Kiss Endre (OR-ZSE)
A HÁTTÉRBEN MARADÓ FŐNÖK ÉS AZ ABSZTRAKT MAGÁNYOSSÁG HŐSE…
Ferenc József Hermann Broch Ausztria-elemzéseiben
Mottó:
„Bécsben is az érték-vákuum tartotta uralma alatt az 1870
és 1890 közötti éveket, de mindez itt a rántott csirke – és
nem mint Németországban az alapítás korszaka volt, és olyan
könnyen is vették őket, amennyire az egy vákuumhoz illik.”.
Bécs és Berlin szellemi-intellektuális történetének párhuzamba
állítása a modernség korában olyan feladat, amit a modernség
történetével foglalkozó összes diszciplínának már régóta meg
kellett volna tennie. Egyúttal olyan lépésről van szó,
amelynek Hermann Broch sokoldalú életműében kiemelkedő
jelentősége van. Broch ugyanis nemcsak terméke Bécs és Berlin
szellemi egymás mellett élésének és állandó rivalizációjának,
de a legelsők közé is tartozik, akik a maguk szellemi (mind
szépírói, mind teoretikusi) arzenáljában magától értetődő
természetességgel indulnak ki ebből a szinguláris
viszonyból, olyan differenciált és sokrétűen lényeglátó módon,
hogy az szinte felkínálja azt az újabb lehetőséget is, hogy
Hermann Brochot most mint az európai modernség e két
centrumának kiválasztott érzékenységű és fantáziájú elemzőjét
válasszuk önmagában elemzésünk tárgyává.
Ennek legszembeszökőbb bizonyítéka Broch nagy trilógiája,
az Alvajárók, amelynek legmélyebb, „módszertanilag
konstruált” és a legmélyebben végiggondolt, a hagyományos
irodalmiság esetlegességeitől megtisztított problematikája a
lehető leggondosabban van – ugyancsak konkrét meggondolások
eredményeképpen – elosztva Berlin és Bécs között.
A másik, ugyancsak számos más lehetőség halmazából
kiemelt nagyszabású példa a késői Hermann Broch
Hofmannsthal-esszéje, ami az egész európai modernség
elemzésének kezdettől fogva középpontjába állítja Bécs és
Berlin rivalizációját és egyben együttélését.
Berlin és Bécs egymás mellett élésének és alternativitásának
kellő tisztázása ráadásul még azért is fontos szerepet játszik
a Broch-interpretáció legkülönfélébb kérdéseiben, mert
elmulasztása vagy elhanyagolása a legjobb esetben is
helyettesítő magyarázatok, bizonyos esetekben helyettesítő
elméletek létrejövéséhez vezet.
Bécs és Berlin sajátos kettős viszonya természetesen csak
az egyetemes európai modernség folyamatainak horizontja előtt
értelmezhető.
Az egyetemes európai modernség története pedig korunkban is
aktuálissá vált.
Aktualitásának egyik oka a hetvenes-nyolcvanas években
fokozatosan valóban hegemónná váló posztmodern, nem
utolsósorban éppen azért, mert a posztmodern külső és belső
össz-értelmezéseinek mindegyikéhez hozzátartozik a „modernnek”
egy értelmezése is. De nem kevésbé lényeges oka a klasszikus
modernség újabb kori éles aktualitásának az 1989-as
poszt-szocialista rendszerváltás történelmi cezúrája,
amelynek összefüggésében a létező szocializmus részben olyan
rendszerként jelent meg, ami a modernség bizonyos kezdeményeit
történelmileg realizálta, miközben bizonyosra vehető, hogy a
létező szocializmus egyáltalán nem élte föl az eredeti
modernség összes lényeges indíttatását. Így az adott
helyzetben elgondolva ez azt jelenti, hogy bizonyos vonásokban
éppen a létező szocializmus spektakuláris összeomlása adott,
illetve adhatott elkésett aktualitást az eredeti modernség
tartalmainak.
A modernség döntő keretfeltételei közül első helyre kívánkozik
a két politikai-hatalmi komplexum alapvető
különbözősége..
E különbség mögött magától értetődően tipológiai érvényű
történeti fejlődésvonalak és fordulatok hosszú sora áll,
bizonyítván azt az összefüggést is, hogy a múltnak milyen
áttételeken lehet immár fel nem ismert hatása nemcsak
általában a jelenre, de arra a jelenre, amit, mint
modernséget, kitüntetett, a jövő szempontjából meghatározó
jelennek nevezhetünk. A modernség e két centruma, Berlin és
Bécs, mögött kirajzolódó eltérő fejlődésvonalak felidézésében
csak 1848-ig lesz érdemes visszamennünk.
Ez az év a két politikai-hatalmi komplexum, illetve az ezekben
a komplexumokban csoportosuló és szerveződő elit számára két,
meglehetősen eltérő tapasztalatot hozott.
A porosz elit (Berlin) számára a forradalmi év
vezető tapasztalata az volt, hogy még energikusabban és
céltudatosabban kell folytatni azt az évszázadokkal korábban
kialakított célt, azt, hogy a német egységet és az ország
sajátos jegyekkel elképzelt modernizációját a
politikai-hatalmi status-quo egyre korszerűbb
eszközökkel való megőrzésével kell végrehajtani, azaz, hogy a
legfontosabb konkrét célt is megfogalmazzuk, a porosz
monarchiának kell elvégeznie a német egység megteremtésének
munkáját, ennek az egyesítésnek továbbá mindenképpen
modernizáló arculatúnak kell lennie, miközben ezen egyértelmű
modernizációnak nem szabad a politikai-hatalmi komplexum
gyengüléséhez, esetleges marginalizációjához vezetnie. Ez
természetesen azt is jelenti, hogy a politikai-hatalmi
komplexum nem “liberalizálódik”, nem támaszkodik a társadalom
fokozatosan kibontakozó, s eközben önállósodó saját erőire.
A habsburgi-osztrák elit (Bécs) 1848-ban annyiban hasonló
következtetéseket vont le az 1848-as eseményekből, hogy neki
kell annak a folyamatnak az élére állnia, amit mai
terminológiával „modernizációnak”, politikai értelemben pedig
„liberalizációnak” nevezünk. Ellentétben azonban a
porosz-német elittel, a habsburgi-osztrák elit jobban
elfogadta magának a társadalomnak a saját erőire támaszkodó
liberalizálását, saját sorsát tehát egyrészt ugyancsak a
modernizáció irányításához kötötte, magát a modernizációt
azonban politikailag és szerkezetileg alapvetően másképpen
képzelte el.
