerére öntött és a poklosságtól megszabadult ember fejére tette kezét. Valamint tett jobb füle cimpájára, jobb kezének hüvelykujjára és jobb lábának hüvelykujjára. Szinte úgy, ahogy a papokat avatták fel. Ezután részletezi a szakasz a házon megjelenő elváltozásnál az előző szakaszban már ismertetett eljárást.

A nemi betegségről is esik szó, ilyenkor nem helyezték a beteget karanténba, nem kellett vonulnia a táboron kívülre, de a Szentélyt és a leviták sátrait nem látogathatta, valamint a szent áldozati ételekből nem fogyaszthatott.

A mosakodás, fürdés parancsa e két összefüggő és többször együtt olvasandó hetiszakaszban sokszor olvasható. Bölcseink szerint a poklosságnak nem csak egészségügyi okai voltak, hanem a következő bűnökért égi büntetés. Rossz nyelv: vérontás, hamis eskü, erkölcstelenség, durvaság, rablás, irigység.

Ennek ellenére senkit sem szabad megbélyegezni. A prófétai szakasz a Királyok Könyvéből (Kir. II. VII. 3-20.) egy elbeszélést ír le, amikor négy poklos megmentette a várost. Történt Elisa próféta idejében, hogy Somron városát körülzárta az arámi sereg, nagy éhínséget okozva. Ilyenkor a kitaszított poklosokra, akik a városon kívül lehettek, senki nem gondolt. A négy éhező poklos kétségbeesésében elhatároza, mivel vesztenivalójuk nincsen, elmennek az ellenséges táborba, hátha adnak nekik enni. Ha megölik őket, legalább nem kínzó éhhalállal halnak. Megközelítették az arámi tábort, de nem találtak ellenséget. Ugyanakkor a sátrak telve voltak arannyal, ékszerrel, és finom ételekkel. Mert az ellenség ló paták zaját hallotta, azt hitték, érkezik a felmentő sereg, ezért elfutottak. A négy poklos koldus először jól belakmározott, zsebükbe is raktak sok minden értéket, de aztán eszükbe jutott az éhező város. Somron kapuihoz mentek, felébresztették a királyt, aki először cselt szimatolt. Azt hitte, elbújt az ellenség. Felderítőket küldött, akik jelentették, valóban eltűnt az arámi sereg. Behozták a városba az ott talált élelmet és kincseket, s kihirdették a négy poklos jóvoltából menekült meg a város.
 

Deutsch Gábor
2008


Sábát hágádol

Honnan kapta a Pészáchot megelőző szombat a nevét? Két válaszunk van rá. Az egyik, hogy ez a Nagy, azaz a vezető szombatja. Ugyanis a rabbinak, vagy a hitközség vezetőjének kötelessége Pészách törvényeiről, szokásairól előadást tartani. A másik az e napon olvasandó Háiftára (prófétai szakasz), egyik mondatára utal. "Elküldöm nektek Elijáhu prófétát, mielőtt eljön Isten nagy és félelmetes napja" (Máláchi 3/23). Vagyis a nagy nap, a megváltás napja."Téves fordítása a hébernek, hogy "Nagyszombat".

A hetiszakasz a bélpoklosság leírásával foglalkozik. Ennek a betegségnek leírására is a kohanitákra tartozik. A beteget elkülönítik a társadalomból, mivel fertőző. A midrási hagyomány szerint Isten ezzel a betegséggel lett büntetve Mirjám, Mózes nővére, mikor testvérét rágalmazta és csak Mózes könyörgésére gyógyította meg őt Isten. (Num. 12. fejezet.)

A továbbiakban nemi betegségekről van szó férfiaknál, vagy nőknél. Itt is elkülönítik a beteget a társadalomtól. Gyógyulás után a beteg tartozik egy bárányt áldozni, vagy ha nincs módjában, egy pár galambot.

