Készítette: Juhász Gábor, II. évf. kultúratörténet
1. Történelmi háttér
Az Osztrák-Magyar
Monarchia 1867 és 1918 között fennállt különleges,
kettős (dualista) állam volt. Két fele a Magyar
Királyság és az Osztrák Császárság volt, melyek a
közös uralkodó és a közös ügyként igazgatott
külügy, hadügy és az ezekkel kapcsolatos pénzügyek
által összekapcsolt önálló államok voltak. Az
Osztrák-Magyar Monarchia Ferenc József szerint
csak és kizárólag három ember egyezkedése és
tárgyalásai közepette jött létre: "Deák, Andrássy
és jómagam".
Az erről szóló törvényt Ferenc József magyar
király (egyúttal osztrák császár) 1867. július
28-án szentesítette.
A Monarchia többnemzetiségű állam
volt, nemzetiségei közül a német nyelvű
osztrákokon és a magyarokon kívül a fontosabbak a
különböző szláv népek (lengyelek, ukránok, csehek,
szlovákok, szlovének, horvátok, szerbek), a
románok és az olaszok voltak. A Magyar Királyság
államszerkezete modern történelmi fejlődése, és a
XIX. században követett modellje alapján Angliához
(Egyesült királyság) és Franciaországhoz hasonlóan
unitárius állam (azaz ún. egységállam) volt, míg a
Lajtán túli területek Ausztria történelmi
fejlődése és modellje alapján föderatív állam
arculatát mutatták (akárcsak az 1871-ben létrejött
Németország), amelyet az uralkodóház, a hadsereg
és néhány központi intézmény tartott össze. A
nemzetiségeket és mozgalmaikat a kiegyezés
politikai-közjogi építményéből teljes egészében
kihagyták. Azonban Ausztriában a szövetségi
államszerkezetének jóvoltából nemzetiségi elitek
egy jelentős részét hatékonyan integrálták a
politikai rendszerbe (több osztrák, sőt közös
miniszter is lengyel vagy cseh volt), Magyarország
nyugat-európai típusú unitárius államszerkezeti
berendezkedése viszont a nemzetiségi vezetők
szinte teljes kiszorítását célozta. Mindezek
ellenére unikumnak számított a korabeli Európában,
hogy etnikai kisebbségeket képviselő politikai
pártok indulhattak az országgyűlési választásokon,
és gyakran be is jutottak a magyar parlamentbe.
Fontos megjegyezni, hogy az I. világháború előtti
Európában kizárólag Ausztriában és Magyarországon
deklarálták és alkottak törvényt a kisebbségi
jogokról. Összességében mindennek fontos szerepe
volt abban, hogy 1918-ra, az elvesztett első
világháború befejezéséig a Monarchiának és két
alkotóelemének belső kohéziója teljes egészében
megszűnt, és végül a Monarchia nem egyszerűen két
alkotóelemére bomlott fel, hanem területén új
államok sora jött létre.
Magyarországon a hatalom java a
nagybirtokos arisztokráciáé volt, a
közhivatalokban jórészt nemesi családok fiai
ültek, de a gazdasági, tudományos,
művészeti-irodalmi világban felnőtt melléjük a
polgárság is. Budapest és mellette néhány nagyobb
vidéki város rohamos fejlődéssel formálódott
nyugat-európai arculatúvá. Az arisztokrácia
képviselői is liberális elveket hangoztattak, a
polgárok magasabbra jutott rétegei pedig
igyekeztek életformában utánozni a nemesi
hagyományt: a nagyon gazdagok az arisztokratákat,
a közepesen gazdagok a dzsentrit.
A lendületes polgárosodásnak
lelkesítő fényei és nyomasztó árnyai voltak: sok
mindenben fénykor volt, sok mindenben komor jövő
kiindulása. A felemelkedő hazai polgárság
mindenképpen megváltoztatta a társadalom
szerkezetét is, arculatát is a gazdasági életben
és a kultúrában egyaránt.