A német alapokon a 70-es és 80-as évekre Németországban
nemzeti-etatista hatalmi komplexum alakult ki, amely
részlegesen és fokozatosan ugyan felszabadította a
társadalmat, mégis nyílt és autoritatív módon lépett fel az
úgynevezett “nyugati” felfogású liberalizmus és demokrácia
ellen. Annyi liberalizmust tűrt meg, amennyi az
etatista-dinasztikus komplexum kibontakozásához is szükséges
volt, miközben a maga stílusát és értékeit eredményesen és nem
kis erőszakkal kényszerítette rá az immár modernizálódó
társadalomra.
A porosz-német etatista hatalmi komplexum nemcsak magával a
“liberalizmus”-sal szemben viselkedett egészen pontosan
„komplexumszerűen”. Mintaadóan és történelmi analógia nélkül
lépett fel a két további nagy rivális, az új vetélytárs
szociáldemokrácia és a régi vetélytárs katolikus
egyház ellen is.
Az úgynevezett “szocialista-törvény” marginalizálni és
kriminalizálni akarta a munkásosztálynak a dinamikus
iparosítás korszakában erősödő (nem mellesleg, immár marxista
alapokon álló) politikai szervezkedését,
amíg a katolikus egyház ellen indított. úgynevezett „kultúrharc”
abból az előfeltételből indult ki, hogy az 1871-es
egyesítésből történelmi győztesként kijövő és ezzel a
győzelemmel hosszú távú dinasztikus történelmi stratégiát
beteljesítő etatista hatalmi komplexum meg tudjon szabadulni a
modernizáció ellen alkalmas szövetséges, a katolikus egyház
befolyásától is, miközben ennek a harcnak az immár egységes
Németországban nehezen áttekinthető regionális, illetve a
hallgatólagos lutheránus államvallást érintő összefüggései is
voltak.
Ezek után már csak idő kérdése volt, hogy az így kialakított
szerkezet mikor válik gazdasági-etatista, militáris-etatista
vagy éppen militáris-imperiális hatalmi komplexummá, hiszen ez
az irány nemcsak e komplexum belső fejlődési irányának
konzekvenciáiból, de az akkori európai politikából is
következett, amely európai politika irányai nemcsak Hermann
Broch közvetlen vagy értékekre alapozott
történetfilozófiájában és regényeiben jelent meg
„világpolitikaként”, sőt, világtörténelemként, és amely
ábrázolás erőteljesen eltér más, ideologikus
történet-magyarázatoktól is.
A Habsburg-birodalomban kialakuló ugyancsak dinasztikus, de
multinacionális hatalmi komplexum ebben az összefüggésben a
maga próbálkozásai és útkeresései után a monarchikus
abszolutizmusnak egy többé-kevésbé önálló centrummal és
dinamikával rendelkező liberális parlamentarizmussal
való sajátságos elegyítésének útját választotta.
A tiszta modellekkel dolgozó politikai elmélet nyelvén
kétségtelenül csak nehezen megragadható képlet elsősorban
annak köszönhette sajátosságát, hogy a monarchiában
megfogalmazott abszolutista elvet maga az uralkodó e szerkezet
kialakulása után egyrészt intézményesítette (és így mintegy
részévé is tette a parlamenti demokráciának), másrészt pedig
nem-intézményesített (ám mindvégig megőrzött) formájával ő
maga csak igen ritkán élt. Teoretikus súlyt tulajdoníthatunk
annak az anekdotának, amit Apponyi Albert beszélt el, s
amely szerint az akkor aktív miniszterelnök Tisza Kálmán egy
bizalmas pillanatban elárulta neki, hogy időnként teljesen
elfelejti, hogy van egy „főnöke”, aki a hivatali elöljárói
minőségében nem lehetett más, mint maga Ferenc József.
A két újonnan konstituálódó hatalmi komplexum érdemi
különbségét keresve sem lehetett volna jobban jellemezni. Elképzelni sem lehet, hogy a porosz-német dinasztikus etatista
komplexum valódi vezetőjét a parlamentarizmus lassan kibővülő
szabályai szerint megválasztott miniszterelnök könnyedén
“elfelejthette” volna. Ezzel természetesen nem azt akarjuk
mondani, hogy Ausztria-Magyarországon az abszolutizmus elve ne
maradt volna érvényben, sőt, annak konfliktusa a
parlamentarizmus valódi szabadságaival éppen a történelmileg
legsúlyosabb következményekkel járó eseményben, az első
világháborúba való belépéskor mutatkozott meg a
legegyértelműbben. S bizony annak a civilizatorikus
világégésnek, az „értékek szétesésének”, amely Hermann Broch
szemében is az első világháború volt, Ausztria-Magyarország
oldaláról éppen a liberális és abszolutista elvek kevéssé
egyértelmű keveredése volt az egyik legdöntőbb oka, s az is
bizonyos, hogy ebben Ferenc Józsefnek is megvolt a maga
tragikus szerepe, amit természetesen lehet értelmezni a
körülmények determinációjának kikerülhetetlenségével, de
alapvető igazságtartalmát nem lehet vitatni.
A legvégső kérdések ezen elmosódottsága és tisztázatlansága
ellenére is közeledtek azonban Ausztria-Magyarország politikai
realitásai egy olyan politikai és szellemi modellhez, amelyben
a valóságos hatalommegosztás meg tudott jelenni, s a
parlamentáris liberalizmus szabadságai a társadalom
szabadságainak és emancipatív kibontakozásának dinamikáját
erősíthették.
A két modernség két kontinentális centruma részben azonos
alapokra visszamenő, nagyobbrészt azonban eltérő
keretfeltételei eltérő lehetőségeket teremtettek a kor
meghatározó szellemi folyamatai és a kiemelkedő és a
modernségre jellemző szellemi tevékenységek számára.
Mivel a dinasztikus-etatista hatalmi komplexumok maguk is
részt követeltek a modernizáció feladataiból, saját
aktivitásukkal is hatottak a modernség mozgástereinek
kialakulására. Ez természetesen nem egyenlő azzal, hogy a
modernség a dinasztikus–etatikus hatalmi komplexumok
feladatait hajtotta volna végre, de azért az ellenkezője sem
mondható el, egyik helyzetben sem irányult a modernség fő
vonala diametrálisan e komplexum ellen.
