"A nő igazi működési tere csak az otthona lehet" (Vázsonyi Vilmosné)
"Ki a gazdag?
Kérdezték állítólag rabbi Akivától, s ő azt felelte: akinek derék felesége
van."A mondás rámutat arra, hogy a tradicionális zsidó közösségekben mind a mai
napig a nők a családban tevékenykedhettek. Ott azonban nagy megbecsülés és
tisztelet övezte őket: "A háztartás, és a gyermekek dolgaiban a férfi kövesse a
felesége tanácsát, hogy béke és összhang uralkodjék otthonában", vagy:
"Bölcseink azt mondták, a férfi hízelegjen a feleségének, hogy megóvja a házi
békét."
Idézik, idézzük a Talmudot.
Ennek a
megbecsülésnek a következtében a nők hajlandók voltak a számukra kijelölt
hagyományos vallási és társadalmi szerepek határain belül élni. A gyakorlatban
ezek egész jól összekapcsolódtak. A nőket mentesítették bizonyos vallási
kötelezettségek, például a zsinagógabeli imák alól, így jobban betölthették a
zsidó társadalom által számukra kijelölt családi szerepet. Hátrányos helyzetben
voltak a közösségi imaalkalmakkor, a vallási nevelésben, a vallási bíróságok
előtt és a közösség vezetésében.
A nőket nem számítják be a minjánba, nem szólítják a Tórához, nem lehet belőlük
rabbi, kántor, Tóra-olvasó, előimádkozó,
stb. A zsinagógában régóta jellemző a női rész elkülönítése.
A stetlben a
feleségnek gyakran kellett a család anyagi megélhetésről is gondoskodnia, hogy a
férjük a tanulmányainak szentelhesse magát. Így erős személyisége és üzleti
szelleme fejlődött ki. Az apa gyenge és háttérbe marad, az anya uralkodó és
mindenható. A lányait görcsösen férjhez akarja adni, a fiú pedig az anyai
gondoskodás áldozata, ugyanakkor ő az anya teljes figyelmének a kizárólagos
tárgya (Jiddise Máme).
Ezt a
feladatkört a zsidó közösségek, sőt maguk a nők sem háttérbe szorításként élték
meg. Olyannyira nem, hogy amikor a modern korban megjelentek más női szerepek,
ezek a hagyományos zsidó közösségekben egyáltalán nem találtak utat.
A 20. század elején az ortodox
Zsidó Újságban hangsúlyozzák: "A nők azzal szerezhetnek maguknak érdemeket, hogy
gyermekeiket a chéderbe viszik, férjeiknek lehetővé teszik, hogy a tanházba
tartózkodjanak. A kasrüsz, a nido, a gyermeknevelés teljesen és
ellenőrizhetetlenül a nő kezére és lelkiismeretére van bízva."
A zsidó
lányok ne menjenek gimnáziumba - írja ugyanekkor a neológ zsidók hetilapja is, a
zsidó lányok pályaválasztásának témakörében
- ne akarjanak érettségit szerezni. Nemcsak azért, mert a numerus clausus
miatt úgysem tanulhatnának tovább, hanem mert a gyakorlati életre kell
előkészíteni őket. Elégedjenek meg a polgári iskolával, mely a polgári
középosztálynak megfelelő intelligens, vallásos érzésű gyermekeket nevel.
A zsidó
lányok oktatásával kapcsolatban kialakult nézetekről jó képet ad a Pesti
Izraelita Hitközség által 1932-ben kiadott A magyar zsidó nő naptára. Ebben azt
olvashatjuk, hogy a zsidó nőnevelés terén a világháború hozott változást.