A múltheti szidrában a ruházatban lévő "fekélyekről" volt szó. Most a ház falaiban található "fekélyeket" írja le a Tóra. Valószínűleg a nedves falak penészét nevezi az írás fekélynek. Az ilyen penészes ház is "tisztátalan" (TÁMÉ), és aki benne eszik, vagy alszik, az is "tisztátalan". A penészes ("fekéllyel" súlytott) falakat le kellett rombolni. A ház "megtisztítása" után is áldozási szertartást eszközölt a kohanita.

Sábát Hágádol délutánján, azaz a mai napon, olvasni szokás a Hágádá egy részét. A Hágádá több évszázad irodalmi töredékeinek gyűjteménye. Elsősorban találunk benne számos Tóra-idézetet. "Gonoszok voltak hozzánk az egyiptomiak, és nehéz munkákat raktak reánk" (Deut. 26/6.) "Kiáltottunk az Örökkévalóhoz, atyánk Istenéhez és Ő meghallotta hangunkat, és látta szenvedésünket, rabszolgaságunkat és elnyomásunkat." (u.o./7)

"Meghallotta Isten kiáltásunkat és megemlékezett Isten a szövetségről, amit Ábrahám, Izsák és Jákovval kötött." (Ex. 20/24)

Talmudi és Midrás-idézetek hosszú sora tölti be a Hágádá további részeit. Mindjárt az első részt,, a négy kérdésre (Má nistáná) adott válasz PESZÁCH traktátusból vett idézet. "Szolgái voltunk Egyiptomban a Fáraónak, és kivezetett minket az örökkévaló Istenünk." (117. old.) "Aki szaporítja az elbeszélést az egyiptomi kivonulásról, az dicséretre méltó." (u.o.) "Négy fiúról szól a Tóra. A bölcs, a gonosz, a közömbös, és aki kérdezni nem tud." (Jeruzs. Talmud) "Minden nemzedék úgy kell, hogy érezze, mintha ő magajött volna ki Egyiptomból." (Peszáchim 116)

Ez a négy típus a mai időkre is vonatkozik. A bölcs jelenti a zálogát a zsidó nép fennmaradásának. Ő tudni akarja a zsidó nép szokásait, törvényeit, hogy kövesse őket. Ő azonosul őseivel, és úgy érzi, hogy velük együtt szabadult a szolgaságból. A gonosz elfordul saját népétől, idegen szokásokat majmol. Minek nektek ez a szolgálat? - mondja kivonva magát a közösségből. A közömbös érdektelen és nem hajlandó a közösségért semmit sem tenni. A kérdezni sem tudó az a gyermek, aki a felnőttek nevelésére szorul.

Érdekes Midrás-részlet következik ezután. "Kezdetben bálványimádók voltak őseink, most pedig közel magához vett Istenünk, hogy Őt szolgáljuk." (Midrás Mözhilta) Ezután a borospoharakat felemelve mondjuk: "Minden nemzedékben el akartak minket pusztítani, de Isten megmentett minket kezükből". (Hágádá ima) Azután Misna-részletek következnek. "Rábán Gámlieé mondja: Aki nem szólt e három dologról az ünnepkor, az nem tett eleget kötésességének. És ezek: Pészách (az áldozat), Mácá és Máror (keserű gyökerek). Ezután a Misna megmagyarázza mind a három dolognak a jelentőségét.

A Hágádá a zsidó nép egyik legkedvesebb könyve. Nemcsak az egyiptomi elbeszélés, hanem történelmünk alapvető alakulása, szolgaság, üldöztetés, megváltás, mind benne vannak. Es ha Sábát Hágádákor kis előleget veszünk a belőle való olvasásból, tesszük ezt azzal a reménnyel, hogy közel van az igazi, a végső megváltás nekünk és a világnak, az örök 'béke.
 