A német modernségnek (Berlin) a dinasztikus-hatalmi
komplexummal szorosan összefonódó alap-paradigmái a filozófiai
neokantianizmus, a tudományokon keresztülhatoló
historizmus (ami természetesen a szorosabb értelmű
történettudományokat is áthatotta), valamint a
katedraszocializmus. Az, hogy a neokantianizmus,
tökéletesen függetlenül attól, hogy miként ítéljük meg a
filozófiai immanencia szintjén, a maga politikai és társadalmi
üzenetét, a dinasztikus-hatalmi komplexumhoz fűződő
viszonyában a vallás és a tudomány kibékítésének lehetőségét
teremtette meg, meglehetősen egyértelmű.
Az 1848-utáni historizmus lényegében ugyanebbe az irányba
halad. A német egység kérdését nemcsak leválasztja a
szerkezeti, szociális és intellektuális mozzanatokról és
lehetőségekről, a német egység missziójának beteljesítését
nemcsak a történelmi folyamat immanens és teleológiai
végcéljának tekinti, de a tudományos témaválasztás és a
történelemértelmezés eszközeivel maga is igen jelentős részt
vállal annak kiharcolásából. Ugyancsak egyértelmű, hogy az
ugyancsak hegemónná váló katedraszocializmus a maga részéről
szintén eredményesen továbbítja a dinasztikus-etatista hatalmi
komplexum szükségleteit a tudomány területén megjelenő tárgyi
szférák kialakításának és azok értékelésének irányában.
A társadalmi és a szellemi modernizáció olyan német műhelyeit
és szereplőit, akik másfajta, a modernizációt kézben tartani
akaró dinasztikus-hatalmi komplexumétól eltérő modernizációs
koncepciókat fogalmaztak meg, nem érintjük.
A német modernség közvetítő, kibékítő formációkat hozott létre
a modern és a hagyományos mozzanatok között,
miközben a radikális és visszafordíthatatlannak tűnő új
jelenségek meghirdetésétől rendre elfordult. Ebben az
alapmagatartásban kimutathatók közös vonások olyan törekvések
között, amelyeket kimondottan az új dinasztikus-hatalmi
komplexum saját irányzatának, apologetikus törekvésnek
nevezhetünk és valódi, európai értelemben is modern törekvések
között (mint mondjuk Brahm naturalizmusa vagy a fiatal
Thomas Mann novellisztikája, nem is beszélve a német
modernség olyan őseiről, mint Schopenhauer, Wagner
vagy Nietzsche, akik a maguk egymástól teljesen eltérő
módján a német modernség fent jelzett arculatához járultak
hozzá.
Mint éppen a fiatal Nietzsche a Korszerűtlen elmélkedésekben
megmutatta, a német egyesítést létrehozó dinasztikus-hatalmi
komplexum lerombolta a művelődés, a Bildung eredeti,
nembeli és emancipatív funkcióit. Ez azonban nem jelentette
azt, hogy az e komplexum számára instrumentalizált,
leszűkített változata ne maradt volna életben, amelybe azután
az olyan áramlatok, mint a neokantianizmus, a historizmus vagy
a katedraszocializmus maradéktalanul bele tudtak simulni.
Nagyon termékeny kiindulópont ez egyébként a Thomas Mann –
Lukács György-i hatalomvédte bensőség attitűdjének
genezise szempontjából is, hiszen – ebből a perspektívából –
az nem más, mint a modernség és a dinasztikus-hatalmi
komplexum kölcsönös közelítése egymáshoz.
A Németországban hegemón helyzetbe került neokantiánus,
historicista és katedraszocialista paradigmáknak
Ausztria-Magyarország Bécs és Budapest köré fokuszált szellemi
terében a pozitivizmus, a (pozitivista) prezentizmus
és a nemzetgazdaság úgynevezett „osztrák iskolája” volt
megfeleltethető. Az egyes országokban vívott harcok
kimenetelének kérdése visszavezet minket az egyes hatalmi
komplexumok eltérő meghatározottságaihoz. Egyetlen, s még
oly korrekt történeti értelmezés sem teheti viszonylagossá azt
a különbséget, miszerint a neokantianizmusban a tudomány és a
vallás (és ezen a szálon a tudomány és a dinasztikus-hatalmi
komplexum) közötti kibékülés eszköze került abba a bizonyos
hegemón helyzetbe, amíg a kor mértékadó filozófiai
pozitivizmusában az elvi szintre emelt felvilágosodás
és emancipativitás találta meg a maga sajátos
tizenkilencedik század végi formáját, amelyből a társadalmi
reform vagy az életreform genuin problémája mintegy
már önmagától következett.
Broch terjedelmes, multidiszciplináris, egyszerre
történetfilozófiai és minden áttételen át mélyen személyes
munkája, az önálló kiadásban is többször megjelent műve, a
Hofmannsthal és kora.
Mint Broch összes fontos műve, a Hofmannsthal-esszé is
egyre újabb fazettáit mutatja fel az egymást követő és jórészt
releváns értelmezéseknek. Broch kutatója és olvasója igencsak
okkal örülhet e mű puszta létének is.
A negyvenes évek közepén New Havenben élő emigráns osztrák író
és filozófus, akiről a beavatottak már tudták, hogy a század
legnagyobb írói közé tartozik, de akit az ekkor szétszórt és a
szó szoros értelemben katakombákban dolgozó irodalmi világ még
egyáltalán nem volt kész igazán mélyen befogadni, ekkor már
valóban elmélyülten csak nagy filozófiai próbálkozásain
dolgozott, a szépirodalom (sőt, a filozofikus szépirodalom)
aránya is erőteljesen lecsökkent munkásságában, s ha nem is
kizárólagosan, de írói munkásságnak jó részét külső kihívások
vagy éppen a megélhetés, a saját írói identitás ápolásának
szándéka és nem belső kényszer motiválta. Bizonyosra vehetjük,
hogy egy szimpla külső véletlen, egy Amerikában
megjelentetendő Hofmannsthal-elbeszéléskötet elé írandó előszó
nélkül bizonyosan nem nézett volna ilyen intenzíven szembe a
századelő Ausztria-Magyarországával, amely képződmény – s ezt
nem szabad elfelejtenünk e század teljesen kivételes történeti
szerkezetének ismeretében – 1945-ben Amerikában olyan
soha-nem-volt-nak és mitologikusnak, annyira
folytathatatlannak és érdektelennek tűnt, mint Atlantisz vagy
Hannibál pun birodalma.