Világossá vált egyrészt, "hogy a nő csak akkor állhatja meg a helyét az életben
és veheti fel a versenyt a férfi munkaerővel, ha iskolázott, művelt és
intelligens. Másrészt viszont a zsidó lányok számára lehetetlenné vált ezen
életforma elérése. A pesti zsidó leánygimnázium létrehozásának célja eszerint,
hogy eljuttassák "a magyar zsidó leányokat abba a családi otthonba, ahol a
mindennapi élet, a társadalmi tevékenység, a jövő nemzedék nevelésének az iránya
magán viseli a hazaszeretet és a hithűség őszinte és szilárd jellembélyegét"
Vagyis az iskolázottság ez esetben is azt a hagyományos zsidó nőképet támasztja
alá, miszerint a nőnek otthon a helye. Még mindig ebből a naptárból:"A férfi
hivatása és feladata, hogy arcának verejtékével keresse meg családja mindennapi
kenyerét, a nő pedig legyen hozzávaló segítőtárs, kinek hivatása gyermeket
életre hozni és nevelni. Ez a józan munkamegosztás, melyet természetességéből
nem tud kimozdítani, kivetkőzni a nőnek a kenyérkereső pályákon való
térfoglalása sem."
Tehát a
család volt az a keret, amelyben a nők "második nem"-ként tevékenykedtek.
Szigorúan korlátozták az előírások azokat a szerepeket, amelyek túlmentek az
anya és a feleség szerepén. A két nem közti hatalmi egyenlőtlenség a házassági
erőviszonyok hagyományos felfogásából is adódott. A zsidó házasok között gyakori
volt a nagy korkülönbség, a nőnek az ettől nem független nagyobb függősége,
alacsonyabb iskolázottsága, mind olyan tényező, mely a nőnek a házasságban
gyengébb szerepet juttat.
Az egyetlen
terület, amelyen elképzelhető volt a nők családon kívüli tevékenykedése, az a
jótékonyság. A jótékonykodás szokása bibliai eredetű, a mózesi törvények
ismételten előírják a szegényekről, az özvegyekről, árvákról való gondoskodást.
A nők és
leányok a nőegyletekben, leány egyletekben, a patronáge egyesületben
tevékenykedtek.
A
nőegyletek létrehozása és működtetése mögött a fentebb említett szellemiség
és indíttatás húzódott meg. Az egyesület tevékenykedik a nők helyzetének
javítása érdekében az önálló döntéshozatal, szervezés és alkotás terén, de
súlyát tekintve ez mégsem olyan jelentős, hogy befolyásolná, vagy megváltoztatná
a hagyományos nőképet, női szerepeket a társadalmon, szűkebb értelemben a
zsidóságon belül.
A múlt század
elején a nőegyletek az akkor még nem intézményesült szociálpolitika egyes
területein nyújtottak szolgáltatásokat.
Emellett az
egyesületek társadalmi, integrációs funkciót is betöltöttek azzal, hogy helyi
szinten az azonos rétegekhez tartozó egyéneket tömörítették, s biztosították
tagjaik számára értékrendjük és értékazonosságuk tudatosítását.
Az 1866-ban 230 taggal alakult meg a Pesti
Izraelita Nőegylet. Az Egyesület első elnöke Gotteszmann Mária (Gotteszmann
Miklósné) lett, székhelye Erzsébetvárosban, a mai Dessewffy utca 41. szám alatt
volt. Céljukul eredetileg a beteg, keresőképtelen özvegyek, asszonyok és leányok
felkarolását és segélyezését, illetve egy leányárvaház
alapítását tűzték ki. Tevékenységük több belső-pesti kerületre kiterjedt, s a
munkát a nőegylet kerületi tagszervezetei koordinálták. 1867-ben a Kertész utca
36. szám alatt – a mai
Fészek Művészklub
épületében – fel is állították a száz árva leány befogadására alkalmas
intézményt, a Pesti Izraelita Nőegylet Leányárvaházát. 1869-től a fővárosban
elsőként
népkonyhát
is működtettek, ahol 300 rászoruló napi ebédadagját osztották ki. A leányárvaház
1900-ban a Jókai utca 5. szám alá költözött, majd 1923-ban a Hungária körút 9.
szám alatti ingatlanban helyezték el. A népkonyha 1901-től, a leányárvaház
korábbi helyén, a Fészek Művészklubnak bérbe adott Kertész utcai épület egy
részében tovább működött. Az
első világháború
során katonafeleségek foglalkoztatását biztosították a Csokonai utcai Női Ipari
Foglalkoztató 1916. évi megnyitásával. 1910-ben a nagyiparos
Weiss Manfréd
120 ezer koronás, felesége emlékére tett alapítványának köszönhetően nyílhatott
meg a Bókay tér 4. szám alatt, a Szabolcs utca közelében a 32 férőhelyes Weiss
Alice Gyermekágyas Otthon. Az intézményben gyermekápoló-képzés, és az országban
elsőként terhes-tanácsadás is folyt. 1922-ben már egyszerre 120 fiatal anya
elhelyezését tudták megoldani, s felekezeti különbségek nélkül évente mintegy
ezren részesültek a nőegylet anya- és csecsemővédő tevékenységében.