Ennek a magyar
polgárságnak a felső, a közép és az alsó
rétegekben jelentős tömege zsidó volt. Zsidók
ugyan a kezdetek kezdete óta éltek Magyarországon,
sorsuk talán elviselhetőbb volt, mint a korábbi
évszázadok Európájának legtöbb országában, de a XVIII. század végső negyedéig - a felvilágosodás
szellemi előretöréséig - lényegében megtűrt
idegennek számítottak. És habár színmagyar
környezetben, a Duna-Tisza közén és az Alföld
tiszántúli vármegyéiben már régóta magyarul
beszéltek, többségükben csak a XIX. század első
felében váltak nyelvükben és tudatukban
magyarokká, és csak 1848 forradalma emelte őket
polgári-állampolgári rangra. A nemesi-jobbágyi
Magyarországon azonban a történelmi fejlődés olyan
szükségessé tette a polgárosodáshoz
nélkülözhetetlen polgárságot, hogy aki alkalmasnak
bizonyult az ipar, kereskedelem, közlekedés és az
ezekhez nélkülözhetetlen értelmiségi feladatokra,
annak a kiegyezéstől fogva tág tere nyílt a
tevékenységre, érvényesülésre, gazdagodásra,
társadalomalakításra. A nemesi életformából
átváltani polgári tevékenységekre ugyanolyan nehéz
volt, mint paraszti sorból felemelkedni a
fejlettebb-bonyolultabb városi életformákhoz.
Tehát a vákuum szükségszerűen beszívta az alkalmas
német (sváb), szláv (szlovák, szerb) és zsidó
tömegeket. Magyar polgárrá válva nemcsak
nyelvükben, de érzelmükben, vágyvilágukban is igen
hamar azonosultak a magyar nemzeti léttel. Ahol
pedig a polgárosodó társadalomban elevenen tovább
él az örökölt történelmi emlékek értékrendje, ott
a nemesi címet és jelleget tisztelő polgár maga is
szeretné nemesnek tudni magát, az arisztokrácia
mellé felgazdagodó nagyiparos, nagykereskedő,
nagybankár nemesi címet szeretne szerezni. A
hatalom pedig a királytól lefelé magát annyira
liberálisnak tartja, hogy méltányolja ezt az
igényt. 1867 és 1918 között több mint 280 zsidó
vagy zsidó származású család emelkedik a magyar
nemesek közé, és ezek között 26 família kapja meg
az arisztokrácia körébe „belépőkártyát” jelentő
bárói címet. Legtöbbjük olyan ipari, kereskedelmi vagy pénzügyi
tehetség volt, aki nagyon jelentős mértékben
járult hozzá a dualizmus korabeli magyar gazdaság
egyes területeinek európai szintre való
emeléséhez.
2. A családi háttér
Ilyenek tehetségek voltak a Hatvani
Cukorgyár tulajdonos unokafivérei: Deutsch Sándor,
József és Béla. Azt a gyárat Hatvanban a XIX.
század derekán nagyapjuk alapította: "Deutsch I.
és fia" néven jegyezte be a cégbíróság, családi
tulajdon volt, a fiúk után az unokák örökölték, és
ők hárman nemcsak az ország legnagyobb
édességipari vállalatává növelték, hanem új
vállalatokkal bővítették, hozzácsatolták az ország
egész cukoriparát, és termékeiket versenyképessé
tették egész Európában. A hatvani cukor
Monarchia-szerte tekintéllyé lett, és jelentősen
hozzájárult az egész magyar gazdaság fejlődéséhez.
Egy 1908-as királyi adománylevél az
unokatestvéreket bárói rangra emelte, családnevük
elé kapták a "hatvani" nemesi előnevet. Hamarosan
családnevüket is erre magyarosították, s minthogy
valóban már nemesek voltak, az "i"-re végződő
vezetéknevet "y"-nal írhatták. Fiaik és leányaik
így örökölték a magyar kultúrában oly sokszínűen
szereplő "Hatvany" nevet. A műveltség, a kultúra
ugyanis már a nagyapák kora óta otthonos volt a
cukorgyárosok között. Míg a gyárak és a jelentős
vagyon is egészen a második világháború végéig, a
régi világ teljes összeomlásáig a család
birtokában maradtak, a család tagjainak nem is kis
része fontos szerepet töltött be a XX. század első
évtizedeinek magyar művelődéstörténetében is.