Ez a felkérés végül is kiemelkedő alkalomnak bizonyult,
de amíg ez kiderült, nemcsak Broch kiemelkedő alkotói
artikulációjának, de néhány felcserélhetetlen
Broch-anekdotának is alkalmat” szolgáltatott. Az ezzel
kapcsolatos anekdoták egyik füzére azt örökítette meg, hogyan
változott meg Broch viszonya magához Hofmannsthalhoz ez alatt
a munka alatt (ennek mélyebb lélektani okát abban látjuk, hogy
a munka egy pontján Broch megértette, saját egzisztenciális
problémáinak artikulálására is alkalmas lehet ez az
egyedülálló vállalkozás), miközben a leghíresebb anekdota
mégis a panaszkodó Brochot örökíti meg, akiből ömlik a mély
panasz, hogy a Hofmannsthal-esszé csak ellenőrizhetetlenül nő
és nő a keze alatt. Mások biztatóan és elismerően reagálnak
erre a bejelentésre, mire Broch rezignáltan felsóhajt, hogy
ugyan a terjedelem már minden korláton túllépett (és a munka
minden más munka elől elveszi minden idejét), de
Hofmannsthal neve még egyszer sincs leírva a szövegben...
A Hofmannsthal-esszé szerzője olyan regényíró, aki az
esszé megírásának időpontjában Amerikában ismeretlennek
számit, ez az ismeretlenség azonban sajátos életrajzi
véletlen, amely egy nagy világégés egyik hullámaként a modern
kultúra egyik legnagyobb életművének többé-kevésbé elismert
birtokában éppen pályája delelőjén sikerült ismét ismeretlenné
változnia.
A Hofmannsthal-esszé szerzője rendkívüli pszichológiai
kihívás elé került a század eleji Bécs Atlantiszának
feltárásával, amelyről fokról-fokra tudatosodott benne, hogy
az egyben saját Atlantiszának felfedezése is, amelyről
mindaddig nemcsak pszichológiai, de evidens történeti vagy
kulturális okokból sem gondolta soha, hogy egyáltalán lesz
értelme feltárásának.
Hermann Broch azonban kultúrkritikus és történetfilozófus is,
aki most összehasonlíthatatlannak tűnő lehetőséget kapott
arra, hogy az értékek szétesése, a negatív
univerzalizmus modelljét minden eddiginél konkrétabb
történelmi és politikai helyzetben és minden eddiginél
modernebb viszonyok között szembesíthesse a valóságos
történelmi viszonyokkal.
Ez a teljesen véletlenül kapott megbízás is nyomban két
eltérő megközelítés harapófogójába került Brochnál:
az egyik oldalról egy én áttételes történetévé, a másik
oldalról egy teljes történetfilozófiának a modern kultúrával
való szembesítésévé vált.
Nemcsak a szerző lélektani és filozófiai identitásának
problémái jelentek meg a lehető legélesebben a
Hofmannsthal-esszé kihívásakor, de az osztrák politikai és
szellemi identitás kérdései is (arról a rendkívül fontos
kérdésről is csak egy szót szólva, hogy maga az 1945 utáni
osztrák identitás egy jó része a harmincas-negyvenes évek
emigrációjában született meg, ráadásul nem is utolsósorban
olyan művek eredményeként is, mint maga a Hofmannsthal-esszé).
Az
egészen fiatal Broch számára az élő osztrák kultúra, beleértve
a kulturális modernséget is, maga volt az elutasítás első
számú tárgya, erre nem utolsósorban éppen a Dallago-vita
is jól hasznosítható példát jelent
1918-1919 után az osztrák identitás kérdése ismét egészen más
összefüggésben úgy jelent meg, hogy a bécsi értelmiség széles
körei egyszerűen nem tudták elképzelni a “kis” állammá
zsugorodó Ausztriát, amely attitűdöt sokan tévesztettek össze
előszeretettel pozitív, sőt, közvetlen nagynémet
koncepciókkal.
Ebben a magatartásban Freud, Musil és az ausztromarxisták is
egyként osztoztak. Mármost a húszas években Broch problémája
éppen a negatív univerzalizmus, az én visszavetettsége az új
magányosságba, azaz a klasszikus szétesés-problematika.
A fenti politikai és történelmi helyzet a végső oka
annak, miért is játszódhat a nagy trilógia Németországban.
Bécs és Berlin struktúraalkotó kulturális és szociológiai
eltérése mellett bizonyosan az, hogy a negatív univerzalizmus
problémája nem zárható be egy állam határai közé sem.
Ennek az alaphelyzetnek tökéletesen megfelel, hogy a húszas
évek során Broch számára Ausztria, ha tetszik, az osztrák
identitás, elsősorban abból a szempontból volt
egzisztenciálisan fontos, hogy készülő (de igen sokáig el nem
készülő) nagy művével, amit a joyce-i polihisztorikus regény
németnyelvű klasszikusának szánt, ne sorolják őt az
osztrák irodalomba. Nem azért próbálta elhárítani ezt a
lehetőséget, mert nem akart lojális lenni Ausztriához, de
azért, mert nem akarta, hogy készülő nagy művét az irodalom
egy provinciájához sorolják. Végső soron azt is mondhatjuk,
hogy szerzői egoizmus és a magas irodalomban elképzelt jó
piaci értékesíthetőség motiválták ebben a korban attitűdjét.
De hogy ebben mennyire következetes volt, mutathatják Musilról
irt rövid ismertetései és kiadói ajánlásai. Ahhoz képest, hogy
Broch Musil ellenlábasának számított, meglepően nagyszámú
ilyen rövid írást fogalmazott meg és szinte kivétel nélkül
hangsúlyozta, hogy Musil nem abban az értelemben osztrák
szerző, hogy nagy műve provinciális lenne.
De a Hofmannsthal-esszé forrásvidéknél állva nem
feledkezhetünk meg arról sem, hogy 1933 és 1939 között az
ugyan erősen jobbra tolódó, ám az Anschluss-nak
ellenálló Ausztria a politikai megosztottság ellenére is ki
tudott vívni magának némi belső patriotizmust, amit
azután nemcsak az Anschluss külső tényre, de az azt követő – s
e műben igen stílszerűnek számító – tömeglélektani folyamatok
ismét e legmélyebben traumatizáltak.