Az Egyenlőség nagy terjedelmű cikkel köszöntötte az 50 éves jubileumán a Pesti
Izraelita Nőegyletet
"Ötven év alatt hét millió koronát jóval meghaladó
összeget tisztán emberbaráti és szociálpolitikai célokra gyenge asszonyi
kezeknek előteremteni, férfiaknak is mintául szolgáló munka volt…Az a munka,
amit a pesti izr. nőegyesület a háborús jótevésből vállalt, külön fejezetet
érdemelne. A népkonyhából is mindenekelőtt a hadbavonultak hozzátartozóit
igyekeznek kielégíteni…A jubileum, tulajdonképpen istentisztelet lesz, és a
Dohány utcai templomban fog lefolyni. Csak a Mindenhatót szabad most ünnepelni,
aki a dicsőséges munkát lehetővé tette…"
A
szombathelyi Izraelita Nőegylet alapítási évét nem tudjuk, de a Bernstein Béla
által látott hitközségi jegyzőkönyv szerint 1856-ban már működött. 1881
januárjából már fenn maradt egy alapszabálya,
mely szerint "kizárólag szombathelyi, szükségben, betegségben vagy bármi más
nyomorban szenvedő izraelita vallású nőknek a segélyezése, általában
jótétemények gyakorlása" a feladata.
1896-ban
bejegyezték az egyesületet, az ekkor készült alapszabály némileg eltér az
előzőtől. Eszerint feladatuk "szegényeknek, különösen izraelita vallású szegény
nőknek segélyezése különös tekintettel betegekre, keresetképtelenekre,
özvegyekre és árvákra."
Az Orthodox
Nőegylet később vált ki a kongresszusiból, az alapszabályát 1904-ben hagyták
jóvá,
1928-ban 25 éves jubileumát ünnepelte. A megemlékezés után műsort adtak és teát,
és a tagok által sütött süteményeket fogyasztották. Közben nem feledkeztek meg a
szegényekről, "s hullt az ezüstpénz, bankó szívesen, mert hisz onnan hullt, ahol
volt, és odahullt, ahol nagyon kellett."
A neológ nőegylethez hasonló funkciót látott el, de jobban elzárkózott a
nyilvánosságtól. Tevékenységükről a helyi, és a zsidó sajtóban is alig jelent
meg információ. Tiszteletbeli elnöke a mindenkori rabbi – 1900 óta Benedikt Márk
– felesége volt.
A
leányegyletek létrehozásának egyetlen célja, hogy értelmesen töltsék el az
iskola befejezése, és a férjhezmenetel közötti időt. Ha férjhez mentek a lányok,
automatikusan a nőegyletbe kerültek át.
Kálmán Ödönné, az Újpesti Izraelita Nőegylet
elnöke az Egyenlőségben leszögezte: "Házon belül van a nő hivatása. Kifelé csak
ott és akkor szerepeljen a zsidó nő, ha jótékonyságot gyakorol. Azt a
jótékonyságot, amelyet a szeretet sugalmaz. Ez a szeretet hozta létre nálunk a
leányegyletet, amelynek célja olyan zsidó asszonyokat nevelni, akik a zsidó ház
szépségét magukkal viszik. A zsidó lányoknak meg kell tanulniuk szent vallásunk
törvényeit és hagyományait …, de bele kell vinni a zsidó nő lelkébe és szívébe a
zsidó áldozatkészség és szánalom érzetét is…"
Az OSZK-ban
az alkalmi kiadványok között van két szombathelyi lap, a Zsúr –újság 1913-14-ből
és a Revű-újság 1927-ből. A Zsúr –újságban felveti egy anya a kérdést, hogy az
elemi után tanulhassanak a lányok tovább, mert csak az elsatnyulás, semmittevés
vár rájuk. Ugyanezt a problémát veti fel Jánossy Gábor A feminizmus
Magyarországon c. művében. Az anya " zavarban van, mit csináljon a kis
leányával, ki iskoláit már elvégezte, pompásan fest, zongorázik, varr, hímez, a
főzőkanalat is ügyesen forgatja. Szóval teljesen elkészült arra, hogy ha
jelentkezik egy jó szabású ruhába bújt, megnyerő modorú fiatalember" akkor
hozzámenjen.