A nagy szervező és üzletember
Sándor legidősebb fia volt Hatvany Lajos. De nem
lehet elhallgatni, hogy az ő legidősebb öccse,
Hatvany Ferenc a századelő egyik legérdekesebb,
igen egyéni képzeletű festőművésze volt, aki
sajátos átmenetet teremtett a színpompás romantika
és a modern látomásosság között, és nem mellékesen
a kor egyik jelentős műgyűjtője és művészeti
szakértője lett. Legifjabb öccse, Hatvany Bertalan
pedig - miközben ő volt a céget irányító,
gazdasági szakember - nemzetközi hírű
orientalista, a keleti kultúrák, nyelvek és
néprajzi ismeretek tudósa volt. Bátyjával
versengve tanáccsal és pénzzel támogatta a modern
magyar költészetet. Józsefnek Hatvany Lili volt a
lánya, ez a csevegő hangú, ironikus kritikájú, egy
időben méltán nagyon népszerű író-újságíró. Ez a
családi háttér Hatvany Lajos írói, kritikusi,
irodalomtörténészi, államférfiúi,
irodalomszervezői és irodalompártolói életéhez.
Nélküle egyszerűen nem lehet elbeszélni a XX.
század magyar irodalmi életét.
3. Hatvany Lajos
"Micsoda művészet
kortársnak lenni." - írta le fiatal kritikusként a mondatot Hatvany
Lajos, s az utókor döntően mindmáig a nagy
kortársat látja az Ady Endre, József Attila és
persze a Nyugat körül oly sok érdemet
szerzett férfiúban. Milliomos mecénás, kétszeres
emigráns, radikális laptulajdonos, zsidó
arisztokrata, nemzetgyalázásért elítélt rab, s még
annyi minden más volt életében Hatvany, hogy
szenvedélyes literátori működése már-már
mellékesnek tűnhetett.
Hatvany neve bekerült a
századforduló utáni évek irodalmi köztudatába: írt
másfél frivol módon provokatív színdarabot (A
szűz címűt a barát Lengyel Menyhérttel
közösen), magyarul és németül is kiadta az
irodalomról csevegő és prófétáló, s már a címével
is tüntető művét (Én és a könyvek, 1910),
valamint hódolt a szerelemnek.
A társasági élet
örömeit mindenkor becsülő férfi első tartós
élettársa a bordélyházból kiemelt mindenes cseléd,
Kovács Júlia volt, akit a polgári lét mellett az
irodalom köreibe is bevezetett (lásd: Az árva
Mariska napjai). Hatvany utóbb - Kosztolányi Dezsőné szavaival
- "valamennyi társadalmi
osztállyal házasságot kötött":
így az arisztokrata író-szobrász, az 1944-ben
francia ellenállók által tévedésből kivégzett
leszbikus Christa Winsloe csakúgy Hatvany neje
volt, mint a Pesten (majd New Yorkban) színházi és
irodalmi ügynökséget vezető Marton Böske, illetve
Somogyi Jolán, a fehérterror emblematikus
áldozatának, a Népszavát szerkesztő Somogyi
Bélának a leánya. Legendás viszonya volt Bajor
Gizivel.
