A KÉT ÁDÁR
A
jelenlegi zsinagógai év egyik különlegessége az, hogy szökőév. A zsidó hagyomány szerint minden szökőévben 13 hónap van. Ilyenkor ádár hónapból van kettő.
A zsidó naptár alapvetően hold-naptár. azaz a hold-ciklusok hónapok képezik
az
alapját. Minthogy a Hold-ciklus (közelítőleg) 29
és '/ nap, a zsidó hónapok
- ezt átlagolva -
váltakozva 29. ill. 30 naposak. Ugyanakkor
igazodik a zsidó év a
csillagászati év hosszához is
oly
módon, hogy
meghatározott években
korrekciós hónapot iktat be, s
így hosszabb távon az
egyes hónapok nagyjából az év ugyanazon szakaszára esnek. Mindezen
képzetek ellenére a Hold kultusza tiltott volt az ókori Izraelben. Már Jób is arra
hivatkozik, hogy nem emelte csókra a Hold
láttán ajkát (Jób 31,21-24).
A zsidó naptár a 4. században élt Hillel pátriárka
kezdeményezésére jött létre, s először i.sz. 344-ben használták. Addig az újhold megjelenéséhez
igazítva tatározták meg a hónapok kezdetét és az év rendjét. Ezután
viszont inkább matematikai számításokkal határozták meg az egymás utáni évek menetét.
A zsidó naptárban bizonyos ünnepek (azaz az adott
hónap valahányadik napja) csak a hét meghatározott napjaira
eshetnek. Újév pl. nem eshet szerdára, péntekre és vasárnapra, stb. Ennek elérése érdekében az évek hosszát esetenként
egy-egy nappal megnyújtják vagy éppen megrövidítik.
A lomnapokat babilóniai eredetű neveken nevezik. A
hónapok neve és hossza napokban: niszán (30),
ijjár (29), sziván (30), tammúz (29), áv (30), ilul (29), tisri (30), hesván (29), kiszlév (30), tévét (29). sevát (30) és ádár (29). Ezek közül a 12. hónap - ádár - annyiban különleges, hogy a
szökőévekben megduplázzák; ilyenkor tehát két ádár hónap van egymás után. E kettő közül a
másodikat tekintik az igazinak, ezért az erre a hónapra cső ünnepeket
(ilyen a Purim) a második ádár hónapban ülik meg.
A héber naptárban a szökőhónap neve adar kishon (első ádár) és mindig álúr hónap elé kerül,
melynek neve ekkor adar sheni (vagyis második ádár). A rnetonikus ciklus 19 évében ez
mindig hétszer történik meg, pontosabban a ciklus 3., 6., 8., 11.,
14., 17. és 19. évében.
A zsidó naptár kezdőpontja is különleges. Az Biblia
leírásai alapján visszaszámolták - persze becslések és részben
önkényes egyezmények alapján -. hogy mikor lehetett a Mózes I. könyvében leírt teremtés. Azt kapták, hogy az i.e. 3761. okt.
6. (vasárnap) este kezdődött. (Azért vasárnap, mert hiszen a zsidó naptárban a szombat a hetedik
nap.) Így adódik, hogy i.sz. 2011 (első
tele) ezek szerint a zsidó naptárban 5771.
Olyan esztendőben, amikor két ádár hónap van, a
jahrzeit-ot a másodikban tartják, kivéve ha a halál
egy szökőév első ádár havában következett be.
Annak, aki ádár hónapban, nem szökőévben született, a
születésnapját (különösen a bár micvót, vagy bát micvát) szökőévben mindig a második
ádár hónapban kell megtartania, hiszen a születésnap bizonyos számú év elmúlását
jelzi, és mivel az első ádár a szökőhónap, így a második ádár fejezi
be az évet. Aki azonban szökőévben született, az a megfelelő ádár hónapban tartja születésnapját.
Azt, hogy jelenleg a zsidó naptár szerint hányat
írunk, úgy tudjuk kiszámolni, hogy a Gergely
naptár szerinti évszámból kivonunk 1240-et és ehhez az összeghez
hozzáadunk 5000-et. Pl: 2011 - 1240 = 771, 771
+5000= 5771
Ez a számítás újévtől (Ros Hásáná, szeptember -
október körül szokott lenni) megváltozik, hiszen akkor a zsidó naptár
szerint már új esztendőt kezdünk, a Gergely naptár szerint viszont csak január l-től. Tehát
ebben az időszakban az adott évből 1239-et vonunk ki, és ahhoz adjuk hozzá az 5000-et.
P1: 2010 - 1239 = 771, 771 + 5000 = 5771.
Eliezer Slomovits |