Tehát a lányok életében létrejött vákuum kitöltése a cél, értelmessé tenni azt
az időt, ami a férjhez menés előtt vár rájuk.
A nőegylet –
leányegylet kapcsolata anya – lány kapcsolata is egyben, mely hol jobban,
összehangoltan, hol rosszabbul, konfliktusokkal működött.
Az értelmes
elfoglaltság jelenti a vallás, az identitás megélését, melynek továbbadása az
anya feladata, ezáltal felkészülést a hagyományos zsidó női szerepre. A jövő
zsidó anyáit kell látni a serdülő leányokban, írja az Egyenlőség cikke, akik
régi anyák utódaiként viseljék a zsidó nevet. "Zsidó leánytestvéreim!
Alakítsatok zsidó leányegyesületeket…Ne olvassatok olyan könyveket, melyek a
zsidó vallást modernizálva el akarnak tántorítani őseink vallásától."
De jelenti az
értelmes elfoglaltság a társasági élet megszervezését, mely alkalmat ad a
fiatalok, leányok és fiuk ismerkedésére, a párkapcsolatok kialakulására.
Asszimiláns, neológ, elsősorban városi zsidó közösségben a hagyományos
házasságközvetítés- a jól ismert sachten -szerepe háttérbe szorul. Legalább is
leplezettebben zajlanak a közvetítések. A szülők mégis, valamelyest irányítani
szeretnék a párválasztást, minimum a vegyes házasságok megakadályozásáig. Ezért
lehetővé tették a fiatalokat is vonzó programokat, melyeket a jótékonysággal
támogattak is.
És az
értelmes időtöltés jelentette végül magát a jótékonyságot. Anyák és leányok,
nőegylet és leányegylet, ezen a területen tudtak együttműködni.
A nagykátai rabbi Blau Soma szorgalmazására
1910-ben alakult meg az Izraelita Patronage Egyesület, melynek
szombathelyi fiókja 1911-ben jött létre. Céljuk felekezeti szellemben, a
szolidaritás erősítésével a gyermekvédelmi feladatok biztosítása, az árvák
családoknál történő elhelyezése, gondozása volt. Az egyesület 5-5 koronával
toldotta meg az állami támogatást.
A Magyar Izraelita Nőegyletek Országos Szövetsége (MINOSZ)
1922-ben alakult meg azzal a céllal, hogy az ország összes izraelita nőegyletét
közös jótékony munkára fogja, a zsidó kultúrát terjessze, leányegyleteket
szervezzen és a vallásos élet elmélyítését propagálja. Elvi kérdésekben döntött
az összes nőegyletek ügyeiben, melyeknek erkölcsi támogatást is nyújtott.
A szövetség elnöke Baracs Marcelné lett.
A helyi
újságok és a zsidó sajtó is rendre beszámoltak azokról a rendezvényekről,
melyeket elsősorban az adománygyűjtés céljából szerveztek.
Rendszeresek
voltak a felolvasó estek,
beszámolók segélyezésekről, melyek között fontosnak tartották a természetbeni
juttatásokat..Megünnepelték
a születésnapokat, elsősorban persze az elnöknőjét..
Tea -és kultúrdélutánokat, kultúresteket rendeztek..
Méltatták azokat a zsidó asszonyokat, akik kiemelkedő szerepet töltöttek be a
jótékonyság, a szociális tevékenység területén. Fischer Rózsáról, a Szeretetház
főnöknőjéről írták: "Ő volt az első művelt magyar zsidó asszony, ki
hivatásszerűen a magasabbrendű betegápolási ügynek, és az e téren létesült
úttörő zsidó intézmények szolgálatának szentelte életét."