Hatvany legfontosabb élménye a
századelőn nyilvánvalóan Ady Endre költészetéhez
kapcsolódott. Kritikusként elkötelezett hívévé,
míg magánkörében lelkes népszerűsítőjévé vált
(többeket, így Csathó Kálmánt vagy a színész
Beregi Oszkárt éppenséggel személyes felolvasások
révén nyerte meg Ady verseinek), s rövid úton
mecénásként is belépett a költő életébe. Ady
költészete Hatvany legfontosabb ügyévé, míg Ady
személyisége csalódások és meghatározó
alapélmények forrásává lett. Ady állhatatlansága
már A duk-duk affér nyomán kiderült
ugyanis, s Hatvany később, a Nyugat körüli
vitákban sem számíthatott az egyre inkább csak
verseiért tisztelt barátra. Merthogy Hatvany
kiadóként részt vett a Nyugat megindításában, és komoly összegeket is áldozott
az Adyval beérkező új magyar irodalom
támogatására, ámde hamar összeütközésbe került a
folyóiratot irányító Osváttal. Egyszerre személyes
és elvi konfliktus volt ez: az orgánum
függetlensége és Hatvany sértett önérzete, a lap
exkluzív irodalmi jellegét mindenképp őrizni
kívánó Osvát merevsége és az Ady pozíciójának
védelmében a harcot felvállaló báró provokatív
modora mind közrejátszott az 1911-12-es vitában,
amely szakításhoz és egy vértelen lefolyású
párbajhoz vezetett Hatvany és Osvát között.
Amíg Hatvany a Nyugat körül
működött, addig nemcsak harcos kritikusként és az
új magyar irodalom németországi népszerűsítője
gyanánt szerepelt, de a folyóiratban publikálta
halott mesterétől búcsúzó portréesszéjét, a Gyulai Pál estéjét is (1909). Egyszerre arckép
és önvallomás ez az elhagyott, sokban bírált, ám
mindenestül csodált öregúrról, s talán az első
írói visszatekintés a XIX. század nagy, liberális
korszakára, amely utóbb Hatvany munkásságának
legigazibb terepévé vált. Az 1840-es évek közepére
nyúlt vissza például a Petőfi házasságkötését
tárgyaló dokumentumregénye, a Feleségek
felesége (1919). Petőfi s még inkább
méltatlannak ítélt szerelme, Szendrey Júlia
deheroizált ábrázolásban lép az olvasó elé, ám
ennél sokkal fontosabb, hogy milyen friss és
eleven képet rajzol szereplőiről, valamint hol
prózai, hol meg éppenséggel parlagi
életkörülményeikről Hatvany.
Hatvany 1917 legvégén felvásárolta
a nagy múltú Pesti Napló részvényeit, és
átvette a lap főszerkesztését is, majd 1918 elején
életre hívta az Esztendő című irodalmi
folyóiratot. A Kosztolányi és Karinthy
társaságában szerkesztett, nevéhez híven sajnos
alig egy esztendőt megélt folyóirat a Nyugat riválisának indult, ám remélt formáját nem
futhatta ki. A világháború második felében mind
nyíltabban pacifista, s ugyancsak nyíltan
Károlyihoz húzó publicista Hatvany lelkesen
támogatta az őszirózsás forradalommal létrejött új
rendszert, ám a Tanácsköztársasággal már nem
tudott azonosulni. Az őszirózsás forradalom
napjait Egy hónap története címmel azon
melegében izgalmas riportsorozattá írta a Nemzeti
Tanácsban is tagságot vállaló báró, s e riport
irodalmi és dokumentumértékéből a megvallott
elfogultság sem von le semmit.
Hatvany 1919-es tevékenységét
azonban már nem a politika, hanem Ady halála és az
ennek nyomában megélénkülő emlékezői-értelmezői és
kegyeleti tevékenység dominálta. Ezen még az sem
igen változtatott, hogy 1919 nyarán Hatvany Bécsbe
tette át székhelyét, ahová azután a magyar
irodalom számos figurája követte hosszabb-rövidebb
emigrációra. A Habsburgok egyik pihenőhelyét, a
lainzi Hermes-villát kibérelő báró számos írással
adózott Ady emlékének: az Ady világa (1923)
hozzálát az életmű darabjainak egyenkénti
kommentálásához (döntően az életrajz felől
közelítve), míg az Ady a kortársak közt (1927) elsősorban saját Ady-emlékeiről és
élményeiről ad számot. Az előbbi munka ma már
kevésbé tűnik érdekfeszítőnek, annál izgalmasabbak
viszont mindmáig Hatvany 1920-as években
keletkezett szépprózai művei. A narrátori szerep
túlzott reflektálásával együtt is (amely az író
modorának vissza-visszatérő jegye) ilyen a Gyalu grófnő (1921), ez a reformkori Pesten,
valós alakok közt játszódó írás, s mindenekelőtt
ilyen az író egyik legnagyobb vállalkozása, az Urak és emberek.