Menachem Meron
2008

   

  KOMMENTÁR

Részlet Menáchem Meron: Az élő Biblia című könyvéből
   

MÖCORÁ

A nemzedékekről, a "nagy" szombat kapcsán

Ezt a szombatot nevezik más nyelveken "nagy" szombatnak. Ez a fordítás nem egészen pontos, mert akkor héberül úgy hangzanék: Sábát Hágdolá. A Pészach előtti szombat nevét többféleképpen magyarázzák. Egyesek szerint ez a "nagy" szombatja. Vagyis a közösség vezetője köteles ezen a napon Pészachról beszélni, más magyarázat az e napra rendelt prófétai szakasz utolsó mondatára hivatkozik: Elküldöm nektek Élijáhu prófétát, mielőtt eljön Isten rettenetes nagy napja.

A prófétai szakasz (Háftárá) tele van változatos és aktuális gondolatokkal.

Az első örökérvényű eszmét a következő mondat fejezi ki: "Én, az Isten, nem változtam és ti, Jákob gyermekei megmaradtatok". Mózestől kezdve az összes próféta hirdette a zsidó nép örök fermmaradását. "Még ha az ellenségeik országában lesznek is, nem hagyom, hogy megsemmisüljenek." (Lev. 26/44). Így szólt Mose Rábénu: "Elpusztítom a bűnös államot, de nem pusztítom el Jákob házát". (Amosz 9/8). Ezek Amosz próféta szavai. Hasonlóképpen prófétálnak Jezsajás és Jeremiás.

De Izrael örök fennmaradásának feltétele a fent idézett mondat első fele, "Én, az Isten, nem változtam". A zsidó nép ősidők óta élt, a "Sömá Jiszráél" hitében. Ezt vallották őseink a gálutban, a római birodalomban, a spanyol inkvizícióban máglyára menők, ezt mondta a zsidó ember a veszély órájában, vagy a halál torkában. "Halljad Izrael, az Örökkévaló istenünk egyetlen egy" hitvallása volt népünk fennmaradásának titka.

A prófétai szakasz utolsó mondatai a megváltás hírnökéről beszélnek. A hírnök Élijáhu próféta. A Széder estével és sok népi mondával kapcsolatos Elijáhu történetei a mai Háftárából indulnak ki. "Elküldöm néktek Elijáhu prófétát" (Máláchi 3/23). A megváltás idejének egyik legjellemzőbb történetéről olvashatunk e mondat folytatásában. "Az atyák szívét fiaikhoz fordítom és a fiúkét az atyákhoz". Ez a mondat azt a gondolatot akarja kifej ezni, hogy az "idők végén" megszűnik majd a nemzedékek közötti ellentét.

Az emberi társadalom fennállása óta mindig létezett az öregek és az ifjak között lévő ellentét. Az ifjuság újítani akar, új eszmékre, új cselekedetekre vágyik, ez biztosította a társadalom fejlődését. A latin közmondás szerint "az idők változnak és mi velük változunk". (tempora mutantur et nos mutamur in illis). Ha a "mi" szót az emberiségre értjük, a közmondás igaz. De ha csak egy nemzedékre, az öregekre vonatkoztatjuk, kevéssé fogadhatjuk el. A bibliai mondat az "arany" középutat vallja. Az "öreg" nemzedék megérti az új, fiatal nemzedék gondolatait, törekvéseit, de a fiatalság nem veti el elődei tanítását. "A fiúk szívét az atyákhoz fordítom." Az ifjak folytatják az ősök életét, tanítását is, miután hozzáteszik az újat, az ő életük gondolatait, tapasztalatait.

Sábát Hágádol tanítása ebben a gondolatban kulminál: Pészach ünnepe az egyiptomi kivonulás története, örök eszméket fejez ki a szabadság értékéről, a szolgaság elvetéséről. A zsidó nép nemzedékről nemzedékre őrizte az ősi hagyományt és a mai "elektronikus" korszak ifjai is tanulhatnak e hagyományból. Csakis így remélhetjük, hogy Élijáhu próféta nekünk is hirdeti majd a megváltást.

  

   Copyright © ORZSE.HU, 2008.
Az oldalainkon található anyagok, információk bármilyen felhasználása csak a szerző(k) előzetes, írásbeli engedélyével történhet.

Vissza