A századforduló és századelő Ausztria-Magyarországát széles
európai, ugyancsak történetfilozófiai és ugyancsak
krizeológiai panoráma részeként ábrázolja Broch, ennek sokféle
részletét és összefüggését az (egyébként épp e célból
önállóan a monográfia elejére szerkesztett) átfogó
fejezetek már kimerítően tartalmazzák.
A Hofmannsthal-esszé konkrét történeti folyamatokon
mutatja be, hogy az értékválság (Broch-nál általánosított
emberi magatartásként definiált negatív univerzalizmus)
még csak nem is egyenes szálon kötődik az egykori középponti
érték eltűnéséhez, de az egykori középpont eltűnése, mint
metafora, az egyes alrendszerek egymással vívott
kérlelhetetlen harcának állapotát vezeti be.
E korai strukturalista jellegű rendszergondolkodás
lehetőségeit Broch hihetetlen tudatossággal és radikalizmussal
használja ki. A modernséget mindenekelőtt a rendszerek
egymással vívott élet-halál harcaként írja le, aminek így már
semmi köze sem lehet mondjuk a scheleri összeomlás-elmélethez.
A modernség Broch szemében elsősorban politika és gazdaság,
illetve esztétika és etika kibékíthetetlen harcaként
válik negatív univerzalizmussá.
Az értékek szétesésének elmélete is eredetileg Nietzschére
megy vissza, de valójában itt egy meglehetősen rejtett
Nietzsche-tradíció munkál, miközben, újabb miriádnyi
félreértést termelve, széles körök közvélekedésében az értékek
összeomlásának scheleri vagy a Nyugat alkonyának spengleri
koncepciója foglalta le a nietzscheánus eredeti attribútumát.
A látható, azaz nem-rejtett Nietzsche-hagyomány ugyan
érintette Weber, Scheler, Simmel és mások értékekre alapuló
történetfilozófiáját illetve kultúrkritikáját, anélkül
azonban, hogy bármelyikükre is rá lehetne mondani a
maradéktalan nietzscheánus eredetet.
A Hofmannsthal-esszében fogalmazza meg Broch egyik
leglényegesebb állásfoglalását Nietzschéről is. Tekintetbe
véve a szöveg negyvenes évekbeli keletkezését és az egyetemes
Nietzsche-értelmezés ez időbeli állapotát, ez az értelmezés
kiemelkedő helyet kell hogy elfoglaljon magában a
Nietzsche-értelmezés történetében is.
Wagnert a modernség e pompás genealogikus átvilágítása az
absztrakt módon igen könnyen kimondható, a társadalom és a
szellemi élet mezoszintű jelenségeivel azonban
értelmesen csak igen nagy munka árán kapcsolatba hozható
értékvákuum teljességgel megalapozott
prototípusának tekinti: „Nietzsche természetesen, akitől a
legsúlyosabb, sőt, az egyetlen súlyos támadás (Wagner ellen –
K.E.) származott, mélyebbre látott, mert ő Nietzsche volt, és
ő átlátott Wagneren, mert átlátott a koron, átlátott rajta
gyűlölettel és megvetéssel, mert belepillantotta vákuumába. És
amíg saját művében, amit nagyon is etikai és végső soron
metapolitikus műalkotásnak, azaz a korszak teljes értékű
reprezentációjának tekintett..., a reprezentációra hasonló
igényeket támasztó wagneri műben az ő művének teljes
ellentétét pillantotta meg (Wagner), a kor megvetésre méltó és
gyűlöletes vonásai közül egyet sem támadott, semmit nem
tisztázott annak tompaságából, specifikusan német
tompaságából...Nietzsche számára Wagner ezért nem a kor
összefoglalója, de annak egyik szolgáló összetevője, egy
gigantikus nagyságrendekbe tévedt kisművész, puszta
operakomponista volt, aki arra vetemedett, hogy szakítson a
nagy operatradícióval...”.
Az egymással szemben élet-halál harcot vívó alrendszerek új
morált és magatartást diktálnak. Az értelmiség feladatává
teszik az állásfoglalást, mégpedig mind a művészi, mind a
közvetlen véleménymondást. E kritika elmulasztása Wagner bűne.
Világos, hogy az alrendszerek gyakorlatilag körkörös harcában
alkalmi és szituatív állásfoglalásokra van szükség: “Nietzsche
tudott a korszak-átrendeződés és az érték-vákuum
mechanizmusáról... és tudott az abban szunnyadó rettenetes
következményekről...”.
Hermann Broch hosszú útja volt ennek felismerése az
„outsidertől” az intellektuális történések centrumába, amely
minden személyes tehetsége ellenére esetében is sok
nehézséggel járt és személyiségének sem mindig legelőnyösebb
vonásait hívta életre. Bármilyen meglepő ez mind Broch későbbi
filozófiai fejlődése, mind a kor szellemi tartalmai
versenyének ismeretében, némi egyoldalúsággal kimondható: a
fiatal Broch világképét 1913-14-ig Schopenhauer befolyásolta a
legnagyobb mértékben és ebben az időben a tragikus
schopenhauerizmus szűrőjén keresztül látta Kantot,
Nietzschét (ezt a fiatal Nietzschére támaszkodva is meg
lehetett tenni), Weiningert (itt a pántragizmus
jelenthette a természetes közvetítő kapcsot) és Houston
Stewart Chamberlaint (akinek feltevéseink szerint
eredendő létmetafizikus gondolkodása tudott korrespondenciába
lépni Schopenhauerrel).
E kettős erőtér egy másik meghatározó összetevője lesz, hogy a
szétesés-esszé eredeti koncepciójában (amelynek a
Hofmannsthal-esszé történeti alkalmazási területe) a
fiatal Nietzsche egyik koncepciója váltja ki a legnagyobb
heurisztikus hatást. S ha már a késői Broch nietzschanizmusa
elengedhetetlen követelménye a Hofmannsthal-esszé
elemzésének, hiszen voltaképpen a nietzschei heroikus
individualizmust találja az egymással élet-halál harcot vívó
értékek korában az egyetlen vállalható értelmiségi attitűdnek,
tennünk kell egy kitérőt, mert a végső
azonosságon belül mélyreható különbségek is kirajzolódnak
Broch és Nietzsche között.