A befejezetlenül maradt
regénytrilógia arra tett kísérletet, hogy
megrajzolja a zsidó nagypolgárság fölfelé vezető
útját és megkésett mérkőzését a történelmi
arisztokráciával. Hatvany mindezt - helyzeténél
fogva - belülről látta és láttatta, méghozzá olyan
világosan, hogy az megütközést váltott ki az
életében egyedül megjelent első kötet, a Zsiga
a családban (1927) megannyi hivatásos
olvasójából. Az antiszemiták saját nézeteik
igazolását, az izraelita felekezet képviselői
Hatvany zsidó öngyűlöletének bizonyságát olvasták
ki a regényből, míg a Hatvanyval szemben itt-ott
revánsvágyat dédelgető irodalmi élet a mű XIX.
századias hangvételét és anekdotikus szerkesztését
kifogásolta. A művel kapcsolatban fontos, hogy a
magyar irodalomból szinte teljességgel hiányzó
csoport nyilvános és magánéletének érzékletes
rajza, a működésüket leárnyékoló társadalmi
kettősség körüljárása. Az ereszkedő színvonalú,
csonka folytatás (Zsiga az életben, Zsigmond a kastélyban) már csak Hatvany halála
után jelent meg, s valódi recepciójára nem is igen
került sor.
A húszas évek
zömét Bécsben, illetve az elszakított magyar
területeken töltő Hatvany 1927 decemberében
visszatért Pestre, ahol szinte rögtön
letartóztatták. A fehérterrort külföldön bíráló
írásai ürügyén előbb hét, majd négyévi fegyházra,
végül kilenc hónap börtönre ítélt író nem
viselkedett különösebben hősiesen az eljárás
során, ám sokkal szomorúbb, hogy hazai kortársai
közül alig keltek néhányan a védelmére. Hatvany
azonban utóbb csak kevesekkel tartott haragot, s
budai palotáját megnyitotta régi és új kollégái
előtt, például akkor is, amikor Thomas Mannt látta
vendégül. A Mann házaspár látogatásáról készített
fotókon ott szerepel József Attila is. Ő ugyancsak
sokat köszönhetett Hatvanynak: pénzt éppúgy, mint
korai elismerést. "Laci bátyám" az elsők között
adta írásba, hogy "a József Attila nevet meg kell
jegyezni". A századelőtől a harmincas évekig szinte a teljes
korabeli irodalmi élet írt Hatvanynak pénzkérő
leveleket, s a báró a legtöbbször adott - hol
készséggel, hol érezhetően elkedvetlenedve. Adott
például Veres Péternek, aki jószerint egyedüliként
vissza is fizette az adósságát, hogy kevéssel
utóbb nyilvánosan vitassa el Hatvanytól annak
magyarságát.
"Utam zsidóként,
önnel ellentétben, egy képzelt asszimilációhoz
vezetett. Magyarnak éreztem magam, itt voltam
otthon, magyarként írtam és agitáltam, míg
tudtomra nem adták, hogy itt semmi keresnivalóm
nincs." Ezt írta 1929-ben Hatvany Martin Bubernek,
s önmagának jegyezgetve sem ítélt derűlátóbban:
"Örök és reménytelen polgári ellenzékbe szorultam,
olyan országban, ahol nincs polgárság." Alighanem ennek a beszorítottságnak köszönhető az
ország demokráciadeficitjével irodalmi úton perelő
kis remekmű: az Egy székely nemes, aki
felfedezte a demokráciát (1934) az 1830-as
évek elején Amerikát megjárt Bölöni Farkas Sándor
megidézésével a magyar polgár és polgárság fájó
hiányát rajzolja körül.
A népiekkel, különösen Németh
Lászlóval hevesen vitázó Hatvany a harmincas évek
végén újra emigrációba vonult, s a második
világháború éveit Oxfordban töltötte.