Blau Lajos a
rabbi szeminárium rektora elpanaszolta, hogy a rabbi növendékek fehérneműi már
annyira lerongyolódtak, hogy a diákoknak jóformán már ingük sincs. A MINOSZ
gyűjtést kezdeményezett, és egyből 33 garnitúrát adományoztak, majd az elnökség
felkérte a "megértő hittestvéreket, hogy a rabbi-szeminárium növendékeit
fehérneműekkel minél hathatósabban támogassák".
Az igény, hogy leányegylet alakuljon
Szombathelyen az Izraelita Jótékony Nőegylet és a hitközség közös kezdeményezése
volt.
Az
alapszabálya szerint 1917-ben, a 14 éven felüli lányok számára megalakult
Szombathelyi Zsidó Leányegyesület bevallott célja a jótékonyság gyakorlása,
különös tekintettel a hadiárvák, szegény gyermekek, aggok, keresetképtelenek
élelmezése útján, népkonyha fenntartásával.
Felolvasások,
művészi estélyek hazafias(!) szellemben való rendezésének jövedelméből tartják
fenn az intézményeiket. Jövedelmük az alapító, a pártoló és rendes tagsági
díjakból, valamint a mulatságok bevételeiből származik.
A
megalakuláskor 309 tagjuk volt, a közgyűlés választmányt és tisztikart
választott. A választmány legfontosabb feladata a népkonyha ellenőrzése volt.
1931-ig
kétszer utasította el a belügyminiszter a bejegyzésüket.
Az elutasítás indoka volt, hogy nincs elegendő közérdekű célja az egyesületnek.
Talán ez lehet az oka annak, hogy 1930-ban a Szombathelyi Zsidó
Népkonyhabizottság közgyűlése elhatározta, hogy törvényes alapszabállyal bíró
egyesületté alakul Szombathelyi Zsidó Leányegyesület név alatt.
Ezzel megvolt a közérdekű feladat, és ezzel magyarázható, hogy ezt a
felelősségteljes munkát Szombathelyen a leányegyletre bízták.
Az
egyesületet a hitközség és a Nőegylet is felügyelte, nyilván adódott ez a tagok
fiatal korából, tapasztalatlanságából. A 14. életévét betöltött zsidó lányok
léphettek be, akik már nem jártak iskolába, s a tagság megszűnt, ha a leány
férjhez ment, s ettől kezdve a Nőegyletben tevékenykedhetett tovább. Kevés olyan
esettel találkozhatunk, amikor azért lépett ki valaki, mert dolgozni kezdett.
Az elnök
vezette az egyesületet, kötelessége volt a népkonyha szükségleteiről
gondoskodni, a népkonyha feletti felügyeleti jogot gyakorolni. Az első elnök
Ungár Lenke volt, de mellette tiszteletbeli elnökként ott találjuk Horovitz
Józsefnét, a rabbi feleségét, és Braun Dávidnét, a cionista szervezet későbbi
vezetőjét.
Kezdetben tehát formálisan leány áll a szervezet élén, később már erre a formára
sem adnak, s nyilván a felelősségteljes feladat miatt, egy-egy felnőtt nőegyleti
tag tölti be ezt a tisztet. A népkonyha szolgáltatásait az ortodoxok is igénybe
vették, így az ortodox hitközség anyagilag is támogatta a fenntartását.
A munka
tényleges szervezése a havonta ülésező választmányi ülésen folyt. Ezeken
határozták el a rendezvényeket, jelölték ki, és osztották el a feladatokat.
Rögzítették és megköszönték az adományokat.
A leányegylet
rendezvényei között a legjelentősebbek a bálok voltak. A bál a közösség fontos
társadalmi eseménye volt, ezért sikere növelte az egyesület presztizsét. A bálok
között is a legjelentősebb az ún. Fehér Rózsa bál volt, melyet a Kovács Szálló
nagytermében rendeztek.