Amíg Nietzsche filozófiája alapjaiban egy kriticista
pozitivizmus, amely ezen irányzat minden lehetséges
konzekvenciáját végiggondolva a filozófiai tudományok
teljes újrarendezéséhez vezet,
Broch filozófiai koncepciója végső soron olyan kísérletként
mutatkozik, hogy a filozófiai apriorizmust akár a kritikai
tudományosság legújabb és legnagyobb eredményeinek birtokában
és azokra reagálva is újra megalapozza. Amíg Nietzsche „Az
Isten halott” világállapotában és a pozitivista kriticizmus
teljes kidolgozása mellett egy az emberi szabadságon alapuló
új embereszményt fogalmaz meg, a negatív univerzalizmus
világállapotként való értelmezésekor Broch egy fajta új
univerzalizmus mellett tör lándzsát.
A nagy távolságok azonban, s ezt nem lehet elégszer
hangsúlyozni, egy jórészt hasonló filozófiai analízis
bázisán jönnek létre, és a két filozófiai pozíció különbsége
tipológiai jellegű.
Az említett rejtett recepció a brochi negatív univerzalizmus
és egy korai Nietzsche-vízió között áll fenn.
Érdekes módon ez a szál nem közvetlenül értékfilozófiai, a
fiatal Nietzsche állam-kritikájából nő ki. A modern
állam, így a fiatal Nietzsche, nem a kulturális produktivitás
irányában halad,
és az államnak ez az elidegenülésként érzett fejlődése indítja
el a szubsztanciális kapcsolatok felbomlását és válik a
negatív univerzalizmus egyik átmeneti állomásává. Éppen a
Schopenhauer, mint nevelőben írja le
Nietzsche: „most a középkor jégmezőjén vándorlunk, minden
olvad, és hatalmas pusztító mozgásba jött. Rögök türemkednek
rögökre, minden part elárasztva... a forradalmat egyáltalán
nem lehet elkerülni, és ez az atomok forradalma...”. Immár
Nietzsche közvetlen közelségében is tanulmányozhatjuk tehát,
mit is jelentett a negatív univerzalizmus ezen legelső és
természetesen még nem brochi árnyalatú megfogalmazása.
Nietzsche következő kérdése Broch számára is természetes: „Ki
fogja korunk ilyen veszélyei láttán... az emberiességnek
szentelni őrző- és lovagi szolgálatait?”.
Nemcsak a történetfilozófiai- kultúrkritikai diagnózis
tényeiben ért egyet Nietzschével a fiatal Broch, de az egész
vízió sajátosan politikafölötti, metapolitikai
dimenziójának kiemelkedő szerepe is közös. Ez a megközelítés
lehetővé teszi egyrészt, hogy a
kultúrkritikai-történetfilozófiai diagnosztika egy korszak
legapróbb részleteibe is behatoljon és feldolgozza azt,
másrészről azonban, mivel mindent az értékek szférájában
reprodukál, a diagnosztikából nem következnek közvetlen
politikai ajánlások.
A nietzschei, sőt már a brochi korszak is régóta elmúlt, ezért
máig már szinte minden árnyalatát láthattuk és átélhettük az (eredendően
egyáltalán nem a- vagy antipolitikus) értékekre alapozó
kultúrkritika és történetfilozófia és a politika viszonyának
A mi hermeneutikai horizontunk lett már elég tágas ahhoz, hogy
az összes lehetőség birtokában helyes meghatározásokat hozzon.
Bőséges eszmetörténeti és ideológiakritikai anyagunk van már
arról, hogy miként lehetett a politika irányában
instrumentalizálni az értékekre alapozó történetfilozófia
metapolitikus tartalmait (Nietzsche fasiszta kisajátítása), de
az is megtörtént már, hogy a várható politikai haszon
reményében a másik politikai oldal ráhagyó jelleggel elfogadta
saját ellenségének illegitim politikai instrumentalizálását
(azaz instrumentalizálta az instrumentalizálást – ez
történt a fasiszta Nietzsche-kisajátitás sztálinista
jóváhagyásával és újabb kutatások kiindulópontjának való
megválasztásával). Megjelent azonban ez dilemma a
„büntetlenség” brochi tematizálásában is (amikor Broch a
negyvenes évek elején más elemek mellett az értékekre alapuló
történetfilozófiát is a humánus politikai lehetőségek
ki-nem-használása miatt bírálja), de lassan a hatvanas
évek végének neomarxista támadása is már történelem Broch
ellen, ahol az értékekre alapuló történetfilozófiai
szemléletmódnak nem egyszerűen politikamentességet vetettek
szemére, de olyan, a politikát előre semlegesítő
körmönfont írói stratégiát is, ami ellenállhatatlan erővel
tereli a kutatást egy affirmatív magatartás, azaz a Broch maga
által eleve elrendelt értelmezések marionettszerű
reprodukciójának iránya felé.
Még a művészeti modernség folyamatai is ezzel az
alapproblematikával függenek össze. A (polgári)
dekorativitástól való elfordulás ölt testet a francia
impresszionista festészetben és a modernség francia
költészetében. Broch elemzése, az egymással élet-halál harcban
álló értékek harcának analízise itt is új helyzetet teremt. A
művész harcol a polgár ellen, de logikája hasonló a polgár
logikájához: „Mindig volt l’art pour l’art... ez nagyon is
racionális magatartás - és egyáltalán nem tér el a vele mind
logikailag, mind szociálisan rokon ‘business is business’-től...”.
A Berlinnel való összehasonlításban Broch visszamegy az
osztrák történelem kezdeteihez, hogy máig szóló érvénnyel
ragadja meg ennek a történelemnek nemcsak azokat a
specifikumait, amelyeknek a kultúra vagy az értékek
történetéhez van szerves köze.
Broch elemzi Hofmannsthalt, aki maga is a legelsők közé
tartozik az osztrák identitás művészi és ideológiai
megragadásában. Broch alapmeghatározásait (a barokk monarchia,
a jozefinizmus, majd a tizenkilencedik század valamelyik
uralkodó filozófiai harmonizmusának középpontba állítása)
számos kutató vette át, így William M. Johnston vagy e sorok
szerzője is.