(Összebékülve Károlyival, aki az 1928-as perben
tanúsított gyengesége miatt évekre megszakította
vele a kapcsolatot.) Itt is folytatta ekkor már
tekintélyes múltra visszatekintő Petőfi-kutatását,
amelyből hazatérése után, a személyét
kényelmetlen, ám haladó hagyomány gyanánt tisztelő
népi demokrácia éveiben lett kész mű: az Így
élt Petőfi. A hatalmas munka visszatérés a
filológusi induláshoz: ezernyi dokumentumrészlet
kollázsa, amelynek a korszak legalább annyira
szuverén főszereplője, mint Petőfi Sándor. Hatvany
memoárok tömegét olvasta át, s valósággal a régi
Pest-Buda tudósává képezte ki magát: nem annyira
asszimilációjának igazolásaképp, mint inkább jól
kitapintható lelkes vonzalmának engedve. Ennek
egyik legszebb bizonysága a Hatvany által
szerkesztett Beszélő házak című kötet (1957),
amely pesti írólakások bemutatásán keresztül
élményszerű város- és kultúrtörténeti mozaikot rak
ki. Kevesebb sikerrel, ám így is izgalmas
torzóként maradt ránk az elgondolásában az Urak
és embereket is jócskán felülütő kísérlet, A Draheim-nemzetség, amely a XVI. századtól
kívánta összeírni a címbéli arisztokrata família (Battaguzsaly
bírvágyó urai) és a sorsával a XIX. század derekán
"szükségszerűen" összekapcsolódó zsidó Hercz
család már-már túlburjánzó történetét.
Hatvany Lajos élete
utolsó évtizedében is hű maradt önmagához. Írt és
kutatott, s mint szerencsés kortárs, felfedezett
és támogatott. Ady Endre és József Attila
zsenijének korai elismerője 1954-ben „Ecce poetát” kiáltott Juhász Ferenc Tékozló országának
olvastán, s az ötvenes-hatvanas évek fordulóján
még meg-megebédeltette a börtönből frissen
szabadult Zelk Zoltánt.
Felhasznált irodalom
Fenyves, 2010 - Fenyves Katalin: Képzelt asszimiláció? - Négy
zsidó értelmiségi nemzedék önképe
Corvina Kiadó, Budapest, 2010.
Halmos (szerk.), 1996 - Száz
rejtély a magyar irodalomból (szerkesztette: Halmos Ferenc)
Gesta
Kiadó, Budapest, 1996., pp. 142-143
Hanák (főszerk.), 1988 - Magyarország története
1890-1918 (főszerkesztő: Hanák Péter,
szerkesztette: Mucsi Ferenc)
Akadémiai Kiadó, Budapest, 1988.
Hatvany, 1910 - Hatvany Lajos: Én és a
könyvek
Nyugat
kiadás, Budapest, 1910.
Kibelbeck, 2015 - Kibelbeck Mara: Hatvany
Lajos, a mecénás
URL: http://cultura.hu/kultura/hatvany-lajos-a-mecenas/,
2016. december 27.
László, 2015 - László Ferenc: Vitéz
kis úr
URL: http://tablet.magyarnarancs.hu/konyv/vitez-kis-ur-96404,
2016. december 28.
Nagy, 1993 - Nagy Sz. Péter: Hatvany
Lajos
Balassi Kiadó, Budapest, 1993.
Réz (szerk.), 1985 - Hatvany Lajos levelei (szerkesztette: Réz
Pál)
Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1985.
Rozmán, 2014 - Rozmán Ingrid: Mecénások a Nyugat hátterében
URL: http://nepszava.hu/cikk/1042924-mecenasok-a-nyugat-hattereben,
2016. december 27.
Valcsicsák (szerk.), 2003 - Kosztolányi Dezsőné Harmos Ilona: Burokban
születtem (szerkesztette: Valcsicsák Dóra)
Noran
Könyvkiadó, Budapest, 2003.
Vasy, 2003 - Vasy Géza: A
Szarvas-ének - és a hozzá vezető út
Tiszatáj Diákmelléklet, 88. szám, 2003. január, pp.
1-19.
|