Mindig januárban, s ezzel indult Szombathelyen a báli szezon.
Ugyancsak
bált szerveztek purimkor. Mivel ilyenkor szokás jelmezben is megjelenni, eleinte
Dominó-bálokat rendeztek, de a szülők a költségek miatt egy másik megoldást
támogattak, melynek a "Tavasz a télben" nevet adtak, s így elővehették a tavaszi
ruhákat, kisebb lett a kiadás, mely a báli szezonban eléggé megterhelte a szülők
pénztárcáját. A költségekhez kellett ugyanis számítani a jótékonyságot is,
hiszen a bevétel nem leplezett célja volt a rendezvényeknek. Olyannyira nem
leplezett, hogy 1932-ben a válság idején "láthatatlan bált" rendeztek, a jegyek
megvásárlása jelentette a bevételt, a többi kiadást meg lehetett spórolni. Az
adománygyűjtéseknek ezt a gyakorlati módját sokan mégis ellenezték, és nem-zsidó
dolognak tartották. Alexander Vilmos sátoraljaújhelyi ortodox hitközség elnöke
is nemtetszését írta meg: "A bálozás nem zsidó dolog. Nemcsak a magát orthodoxnak
nevező zsidó, de bármely árnyalathoz tartozó vallásos zsidó a bálozást és
különösen annak mai formáját-úgy vallási, mint erkölcsi szempontból
elítéli…Miért kell kimondottan zsidó jótékonysági egyesületek mulatságait éppen
Szilveszter estén megtartani? Merem állítani, hogy a szilveszter esti mulatságok
90 %-át zsidó jótékony egyletek rendezik. És 12 órakor az újév beálltával a
bálanya vagy az egylet elnöknője a szertartásosan feldíszített malacot maga
hozza be a bálterembe."
A hitközségen belül meginduló, mégiscsak
valamiféle közéleti tevékenység nem zárta ki, hogy továbbra is meg kellett
felelni a hagyományos szerepnek is. Ezt támogatta a MINOSZ is. A szervezésében
Vázsonyi Vilmosné előadást tartott "A zsidó asszony hivatása a társadalomban és
a közéletben" címmel. " A nagyszüleim – mondta az előadó – már a XVIII.
században földbérlők, vagy mondjuk meg magyarán árendás zsidók voltak. Anyai
nagyapám Kossuth Lajos barátja volt, és úgy hiszem, teljes joggal vallhatom
magamat fajmagyar zsidó asszonynak. A szülői házban már jókorán belekerültem a
politikai atmoszférába, apám a mátészalkai liberális párt elnöke volt, anyám
pedig a nőegyletet vezette. Tőle tanultam meg azt, hogy a nőnek először jó
feleségnek, aztán jó anyának kell lennie, és csak azután kerülhet sorra a
közszereplés. Mikor férjemet a Terézváros képviselőjévé választották, úgy
véltem, hogy ha ő a kerület atyja, nekem a kerület anyjának kell lennem.
Megalakítottuk a terézvárosi kerületi jótékony nőegyletet, amely a szegényeket
felekezeti különbség nélkül támogatta…Valaha a politika csak a férfiak dolga
volt, az asszonynak, aki háztartása számára bevásárol, érdeklődnie kell a korona
állása iránt, de igazi működési tere a legmodernebb nőnek is csak az otthona
lehet." A hallgatóság a beszédet szűnni nem akaró tapssal fogadta, tette hozzá a
tudósító.
A MINOSZ fennállásának 15. évfordulójára kiadott
emlékkönyv bejegyzései, neves rabbik, zsidó közéleti személyiségek is mind ezt a
hagyományos képet erősítik: "A ház papnője, aki nemes lelkülete, vallásossága és
szívjósága által irányítja a ház belső életét. A hitves, aki a mai sivár és
rideg külső élet küzdelmeiben új erőre serkenti a kifáradt családfőt. Az anya,
aki gyermekeinek első nevelési fázisában elülteti a zsidó erkölcsi felfogás
palántáit. Ez a zsidó asszony magasztos hivatása. Vallásunk szerint a zsidó
asszony működésének súlypontja nem a külvilágban, hanem a családi tűzhely
mellett van kijelölve."