Számos más értelmezéstől eltérően a császár (Ferenc József)
Brochnál nem tragikus alakként jelenik meg, akinek
tragikuma a sorscsapások görög nagyságrendű túlsúlyától
származik, sokkal inkább az absztrakt, abszolút magány tudatos
magára vállalásából.
Csak utalhatunk itt arra, hogy ez a Ferenc József-értelmezés
sokszorosan elterjedt volt a korban is, anélkül természetesen
hogy ez az uralkodói imázs a Broch által megrajzolt nagy
heurisztikus értékű és igen szigorú logika összefüggésében el
lett volna helyezve.
Ezzel az absztrakt, kísérteties állammal szemben Broch
ábrázolásában egy a politikától elforduló, esztéta-hedonista
társadalom jelenik meg (amely vonás érintkezik
tanulmányunknak egy késői, modern korra vonatkozó
impresszionizmusával), amelyik az egyes társadalmi
osztályokat az úgynevezett stílus-demokrácia
magatartásával fogta össze.
Érdekesen korrespondál a stílus-demokráciának ez a fogalma a
porosz-német és az osztrák-magyar hatalmi komplexumoknak azzal
az összehasonlításával, amelyet Berlin és Bécs eltérő
modernségének meghatározására tekintettünk alapvetően
szükségesnek. A Bécs jellemzőjeként kimutatott
koegzisztencia abszolutizmus és jórészt megvalósuló
parlamentarista liberalizmus között nagyon is izomorf módon
építhető és épül is rá az absztrakt állam és a
stílus-demokrácia eredendő kiindulópontjaira.
Az “etika” és “esztétika” alrendszereinek konfliktusa
ily módon Hermann Broch Ausztria–Magyarország-képének
középponti mozzanatává válik. Finom kapcsolatokat teremt ebben
a kivételes műben, hogy “etika” és “esztétika” e feszültsége
nemcsak a politika vagy az államiság szférájában meghatározó,
de a modernség elemzésének is kulcsa.
A negatív univerzalizmus kialakulása és a metafizika
analógiájára javasolnánk az evilági mítosz terminusát.
Ausztria már 1914 előtt mitológiává vált és hogy az
értékvákuum és a negatív univerzalizmus világa sem fogja
innentől kezdve már nélkülözni a mítosz világát.
Ferenc József, úgyis (de nem kizárólag), mint a „láthatatlan
főnök” vagy az „absztrakt magányosság hőse” már ugyancsak
mítosz.
IRODALOM
BLEI Franz
1916
Menschliche Betrachtungen zur Politik. München, Georg Müller.
BROCH Hermann
1975
Kritische Gesamtausgabe. Schriften zur Literatur 1.
Kritik. Kommentierte
Werkausgabe. 9/1. Band. Frankfurt am Main, Suhrkamp.
KISS Endre
2005
Friedrich Nietzsche filozófiája. Budapest, Gondolat.
MUSIL Robert
1978
Gesammelte Werke, 7. kötet,
Reinbek bei
Hamburg
Rowohlt.
NIETZSCHE
Friedrich
1980
Saemtliche Werke. Kritische Studienausgabe in 15. Baenden.
Berlin – New York.
Az egyik oldalon azokkal a problémákkal kell
szembenéznünk, hogyan látta Broch Berlin és Bécs
rivalizációját és együttélését. A másik oldalon például az
ő életműve különösen is alkalmas arra, hogy annak
recepcióján a két egymástól eltérő recepció mindmáig
kimutatható legyen.
Konkrétabb síkokon is példaszerűen igazolható, hogy az
Alvajárók-trilógia a bécsi és berlini problematika
egyenes keveréke, s pontosan ez az a mozzanat,
amiért a trilógia recepciója mindkét kultúrában
minden elvárásnál alacsonyabb intenzitású is volt. Amíg a
kor nagy problémáját „Berlin” számára Thomas Mann
Varázshegye (és a modernebbek számára Döblin
Berlin-Alexanderplatz-a), „Bécs” számára
pedig Musil A tulajdonságok nélküli embere
jelentette, az Alvajárókat mind a mai napig egyik
szféra sem tekinti igazán és végérvényesen a magáénak.
Holott Broch „keveréke” igen logikus és koherens volt:
hamisítatlan, bécsi típusú közép-európai
kultúrkritikát és történetfilozófiát vett alapul és azt
berlini típusú közép-európai sorsok alapjává tette meg
(miközben a berlini sorsoknak megvolt a maguk bécsi, sőt
budapesti megfelelője, illetve a bécsi
kultúrkritikának
„nagynémet” elődei voltak, Nietzsche és Scheler
személyében).
Bécs “vidám apokalipszisé”-nek elemzése már expozíciójában
a két metropolis
expozíciójából
indul ki: “Bécsben is az érték-vákuum tartotta uralma
alatt az 1870 és 1890 közötti éveket, de mindez itt a
rántottcsirke – és nem mint Németországban az alapítás
korszaka volt és olyan könnyen is vették őket, amennyire
az egy vákuumhoz illik”. BROCH 1975. 145.
Mindez arra ad konkrét adalékot, mennyire nem lehet az
egyik centrum modernségéről szólva figyelmen kívül hagyni
a másikat.
Hallgatólagosan Broch maga is a legutóbbi időkig vagy a
modernség egy “német” szerzője, vagy univerzalista osztrák
író.
Munkánk természetesen az egész Berlin-Bécs-problematikának
a politikai-hatalmi komplexumokkal összefüggésében való
vizsgálatát szorgalmazza.
A hatalmi komplexum terminus bevezetésével elsősorban e
hatalmi rendszerek több eltérő elemből álló, mégis
egységesen szervesülő, valóságos komplexum-jellegét
szerettük volna érzékeltetni. De nem lényegtelen oka volt
e terminológia használatának az sem, hogy
poszt-totalitariánus korunkban a (tiszta formájú)
diktatúra és a (tiszta formájú liberális) demokrácia
képletei közötti számos történelmi (és nem-történelmi
átmenet) fogalmi leírásának igen lecsökkentek az esélyei,
s ebben a keretben például e két dinasztikus-hatalmi
komplexumnak a modernség megalapozásában betöltött szerepe
teljességgel vizsgálhatatlan lett volna.