"A zsidó családnak mindig a legszentebb
eszménye, ideálja volt a zsidó nő. A nő volt a legerősebb támasza a hitnek.
Azonban a modern nőknek túlzott asszimilálódása veszélyezteti a vallásos életet,
ez a zsidó nő kötelességének megtagadásához, a vegyes házasságokhoz, majd a
kitérésekhez vezet".
A húszas
években előtérbe került a nők választójoga a hitközségen belül. A pesti orthodox
hitközségben az önálló keresettel bíró nőket is megadóztathatták hitközségi
adóval. A nők azonban még ebben az esetben sem bírtak a zsidó tradíció
értelmében sem aktív, sem passzív választójoggal.
A MINOSZ
közgyűlésén is indítványozták, hogy foglalkozzanak a zsidó nők hitközségi aktív
és passzív választójogával, melyet Budán már bevezettek.
Az indítvány ellenzést váltott ki, és elérték, hogy még a napirendről is
levették a kérdést azzal az indoklással, hogy a MINOSZ csak szociális és
erkölcsi kérdésekkel foglalkozik, felekezetpolitikai kérdésekkel nem.
A húszas évek
végén egy régi-új szerepet szánnak az asszonyoknak. Új a forma: a női
istentiszteletek bevezetése. A Pesti Izraelita Hitközség a nőket kívánta bevonni
minél intenzívebben a hitélet vallásos gyakorlásába. Peszah és Savout között
négy szombaton, déli 12 órakor ünnepélyes női istentiszteletet tatottak a Dohány
utcai zsinagógában: "A vallásos érzület ápolásának misszionáriusait óhajtják
megszervezni a hithű zsidó nők táborában…külön e célra koncipiált liturgiával
meggyőzzék asszonyainkat, leányainkat, hogy mennyire szükséges az ő cselekvő
részvételük, a termékenyítő hatásuk érvényesülése vallásos hitéletünk
fejlesztésében…legkiválóbb papjaink állnak majd a szószékre, hogy külön a zsidó
nőknek hirdessék az igét, hogy a zsidó nők szívébe plántálják annak a nemes
hivatásnak feladatát, amely rajtuk keresztül a családban éleszti és erősíti ujjá
vallásunk hagyományos gyakorlását."
Ott vagyunk, ahonnan elindultunk.
Donin, Haym Halevy: Zsidónak lenni, bp. 1991. 124-125.o. lásd még: Seltmann
Lajos: A nő a Talmudban Bp. 1887.
Greenberg, Blo: Feminizmus: jó ez a zsidóknak? Múlt és Jövő, 1992./1. 28.o.
Kivétel a modern reform közösségek.
Zsidó Újság, 1931. február 6., 5.o.
Egyenlőség, 1929. június 22., 13.o.
Wirth Kálmán: A zsidó leánygimnázium és a Jóbarátok Egyesülete. in: A magyar
zsidó nő naptára (1932-33) szerk.: Zsoldos Jenő, Pesti Izraelita Hitközség,
Bp. 1932., 4.o.
Dr. Groszmann Zsigmond: A házasságkötés a zsidóknál. in: A magyar zsidó nő
naptára 52.o.
Karády Viktor: Zsidóság, modernizáció,polgárosodás. Tanulmányok. Cserépfalvi
K. 1997.,223-224.o.
Haraszti György: Zsidó jótékonyság és mecenatúra a századforduló
Budapestjén in: Partes populorum minores alienigenae szerk. Mózer Ibolya
Szombathely, 1994/1.
Acsády Judit: A feminizmus kialakulása és mai kérdései. in: A kisebbségekből
álló társadalom konfliktusai. Juhász Gyula Felsőoktatási K., Szeged, 1998.
138. o.
Bősze Sándor: Az egyletek helye és szerepe a magyar társadalom életében a
XIX. és a XX. században. Vas megyei levéltári füzetek 6. Szombathely, 1993.
75.o.
Magyar zsidó lexikon.
Szerk. Ujvári Péter. Budapest: Magyar Zsidó Lexikon. 1929. 705
Egyenlőség 1916. március 12. 8-10.o.
A Szombathelyi Izraelita Jótékony Nőegylet alapszabálya IV. 440/163. VaML.
1930-ban 45 gyermeket ruházott fel tetőtől talpig. Méret után cipőt, ruhát,
kabátot kaptak. Egyenlőség 1930. január 30. 22.o.1931 telén 30 lányt és 30
fiút láttak el téli ruházattal. Egyenlőség 1931. december 5. 16. o.
Katona Attila: "Tanácskozásunk több, mint az asszonyok parlamentje" Az
1913-as szombathelyi nőkongresszusról és a helyi nőszervezetekről. in:
Partes Populorum minores alienigenae. szerk. Mózer Ibolya Szombathely,
2002/7. 250-251. o.
Zsidó Újság 1928. dec. 21. 10.o
A Szombatelyi Orthodox Izraelita Nőegylet alapszabálya VaML IV/40. 26.
doboz 164.sz.
Egyenlőség, 1927. szeptember 24., 21-22.o.
Jánossy Gábor: A feminizmus Magyarországon. Szombathely, Vasvármegye
Nyomdavállalat, 1911., 97.o.
Egyenlőség, 1929. február 9. 15-16.o.
Katona i.m. 250.o. Országosan 1000 gyerek állt a felügyeletük alatt,
Szombathelyen 18-an éltek nevelőszülőknél. Egyenlőség, 1911. november 5.
3.o.
Magyar Zsidó Lexikon szerk. Újvári Péter Bp. 1928. 551.o.
Baracs Marcellné, sz.
Schmidl Etelka. A társadalmi és felekezeti életben a jótékonysági és
szociális mozgalmakban fáradhatatlan tevékenységet fejtett ki. 1922 óta
elnöke volt a Magyar Izraelita Nőegyletek Országos Szövetségének, amelynek
keretében gyakorlati szociális tanfolyamot szervezett. Megszervezte továbbá
a Nemzetközi Zsidó Nőszövetség magyarországi alosztályát. A budapesti déli
kerület demokrata listáján országgyűlési pótképviselő, a demokrata párt női
osztályának szervező elnöke volt. Tagja volt a fiatalkorúak felügyelő
hatóságának, továbbá a Magyar Nők Szentkorona Szövetsége
vezérlőbizottságának. Szerkesztette az Egyenlőség Asszonyok c. rovatát, s
gyakran írt szociális vonatkozású cikkeket napilapokba.
Magyar Zsidó Lexikon
szerk. Újvári Péter Bp. 1929. 86.o.
Egyenlőség 1924. február 9. 12.o.
Egyenlőség 1924. február 16. 13.o.
Egyenlőség 1924. február 16. 12.o.
Egyenlőség 1924. március 1. 11.o.
Egyenlőség 1916. március 5. 9.o.
Egyenlőség 1924. január 19. 13.o.
A Szombathelyi Zsidó Leányegylet alapszabályai. Szombathely város
polgármesterének iratai. Közigazgatási iratok 5756/1921.,VaML.
A Szombathelyi Zsidó Leányegylet alapszabályai. Szh. polg. ir. közig. ir.
3384/1924., VaML.
A Szombathelyi Zsidó Népkonyha Bizottság közgyűlése 1930. május 5. IV.
440/220. VaML.
Szombathelyi Újság, 1917. február 20. 3.o.
A Szombathelyi Zsidó Leányegylet jegyzőkönyve 1931. január 4.
Egyenlőség, 1924. január 19. 4.o.
Egyenlőség 1924. május 22. 11.o.
Korein Dezső: A zsidó asszony hivatása. in: Almanach 1937-1938 (5698) A
Magyar Izraelita Nőegyletek Országos Szövetsége fennállásának 15-ik
évfordulója emlékére. 113-14.o.
Glück Arnoldné: Kötelességek a társadalomban uo. 133-135.o.
Egyenlőség 1924. december 13.o.
Ortodox közösségekben ma sincs választójoga a hölgyeknek
Egyenlőség, 1926. február 6. 17.o.
Dr. Hajdú Marcell: A női istentiszteletek. Egyenlőség, 1928. április 2. 7.o.
|