Természetesen az eredeti és klasszikus kultúrharc
számos konkrét részletét és még számosabb és jórészt a
valóságos társadalmi nyilvánosság részéről még
differenciáltan tudomásul nem vett vetületét nem
szeretnénk figyelmen kívül hagyni, amikor abban
mindenekelőtt a dinasztikus-politikai hatalmi komplexum
tevékenységének, ha éppen nem,
létének megnyilvánulását pillantjuk meg. A társadalom
erről alkotott képének hiányosságai újfent emlékezetünkbe
idézik, mennyire a szó szoros értelmében mitologikus
elképzelései vannak a modern társadalomnak akár saját
közelmúltjáról is.
Megfelel Hermann Broch elemzésének, hogy még a
wilhelminiánus korszak imperiális vonása is a
dinasztikus-politikai hatalmi komplexum létmódjából
következett, az ettől eltérő magyarázó és megalapozó
kísérletek nyilvánvaló módon pusztán az
ideológiai-legitimáló funkció szükséges termékei. Egy
sajátos létmód vezetett a hódítás magatartásához, és nem
annak bármiféle racionális értelme. Broch egyébként az
Alvajárók-trilógiában olyan alakokat is megteremtett,
akik ugyancsak és Heinrich Mann teljesítményével
legalábbis egyenrangúan maradandó módon örökítik meg e
dinasztikus-politikai hatalmi komplexum belsővé tett
létezési formáit.
Egyszerűen kifejezve, a szóban forgó reálisan létező
közép-európai liberalizmus minden teljesen legitim
méltatása mellett is mindig helyénvaló annak a
császári-királyi abszolút hatalomban kijelölt korlátait is
szem előtt tartani.
Végső soron éppen az a historizmus végső értelme, hogy
a modernet a teljes történelem organikus végpontjaként
mutassa be és ezzel feleslegessé tegye a múlt és jelen
közötti fájdalmas és sok szenvedéssel járó minőségi
ugrások megtételét, arról nem is beszélve, hogy ezzel a
múlt minden konzekvens reprezentánsa, így maga a
dinasztikus-politikai hatalmi komplexum is, minden
megrázkódtatás nélkül bele tud simulni a modernbe, mint
jelenbe vagy éppen a jelenbe, mint modernbe.
BROCH 1975 118-284 és
285-336
KISS 1993. Itt még
további irodalmi utalások találhatók e kapcsolat
dokumentálására.
E rövid jellemzés a Friedrich Nietzsche filozófiája
c. említett monográfia eredményeinek summája.
Nietzsche itt természetesen a német problematikát
általánosítja. Más lapra tartozik, hogy maga ez a német
fejlődés is számos olyan elemmel rendelkezett, amit a
későbbi fejlődés nem igazolt vissza, illetve a későbbi
fejlődés, így akár a Hofmannsthal-esszé
megírásának, akár például e monográfia születésének
történelmi ideje ugyancsak megszabja annak értelmezési
kereteit.
NIETZSCHE 1980. 368. –
Broch ezen a helyen
pontosan azt mondhatta volna, amit Musil:
“Vannak nagy pillanatai az igazságosságnak, amikor
bevallom magamnak, mindent, amit én mondok, Emerson vagy
Nietzsche már sokkal jobban elmondta...” Ld. a szöveg
német eredetijét is: „1. Es gibt Augenblicke großer
Wahrhaftigkeit, wo ich mir eingestehe, alles, was ich sage,
hat viel besser schon Emerson oder Nietzsche gesagt. Ich
werde nicht nur davon überwältigt, wenn ich solche Stellen
wiedersehe, sondern ich muß auch annehmen, daß ein
tatsächlicher Einfluß im Spiel ist. Nun aber 2: Bemerkt
das niemand andrer 3 - Kann nicht zugleich alles
Wesentliche Emerson gesagt haben und Nietzsche. Denn diese
beiden sind trotz mancher Verwandtschaft zu unähnlich. Das
definiert die Entwicklung. Etwas Neues, das nichts Neues
ist. Durch individuelle Bindungen beständige Ablenkungen.”
Musil, 1978. 900.
A metapolitikai dimenziók kiemelése egyrészt a maga módján
igazolja Broch tézisét az egymással élet-halál harcban
álló, önálló logikát megvalósító alrendszerekről az
értékek szétesésének korában. Másrészt a metapolitikai
attitűdnek is megvan a maga előtörténete. Egyben
–
harmadrészt
–
a negatív univerzalizmus nem ajánlhat közvetlenül
politikai megoldásokat, ezért a metapolitika bizonyos
önállósodása a kor egyik alapjelensége is. Negyedrészt a
nagy átalakulások korában, így a bécsi Tanácsköztársaság
óráiban a metapolitikus gondolkodás és hagyomány
megkísérelheti a politikába való aktív beavatkozást is. Az
ebben az eseményben is kiemelkedő szerepet játszó Franz
Blei 1916-ban a következő himnuszt énekli a metapolitikai
gondolkodás és gyakorlat tiszteletére: “Nem politikával
lehet a politikát legyőzni, nem párttal a pártokat: ez azt
jelentené, hogy az egyik bajjal akarnánk a másikat
gyógyítani. A katolikus gondolatnak kell visszanyernie a
maga univerzalitását, hogy létrehozhassa Európát, mint
közösséget” BLEI 1916. 159.
A Habsburg-birodalom eszmetörténetéről írt művek közül
leginkább JOHNSTON William M. 1972. The Austrian
Mind (University of
California Press) és KISS Endre 1986 Der Tod der
k.u.k. Weltordnung in Wien (Böhlau)
állnak közel a Hofmannsthal-esszé
szellemiségéhez.
Ez elsősorban mégsem tematikai probléma, azaz nem
feltétlenül attól függ, hogy egy meghatározott
Hofmannsthal-mü éppen osztrák témát dolgoz-e fel vagy sem.
Az elemzés ebbe az irányba továbbhaladva azt mutathatná
ki, hogy Hofmannsthal mély és elkötelezett azonosulása az
európai modernség második korszakával nagyon sokat
segített osztrák identitásának formálódásában, miközben
mély és elkötelezett osztrák identitása nagyon sokat
segített neki abban, hogy szinte megtestesíthesse az
európai modernség második korszakát. Talán ezek a
klasszikus vonalak okozták Broch-nak azt a híres attitűd
változását Hofmannsthal-lal szemben, amikről
levelezése és Hermann Broch de Rothermann e sorok
szerzőjének irt levele is tanúskodhat.
2018.06.26 |